"Vaddå fick sänka priserna för att det ger för mycket vinst? Det känner jag inte igen att jag nånsin har hört.
Och om det nu är på det viset, så borde spriten hos en vinstdrivande butik vara mycket dyrare än på systemet, för att de skulle kunna tjäna nånting. Därmed kanske folk fortsätter att köpa lika mycket/lite som idag.
Vad är det som egentligen säger att alkoholförsäljning i vanliga butiker skulle öka konsumtionen så mycket mer?"
Priserna har visst sänkts! Förra eller förförra året, men bara på vin. Eller om det var starksprit... Ja jag inser att jag låter som en väldigt säker källa, men det är sant =)
Det skulle bli dyrare i vinstdrivande butik, här på Irland är det faktiskt ganska mycket dyrare. Men det är ju olika i olika länder, beroende på alkoholskatt osv.
Vad det är som säger att konsumtionen skulle öka? Tja, man kan ju aldrig nånsin veta hundra procent innan, men jag trodde det var ganska vedertaget att länder som England och Frankrike har stora problem med alkoholism och alkoholrelaterade sjukdomar.
Förresten, är det ingen som kommer ihåg när dom fick lov att sälja starköl i butik i Karlstad för några år sedan?
Då ökade konsumtionen märkbart, och antalet brott också.
Men, once again, jag har inga källor på mig såhär, så det kan jag inte bevisa. Kommer bara ihåg att jag läste det i tidningen för några år sen.