• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Ciccin3

mettafåren

JAG VILL köpa vin på Ica.

JAG TYCKER att Svenskarna är kloka nog att fixa det.

Titta, det gick!

• mettafåren

Nej det gick inte, det var ingen som brydde sig...

• Jen nifer

Svenskarna är tyvärr inte kloka nog att klara det.
    Det är tobak ett ypperligt bevis på.

Plussade 18/5. !
  • Ciccin3

Jen nifer:

Ja, då vill väl folk röka/snusa då.

Kan dom få det då kanske?

Eller är dom vuxna människor som är för dumma för att ta såna beslut?

• Jen nifer

Det var inte vad jag menade om du hade läst mitt tidigare inlägg

Självklart tycker ja att alkohol borde kunna säljas i vanliga butiker, just för att dom vixna som vill ska kunna göra det precis som med tobak

MEN
    Kolla hur det går med tobaken, massor av oansvariga butiksägare säljer de hej vilt till minderåriga.
    O precis lika dant skulle de vara med alkohol såklart.
    Så där har vi ett beis på att de inte skulle funka

Plussade 18/5. !
  • Ciccin3

Nu hade jag inte tänkt mig att alkoholen ska säljas hej vilt på Ica.

Självklart kan det ske under kontrollerade former även där.

• inte

Ciccin3:
    Kommer du ihåg vad alkoholkonsumtion var uppe i när starkare alkohol såldes i matbutikerna? Det har faktiskt gjorts i Sverige.

• Ciccin3

inte

Nej, det kommer jag inte ihåg, jag knappast stor nog att hänga med då.

Men som SAGT: Jag anser att folk ska få bestämma själva om dom vill köpa 10 flaskor vin på ica, en på bolaget, 39 på statoil eller 50 flaskor sprit på Konsum.

Jag är liberal, igen och igen.

• ming

Vaniljsocker-> Jaha, du har vuxit upp med alkoholiserade släktingar... Då borde du veta att en alkoholist inte måste missbruka starkare grejer, utan många nöjer sig med lätt- eller folköl.
    Jag förstår inte riktigt hur ditt argument angående alkoholister kommer in i diskussionen, och vad din uppväxt med missbrukande släktingar tillför diskussionen?
    Dessutom får ju alkoholister tag i alkoholen ändå, de går ju antingen till Systemet eller matbutiken. Hur hindrar monopolet dem från det, menar du?

Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!