• Piaf

Fler som bygger hus?

Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite

Vi bygger ett "Fiskareheden hus"

Vad bygger ni?

Tabula rasa
  • Svar på tråden Fler som bygger hus?
  • Missboss

Älvira: Jodå, det finns alltid avundsjuka människor TYVÄRR!!! Men det är ju deras problem ser jag det som. Vi har drabbats av det på nära håll men jag rycker på axlarna åt det

• Mrs Williams

Ni som byggt hus, jag har en fråga: Vi får vårt hus vecka 6 och nu vill säljaren att vi sätter in pengarna på huset på ett spärrat konto. Alltså ska vi ränta på pengarna nästan 2 månader för att de ska veta att de finns där? Vi har ju betalt handpenning samt de vet att vi har lånlöfte från banken!
    Någon annan som känner igen detta?

• Missboss

mRs Williams: Vi får en räkning efter när olika saker är klara som det står i offerten. Så vi lyfter pengarna eftersom. Har aldrig hört talas om det sättet eran säljare vill göra.

• Erj6

Mrs Williams: Vi har skickat en sk spärrförbindelse till vår husleverantör. Där står det att banken har spärrat de belopp från vårt byggkreditiv som husfirman ska ha. Så det är nog ganska vanligt. :)

Något annat som är lite kul.... Vi gör ju allt förarbete med tomten själva, det är himla bra att ha en pappa som är entreprenör med egen grävmaskin, och i går när det fällde träd för att sätta upp ny telestolpe så gick det mesta åt skogen... Grannens brevlåda blev nerkörd, gamla telestolpen föll över vägen, ett träd föll nästan över pappas king cab och ett träd föll över telelinan så två av våra ny grannar är fn utan telefon. Det mesta gick om andra ord fel men de hade humöret i behåll när jag kom ut och kunde skratta åt eländet.

• Erj6

Tilläggas bör ju att vi bygger med Älvsbyhus och då kommer ju hela huset på en gång. Det är säkert annorlunda för de som bygger efterhand på plats. :)

• m00min

Tjohopp. Här skall det också börja byggas till vår! Så vi har ju inte börjat än, kostnadsförslaget kommer på posten idag

• lillsnurpan

Bygger ett Vimmerbyhus är färdigt för inflyttning 26 jan. ser jag framemot bor så trångt idag!

• Mrs Williams

Erj6: När man har pengarna på ett spärrat konto - räntar man för dem under tiden då? Det blir ju svindyrt isåfall med både lägenhet och husränta.

• Erj6

Mrs William: Jag vet inte faktiskt. Vi betalar ingen ränta iaf på spärrförbindelsen.

• Missboss

På spärrförbindelsen betalar man ingen ränta utan det är byggföretagets säkerhet, ett papper att de ser att man fått lån.

Erj6: Skönt att det inte hände något allvarligt mitt i eländet.

lillsnurpan: Vi ser oxå fram emot att vi får vårt hus  15/1-07. Nu bor vi 2 vuxna, en 10 månaders och två katter på 53 kvm.

Har iaf prata med Glocalnet nu och där kostar det 5000 kr att bara få information om det går att koppla in telefon och sedan är det Telias personal som fixar ingrävningen så då landet det mest troligt på samma slutsumma Telefon måste man ju ha i huset så det får så lov att bli Telia med andra ord

Svar på tråden Fler som bygger hus?