• Piaf

Fler som bygger hus?

Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite

Vi bygger ett "Fiskareheden hus"

Vad bygger ni?

Tabula rasa
  • Svar på tråden Fler som bygger hus?
  • catwoman

Skogsstjärnan: Enda tapetsering som blir hos oss är eventuell fondtapet. Lättare om man vill ha mönster än att måla mönster själv. I övrigt så blir det helt målat. Gillar det mer än tapeter.

Caoa: Låter spännande det dina vänner hade gjort. Nu fick jag något att fundera på

• suz75

hej hej.. undrar om det är ngn som vet vilka/vad för standard grejer de har i smålandsvillan?

Har hört att det kan bli väldigt dyrt att byta ut vissa standard grejer ex kök..

Någon som vet, lite råd av er som bygger..

• Lilla Ludde

Hej hej.

Va kul att man hittade fler husbyggare.
    Vi har precis köpt tomt å har skrivit kontrakt på ett Fskarhedenvillan hus. Så det ska bli skoj.
    Så roligt å se att det är fler som bygger.

• ÄngelBängel

Haha.

Vilken perfekt tråd att ramla in på dagen efter vår platta är gjuten

Vi håller på att bygga ett VillaVarm hus i Umeåtrakten. Skalet kommer färdigt men vi ska göra allt på insidan själva. Grunden har Älsklingen och min pappa också gjort själv. Vi planerar att flytta in 1/8 men jag börjar redan längta...

Ang. målade väggar så ser det bra ut om man väljer en lite mattare färg och är urnoga med underlaget. Ett par kompisar till mig satte först upp en glasfiberväv och målade flera varv, tills den slutade stickas, och det ser mycket fint och jämt ut. Prismässigt blev det väl inte så mycket billigare än tapet men det blev helt jämt.

• Skogsstjärnan

Ängelbängel: vad menar du med att "tills den slutade stickas"?

För jag har hört att om man målar glasfiberväv flera gånger så börjar det se ut som målade spånskivor och det var ju det jag inte ville ha.

Men om ytan blir slät så är det ju bra

• ÄngelBängel

När de satte upp den var den jättestickig. Jag tror att de målade tre varv. Tillräckligt mycket för att inte sticka sig vid närkontakt men fortfarande lite struktur kvar Väggen ser lite ojämn? ut. Ojämn är nog fel ord men det bästa jag kommer på, Ernst skulle nog sagt något om textur och struktur

• 76Sanna

Ojdå! Här har det hänt mycket senaste dagarna! Igår beställde vi L-stöd som vi ska sätta på tomtgränsen pga höjdskillnad på 1 meter. De ska levereras den 16 jan. Ca mitten av feb ska plattan gjutas. Nu börjar det faktiskt bli verklighet! Så roligt! Väntar på besked på när vi ska ha byggsamråd.

Vi kommer att ha de flesta väggarna målade i någon vit/ljus beige nyans, men med några tapeter som fondväggar. Det finns så himla fina fondtapeter nuförtiden, så jag bara måste ha lite sånt! Jag blir helt tokig när jag går in i en färgaffär och ser hela urvalet! Mums! Sambon försöker lugna ner mig och intala mig att vi ska vänta några månader med sånt. Men jag kan knappt hålla mig till tåls!

• MaddeB

Många som ska måla väggarna här verkar det som. Vi ska bara ha tapeter, har faktiskt inte tänkt på att man ju faktiskt kan måla.

Är det bara vår husförsäljare som är världens trögaste när det gäller att höra av sej? Tycker jämt jag ringer men han ringer aldrig. Allt ska dras ur honom. Väldigt irriterande.

ÄngelBängel: Vi bygger oxå i umeå, stöcke närmare bestämt. Får man fråga var ni bygger? (nyfiken i en strut!)

• Lilla Ludde

Är det nån/några fler som bugger hus eller ska bygga från fiskarheden?

• Johje

Hej Lilla Ludde,

Vi har precis gjutit vår grund ett Fiskarheden hus :)

Svar på tråden Fler som bygger hus?