• TantG

Delade bukmuskler

Mina magmuskler delade sig under graviditeten.  Hur är det nu? Måste jag vänta med att börja träna magen tills de "gått ihop"?

*våga vägra smileys*
  • Svar på tråden Delade bukmuskler
  • Emsingen

Vet ej med träningen men jag har aldrig hört att det skulle vara någon fara. Kan bara säga att mina fortfarande är delade efter 10 mån...

• prilset

Att få helt ihop dem har jag aldrig lyckats med. En liten glipa förblir och vid varje ny graviditet har de delat på sig nästan direkt igen. Jag började med situps ca 1 månad efter förlossningen. Se bara till att ta inte i mer än vad du orkar. Det ska vara jobbigt men inte göra ont
    Pärnilla med 4:an i magen

• DansAnsan

Jag har också en liten glipa på 1-2 cm kvar (vid naveln) snart 5 mån efter förlossningen. Pratade med en sjukgymnast om detta o hon sa att det kunde ta 6 mån-1 år innan de går ihop igen.

Hon sa att man inte skulle göra raka situps innan de gått ihop, utan köra sneda istället (belastar ej på samma sätt) o ta det lite lugnt tills de gått ihop.

Själv är jag sååå sugen på o börja träna redigt igen o köra raka situps, men får väl vänta lite:)

• Dante

Ehum...jag har fortfarande glipa kvar, 12 månader efter förlossning...

Ringde bm, hon sa att jag skulle kontakta sjukgymnasterna, och "träning är väl det enda som hjälper"
    Men JAG har ju läst att man ska vänta med att träna magen tills de växt ihop...

En arbetskamrat till mig fick operera ihop sina efter 2 år...

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Jenny K

Dum fråga men ser man att musklerna delat på sig? Jag har ingen aning om mina delat på sig eller inte... Hmmm...

• annry

Jenny K: Känn på magen i naveltrakten och du kan då känna en grop i muskulaturen.

• Dalwhinnie

Har för mig att jag läst nånstans att de skall ha gått ihop, så man bara har 1-2 cm. emellan, innan man kan börja träna.
    Jag har ungefär så nu, och min tjej är 9 månader. Nu tränar jag 2 dagar i veckan och det känns bra!
    I våras då hon var 3 månader testade jag att göra situps, men det gjorde ont = för tidigt!
    men det är nog ganska individuellt!

Jenny K, lägg dig på rygg och gör en "halvsitup" och håll fingrarna mellanrevbenen högt upp, känner du då en "grop" där har inte dina muskler gått ihop!

• ChicoChica

Ush jag tyckte det var grymt obehagligt när min gick i sär.. Det tog ca 4-5 månader innan det växte i hop igen. Jag tränade lite smått bara mest promenerade jag bara.
    Jag antar att det är olka för alla men för mig var det ingen grop utan jag kunde helt köra in handen och känna muskeln på varsin sida om handen *ryyys* Hela vägen uppifrån och ner... Uhhh..

• Dante
    Jenny K skrev 2006-10-30 11:15:11 följande:
    Dum fråga men ser man att musklerna delat på sig? Jag har ingen aning om mina delat på sig eller inte... Hmmm...
    Gör en situp och stanna halvvägs. Om  det buktar ut så är de delade...
    ChicoChica skrev 2006-10-30 11:28:40 följande:
    Ush jag tyckte det var grymt obehagligt när min gick i sär.. Det tog ca 4-5 månader innan det växte i hop igen. Jag tränade lite smått bara mest promenerade jag bara. Jag antar att det är olka för alla men för mig var det ingen grop utan jag kunde helt köra in handen och känna muskeln på varsin sida om handen *ryyys* Hela vägen uppifrån och ner... Uhhh..
    Så är det nästan på mig fortfarande...
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Neko

Jag läste att ifall man inte kan få två fingrar emellan dem så är det okej att träna.

Svar på tråden Delade bukmuskler