• Juniphé

Älvsbyhus!

Vi går i husbyggartankar och har nu ganska säkert bestämt oss för Älvsbyhus, eftersom dom har ett helhetskoncept som passar oss både prismässigt och tidsmässigt.
    Vi har inte träffat ngn säljare ännu utan jag har bara mailat den lokale säljaren, så vi väntar på att säljaren kontaktar oss om en tid för träff.

Ni som har byggt ett Älvsbyhus:
    -Blev ni nöjda med slutprodukten?
    -Var ni nöjda med er säljare?
    -Vilka tillägg valde ni?
    -Har ni bilder på ert hus?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Älvsbyhus!
  • frugus

Vi har ett höner, kalkylen stämde helt å hållet, men då har vi inte gjort övervåningen än. Jag tycker väl eg inte att älvsbyhus är tråkiga inuti, allt är vad man gör det till
    Slutsumman (me övervåning) kommer bli 1,65 mill ( inkl allt)

• Carisma95

Stiko:
    Beror helt på. Behöver man t.ex. fylla eller spränga så kan det skena iväg, men det är ju svårt för nån (även hustillverkaren och grävaren) att veta INNAN man satt skopan i backen.
    Har hört att man åtminstone ska ha ett spann på 10-15 % över kalkylen för "worst-case-senario".

• Gnosis

Ja kalkylen för själva tomten räknar jag inte in. Den kan ju ä-hus omöjligt ge svar på.

10-15% tycker jag är ganska skäligt, men man hör ju så många skräckhistorier på att det drar iväg.. 
  • pruppa

känner två familjer som byggt med älvsbyhus o båda ångrar sig djupt.
    den ena familjen har fuktskador i badrummet, uppkom under första året i huset
    o ingen service alls från företaget i denna fråga.
    den andra familjen ska bygga nytt igen för dom anser att bygget är klen o känns ostadigt, vet inte riktigt vad dom menar med det!

• Carisma95

Stiko:
    "normalt" sett när man bygger med Ä-hus använder de sig av sina egna kontakter vad gäller t.ex. gräv. Därför har det nog lite koll på vad det brukar gå på.

• Miss Lau

Har flera bekanta som bor i Älvsbyhus och jag skulle inte vilja ha ett sånt. Tycker att de känns "billiga" och att kvalitet inte verkar vara Älvsbyhus ledord direkt.

Om ni är ute efter ett budgethus skulle jag titta på Hjältevadshus eller LB-hus istället.

• Carisma95

Valmar:
    Tycker man ska vara väldigt försiktig när det gäller order "kvalitet"!
    Älvsbyhus har lägre STANDARD, ja, men innebär det att kvaliteten är dålig...?

Betalar man x antal hundratusen mindre än för t.ex. trivselhus, så kan man väl inte räkna med klinkers/kakel, golvvärme m.m....

• Juniphé

Valmar - Inredningsmässigt borde väl huset bli vad man gör det till? Inte sant? På vilket sätt ser det "billigt" ut? Gå bara in i frugus galleri och kika - jag tycker inte det ser "budget" ut direkt

• Miss Lau

Både kvalitet och känsla är ju subjektiva bedömningar. Vad någon tycker är super kanske jag tycker är helkasst.

För min del tycker jag dock inte det är konstigt om Älvsbyhus känns "billigt", det är ju ett lågprishus och någonstans måste de spara in på kostnader.

Jag tycker också att frugus har fint hemma hos sig. Men för den delen skulle jag inte välja ett Älvsbyhus.

Svar på tråden Älvsbyhus!