Fler som bygger hus?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Skogstjärna: Jag är inte riktigt förtjust i tomten än så länge. Det är skog, skog och åter skog. Men det är ett byggplanerat område, vi bygger det 5:e huset på området, till våren kommer ett äb-hus dit och det är kommunens tomter och det är planerat för flera hus. Nu är 5 tomter lediga, men flera är under planering. Så efter något år är där hus istället för den mörka skogen, hoppas jag iallafall...
Vi gjöt också vår grund. Det var en av tjänsterna vi köpt, det var yrkesfolk som gjorde så att alla höjder blev rätt och lutningarna till golvsilar. Vi gjöt redan i mitten av sommaren, före vi alls började bygga på själva stommen av huset (och garaget). Vi har isolerat hela huset och golvet på vinden har bräder med ca 5cm emellan. Där skall golvvärme läggas ner och sedan gips på.
I vilket skede har ni andra lagt stuprännor på huset? Vi har inte bräder på huset än, det är bara gips och nu när det regnar i massor rinner det längs med väggarna. Idag skall vi beställa stuprännor, förhoppningsvis är det inte så lång leveranstid. De borde läggas på plats så fort som möjligt, innan regnet hinner göra någon större skada.
Solrosen83:
Vi satte takrännor väldigt sent, men å andra sidan så har vi skyddspapp mellan stommen och panelen - vi har alltså bara gips på "innerväggarna"...
Tankgirl: Då kommer vi nästan att bli grannar!
Vi ska bygga på Tingdal (sista tomten). Kul!
Nu är grunden gjuten och om 18 veckor kommer husleveransen :)
Så underbart härligt *S*
Nu händer det ju mycket för alla
Vi ska på banken idag och prata om lånen. Hur vi ska lägga upp dem osv så det är på sluttampen nu. Ska kika in i huset på vägen till banken, tror iofs inte att det hänt så mkt. Ev, så har de kanske börjat kakla badrummen. De ska ju vara klara på fredag nästa vecka. Sen veckan efter nyår har vi förbesiktning och slutbesiktningen är den 10 januari. Hjälp, vi har ju huset snart
solrosen: Vi bygger på egen tomt och vi har skog åt två håll (liiite åt ett tredje håll) och trivs med det
Skulle inte vilja bo med grannnar 5 m från vårt hus
Angåede stuprännor så satte vi upp de strax efter att vi brädat. Det var ju en mega bra sommar att bygga på nu i år, men en dag kom ett häftigt regn. Vi hade inte fått fönstren än då och då blev det bråttom minsann kan jag lova. Då lades plast framför alla gluggar så att vattnet inte skulle rinna in. Nu är det nog skönt att ha både fönster och stuprännor
Telia eländet skall ha 15 000 kr för att koppla in telefon. Anslutningspunkten är ungefär 10 meter från huset
Ska kolla med glocalnet
missboss: jag tycker det kommer överraskningar hela tiden när man bygger. Allt är så otroligt dyrt! Små saker som ändå kostar en hel massa. T.ex. att koppla in slaskröret blev över 2000?, att koppla in vattenledningen blev också över 2000?. Då var det bara kopplingsavgiften. Igår fick vi räkningen från vvs-firman som installerat pannan, 5800? för rördelar och arbete... Med den här farten kommer vi att spränga vårt eget kostnadskalkyl, tyvärr.
solrosen83: Ja, det blir alltid dyrare än kalkylen. Innan vi bestämde oss så tog jag in kalkyl från ca 10 olika husföretag och jag räknade kallt med mellan 200 000- 400 000 kr dyrare än deras kalkyler.
Hej på er alla nybyggare!
Jag och mannen håller oxå på att bygga ett egenritat hus, men jag känner mig just i dag såå ledsen, trött & iriterad!
Anledningen är alla j-la avundsjuka och missunnsamma människor!!!
(Sambons syster är en av dem)
Känns jättetråkigt, för det verkar råda en slags svensk jantelag, en mentalitet bland en del folk som lyder att "man ska minsann inte lyxa till det eller kräva för mkt, för då tror man visst att man är nåt... Och en del går på: "Är det verkligen nödvändigt med allt det där, det där skulle jag aldrig valt, jag har hört si och så och vet minsann bäst, ska ni verkligen... bla bla bla"
Våra föräldrar och närmaste vänner är jätteglada för vår skull och hjälpsamma, men en del folk som man trodde var vänner (eller t o m släkt)snackar så mkt skit så man blir både ledsen och irriterad!
Har någon av er stött på avundsjuka människor i er omgivning för att ni håller på att bygga hus?
Blä, jag blir så trött!!!