• Fru Gustavsson

Tråden Katt

Ja, tolka fritt
    *lägger öronen bakåt och vispar med svansen*
    Lillkatten beräknad 22 november. *Längtar*
  • Svar på tråden Tråden Katt
  • Belana

Har någon av er "flyttat ut" en innekatt?
    Vi har köpt hus, och då kommer Sonja att få gå ute. Men hur bär man sig åt för att "skola ut" henne så att hon inte får spelet och sticker med en gång och inte hittar tillbaka? Någon som har några bra råd?

Lite bakgrund:
    Hon är 3 år, född i en lagård och uppvuxen fritt, är huskatt/stallkatt som en del säger om de små huskatterna. Sonja har varit inne i vår trea sedan hon var 14 veckor. Går ute på balkongen varje dag och älskar det, ligger där hela sommaren men går in och sover. Kastrerad hona, inga kullar, gillar att jaga allt som finns i lägenheten. Gillar inte andra katter, fräser åt alla hon träffar tills de sticker och inte kommer tillbaka.

• SiLiOs

Jag har hört att man ska ha dem inne på nya stället en vecka eller två så de förstår vart de bor

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Skärgårdsfru

Om ni ska flytta till hus, kan ni inte bygga en rastgård då? Så får hon komma ut men på ett säkert sätt.

Håll henne inne första tiden. Minst 1 månad. Hon måste verkligen få  boa in sig i nya huset.
    Sen tycker jag att ni ska gå ut med henne några korta stunder och hålla koll på henne. Helst i sele och långlina för ni kommer ju in i ett helt nytt revir där hon är lägst i rang om det finns andra katter där.

Öva inkallning med henne så att hon vet att hon ska komma när ni ropar. Muta med godis. Upptäck omgivningen med henne. Märk henne med chip eller tatuering om det inte redan är gjort. Köp ett halsband åt henne, med säkerhetsspänne så det åker av om hon fastnar någonstans.

Börja sen släppa henne själv men ropa till er henne med jämna mellanrum.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Belana

Tack för råd!
    Jag är tveksam till rastgård, vill gärna ge henne gåvan att få röra sig fritt när nu möjligheten kommer. Speciellt eftersom hon är så förtjust i att jaga. Området är oerhört lugnt, det är ingen genomfartstrafik och det är en skafttomt, så vi bor en bit in från den lilla vägen. Så det risken är jag beredd att ta. Däremot har jag sett flera andra katter i närheten, så till våren blir det säkert några slagsmål.

Naturligtvis ska hon märkas och det är dags att vaccinera igen, tack för påminnelsen! Får köpa koppel när vi är hos veterinären så vi kan promenera i början.

Inkallning med godis funkar jättebra nu (från balkongen och när hon är försvunen i lägenheten), det ska jag hålla vid liv. Det har nog aldrig känts viktigare...

• DrakUlla

Jag vill ha Gustaf!!!!! Han är så söööööt!!!!

• SiLiOs

Jag vill ha Gunwald! Han skulle bli så bortskämd här, och Mio skulle lära upp honom hur man bäst manipulerar matte
    Dumma sambo...dumma  dumma dumma

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Emelie22

Ni verkar vara ett gäng kattvana människor, vi har ett litet problem, våran lille innekatt är nu 7 mån och har varit husren från början och gått på lådan, nu den senaste månaden har han börjat bajsa utanför lådan, fast innanför toan på natten. Så vi sluta ge han mat för sent på kvällen, och det verkade funka tills idag när han bajsade på samma kakelruta fast på morgonen.

Nån som har nått tips på hur vi ska lösa det här?

• Skärgårdsfru
    Emelie22 skrev 2006-12-18 10:38:07 följande:
    Ni verkar vara ett gäng kattvana människor, vi har ett litet problem, våran lille innekatt är nu 7 mån och har varit husren från början och gått på lådan, nu den senaste månaden har han börjat bajsa utanför lådan, fast innanför toan på natten. Så vi sluta ge han mat för sent på kvällen, och det verkade funka tills idag när han bajsade på samma kakelruta fast på morgonen. Nån som har nått tips på hur vi ska lösa det här?
    Är han kastrerad? Om inte, kastrera på en gång. Att bajsa utanför lådan kan vara tecken på revirmärkning.

Hur verkar hans allmäntillstånd i övrigt? Äter, dricker, leker han som han ska? Verkar han dålig i magen på något sätt? Om han verkar må dåligt på något sätt så tycket jag att en veterinärundersökning är på sin plats. 

Jag ställer många frågor men det är lättare att hjälpa om man får svar på dom

I övrigt, försök rengöra den där kakelplattan med ättika utspätt i vatten. Därefter kan ni spraya fyspray på plattan och/eller lägga dit en bit aluminiumfolie.

Fyspray är ett dressyrspray som ni hittar på djuraffären eller en stormarknad. Den kan heta get off, Stop och liknande namn. Aluminiumfoliet avskräcker de flesta katterna eftersom dom avskyr att gå på det och att höra rasslet.

Att lägga dit en matskål tror jag inte är så bra eftersom det verkar vara nära lådan. Risken är då att han inte vill gå på lådan alls. Annars brukar det vara bra att lägga mat på det stället där katten kissat/bajsat för dom vill inte göra sina behov i närheten av maten.

Kan han protestera mot något? Läs på följande länk för att felsöka. (Länken handlar om kissproblem men kan lika gärna handla om bajsproblem)
    http://www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm
  • Emelie22

Tack för svar..

Nej han är inte kastrerad, har läst att man ska vänta minst ett år tills dess så att urinvägarna växer rätt eller nått.. hehe..

Annars så är han precis som vanligt, äter och leker och kelar. Han är möjligen lite lös i magen, det är fortfarande fast form fast lite löst i mitten av "högen" när man tar upp det, om du förstår?.. hehe... Har börjat odla kattgräs nu för och så om det hjälper.

Ska absolut försöka med ättikan och vatten..

• Skärgårdsfru

Det är en myt att man måste vänta. Rekommenderad ålder är från 6 månaders ålder. En katt behöver ens ha blivit könsmogen för att kastrera. I Danmark t.e.x. är den rekommenderade åldern 3 månader men i Sverige är det 6 månader.

Det är enligt mig mycket bättre att man kastrerar innan katten blir könsmogen eftersom risken att katten hinner börja revirmärka med kiss och/eller bajs försvinner och andra mindre trevliga beteenden. Om katten väl börjar med ett sådant beteende så kan det bli jobbigt att arbeta bort.

En katt som blir kastrerad blir också mycket mer harmonisk då den slipper ett sexuellt beteende och känslor som den inte får utlopp för.

*Propagerar härmed för att du bokar tid för kastrering*

Svar på tråden Tråden Katt