Fler som bygger hus?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
I måndag gjöts vår platta... Den 16 januari kommer huset...Spännande. Håller just nu på att välja badrumsinredning och kakel och klinker. Inte så lätt som jag trodde att det skulle vara! Har i alla fall bestämmt kök, det blir ett vitthögblank med liggande handtag från Hth...
idag har jag kämpat och burit in ved. Efter den här regniga hösten har vår ved blivit våt! Nu har vi nästan ingen torr ved till vintern och vi värmer huset enbart med ved. Roligt...
Min man tar inte det som något problem, han är byggjobbare och det kommer ofta spillbitar när de bygger. Nog har vi väl ved så vi klarar vintern, men vi borde hugga ved för nästa vinter redan nu. Vi har färdiga stockar på tomten som skall huggas, men det lockar ju inte att fixa den nu när vi vill får färdigt huset istället. Bara det fryser på så måste vi nog ta itu med veden ordentligt.
Jag har också isolerat och skruvat skivor på mellanväggarna idag. Min man hade en ledig dag idag så vi jobbade tillsammans. Vår tjej (1år7mån) har lekt och blandat ihop alla skruv och spiklådor.
Tar ni jullov från era bygg? Vi bygger bara vardagar och lördagar annars också, så vi kommer inte att bygga på röda dagarna under julhelgen. Förhoppninvsvis är min man ledig mellandagarna så vi kan bygga då.
Hej,
Vi var på gång och skulle bygga nu i somras. Tyvärr fick vi inget bygglov. Vi tittade just på ett sundborn 2.
Måste dock säga att jag tycker att det ser papmpigt ut på utsidan men för mig var insidan en besvikelse. Sedan har jag hört mkt negativt om modulenthus, men det ka ju vara olika på olika orter.
Lycka till alla md ert byggande!!!
Hoppas att jag också får mitt drömhus en gång.
Missboss:
Var petnoga. Vi flyttade in direkt efter slutbesikning men hade hantverkare här i flera månader för att åtgärda detlajer: skavda fläckar som måste målas på, kontakter som var felkopplade, fula tapetskaravar osv. Ni har ju betalt för huset och allt kostar så låt de åtgärda det ni hittar. Vi lejde en utomstående besiktningsman som besiktigade huset åt oss och upprättade ett protokoll. Vi ahonom kunde vi därefter gå vidare till någon högre instans ifall leverantören inte fullgjort sina skyldigheter.
lindansare: Tack för svaret, ska vara petnoga. Entrepenören anlitar en utomstående besiktningsman som de står för. Vi ska göra en förbesiktning här nästa vecka innan slutbesiktningen.
har följt detta byggforum ett tag nu men detta blir mitt första inlägg
...jag undrar om det är nån som byggt hus i norrbottens län nyligen och kan rekommendera nån bra byggfirma som antingen kan ta på sig helhetsuppdrag eller så valda delar. Ni får gärna skriva direkt i min gästbok!!
Ha det bra och lycka till ni andra som bygger!
Börjar snart bli dags att kolla på tapeter för oss...
Har hört att Boråstapeters billigaste serie Borosan skulle komma i ny kollektion för 07-08?
Har någon sett den och hur är modet/färgerna?
*ivrig*
Älvira: Vi fick välja ur 07-08... Mycket medaljonger och typ struckturtapeter, för oss som avskyr medaljoner och d.y så var det en mardröm! Men vi hittade schyssta kökstapeter och halltapeter resten valde vi ur 05-06.
Erj6: Ok! Så medaljonger och sånt är "på tapeten" (Dåligt skämt)