• Fru Gustavsson

Tråden Katt

Ja, tolka fritt
    *lägger öronen bakåt och vispar med svansen*
    Lillkatten beräknad 22 november. *Längtar*
  • Svar på tråden Tråden Katt
  • Skärgårdsfru

Nemi79 (och alla andra oxå )

Jag tycker inte att det är speciellt dyrt att kastrera sin katt. Vare sig det är en hona eller hane Inte med tanke på hur himla bra det är att kastrera sin katt och att det är något som varar livet ut. Så jag tycker det är superbra att du tar dina grabbar till veterinären. Det är inte ett dugg synd om dom.

P-piller kan ge upphov till livmoderinflammation och ljuvertumörer så är man inte en seriös uppfödare som avlar på sin katt så tycker jag att den ska kastreras. Man undviker vissa sjukdomar, katten slipper en sexualitet den inte får utlopp för och den blir mer harmonisk.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Grisling

Ack ja, jag minns när Fauna kom hem med tratten efter kastreringen. Gick runt som ett litet hårigt fyllo i en halvtimme, sedan lade hon sig i en papperspåse för att sova ruset av sig. Då var det synd om henne...
    Dagen efter var hon sig själv fast lite mer dämpad. Vi byggde trappor upp till soffan, sängen och favoritfönstret så att hon slapp sträcka på sig.

• Skärgårdsfru

Grisling

Ja visst känns det i "mammahjärtat" när ens älsklingar kommer hem fortfarande påverkade av narkosen och så ynkliga.

• Grisling

Och knappt kan de jama, bara ett grötigt gnäll... Lilla gumman! Jag har aldrig känt mig så elak som när vi lämnade henne hos veterinären i den lilla vita gallerburen. Gud vad hon skrek förtvivlat.

Fast när hon såg oss när vi skulle hämta henne började hon omedelbart tjuta. Jag VET att hon sade "hjälp mig, rädda mig härifrån!" Och det gjorde vi såklart!

• Skärgårdsfru

Hihi i mitt fall var det personalen hos veterinären som tjöt och skrek, snälla hämta hem dina katter nuuuuuuuu!!!

Flera av mina katter är före detta förvildade tamkatter och dom var inte nådiga mot personalen som försökte hantera dom  Ändå frågade jag innan flera gånger om, om dom var vana vid skygga och rädda katter och jaaadååå det var dom minsann det skulle gå så bra såååå.

Jag har i flera omgångar kastrerat flera skygga katter och första gången så lämnade jag katterna till personalen som man ska. Eftersom jag visste att katterna bara var tama med mig så tjatade jag om att få stygn som inte behöver knipsas bort efter 2 veckor. Men det ville dom inte sy med. När jag kom dit för att hämta katterna på eftermiddagen var personalen omplåstrad över hela armarna och katterna var sydda med självupplösande stygn

Nästa gång jag kom dit med nya katter så bad personalen mig stanna kvar så jag fick vara "djursjukvårdare" en stund. Jag fick ta ur katterna ur buren och hjälpa personalen att förbereda katterna för operationen. Även där fick dom självupplösande stygn.

Fast sen har jag faktiskt kastrerat flera tama katter också så veterinärpersonalen avskyr inte min kattfamilj sååå mycket Men dom känner igen mig vid detta laget då jag under bara 3 års tid hunnit kastrera 10 katter varav 4 var vildkatter.

• Grisling

Stammis!

Till oss sa de på stygntagningen att birmor har rykte om sig att bli riktigt bråkiga. Vi tror att Fauna var upphovet till det ryktet; vi vet alltför väl hur hon är vid blodprov. Handduk hårt lindad runt kroppen, tratt över huvudet och två personer som håller henne är det minsta man behöver!

• Skärgårdsfru

HAHA, japp stammis stämmer bra det 

Uuhh... blodbad om man inte använder handduk och tratt. Det låter som när jag klipper (okej försöker klippa) klorna på mina vilda odjur

Du måste vara riktigt stolt som har en kändiskatt.  Kan jag få säga till alla mina vänner att jag faktiskt känner dig? Generad

• Grisling

Jag ger mitt nådiga tillstånd.

• Nemi79
    Skärgårdsfru

Hur många katter har du egentligen?

Mina katter är innekatter, så bäbisar är jag inte direkt orolig för.
    Men det känns naturligt för mig att kastrera en hankatt som inte skall användas till avel.
    Det sägs ju att behoven dämpas. Och med tanke på hur många fruntimmerskatter som ränner i dessa bostadsområden, så tycker jag synd om mina gossar som inte får ha skoj.
    Har dok egoistiska skäl oxå...urinen luktar inte lika starkt efter en kastrerad hane tycker jag. Deras största kärlek just nu är "pricken" och så hoppas jag att det förblir.
  • Skärgårdsfru
    Nemi79

Jag har 8 katter Alla är kastrerade och innekatter förutom min äldsta katttant på 13 år. Hon får vara ute på dagarna men inne på kvällar och nätter. Jag är inte speciellt förtjust i att ha utekatt.

Efter en del övertalning så har jag även kastrerat min svärfars 2 katter för dom brukar springa hos mig emellanåt. (Vi bor på samma gård)

På landet är det vanligt att katter får föröka sig precis som dom vill och de kattungar som föds slås antingen ihjäl (om det är för många katter på gården just då) eller blir förvildade med resultat att det blir ännu mer katter och att vissa fryser ihjäl och/eller svälter ihjäl. En katt är oftast bara en råttfångare.

Detta är ett synsätt på katter som jag absolut inte delar så när jag flyttade ut hit för 4 år sedan så blev det ändring på det. Jag tog hand om alla kattungar och katter som redan fanns och även de dräktiga kattorna. 8 katter blev kvar hos mig, 2 hos svärfar och resten har jag sålt till nya hem. Jag har omplacerat 22 kattungar de senaste 3 åren.

Och resultatet har faktiskt blivit så att vi inte längre har massor av lösspringande katter här på gården. Vilket jag tycker är jätteskönt för mitt hjärta värker när jag ser alla tilltufsade, magra och rädda katter
Svar på tråden Tråden Katt