• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Ciccin3

Är det bara jag och ming kvar nu?

*bjuder på smuggelsprit*

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:38:22 följande:
    ming: Nej, på den punkten har jag aldrig sagt emot dig. Lägg inte ord i min mun.
    Jag har inte lagt ord i din mun, det var så jag tolkade dig när du inte höll med mina tidigare inlägg, eftersom mina tidigare inlägg syftade mest på alkoholister och dina verkar ha syftat mest på våldet. En ren missuppfattning av bådas sidor helt enkelt.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Ciccin3 skrev 2006-12-11 01:40:12 följande:
    Är det bara jag och ming kvar nu?*bjuder på smuggelsprit*
    Yeah!

Vi vann för vi är kvar längst!
    (Nej, jag bara skojade, ni andra behöver inte gå bärsärkagång nu.)
    Kossan af Svammel
  • Ciccin3

Jooo, ni andra: GÖR DET!

Jag har laddat med blå flagga och oskattad sprit!

• Kagura

Jag tycker systembolaget är bra, kanske borde ha längre öppetider. Men man kan ju få bra hjälp på systembolaget, om man ska handla något, och så kan de ta in det man vill ha, om de inte har det i sortimentet.

• miLLus

men det här med smuggelsprit är en fråga i sig.
    Vi har testat att sänka och höja sprit skatten för att få den ideala summan men ännu inte lyckats.
    Sänker vi blir alkohol konsumentationen mer och om vi höjer så köper folk antingen in smugglad alkohol eller ännu värre (hembränt).

• Kagura

Blir alkoholkonsumtionen verkligen högre? Hur vet man det?

• Kagura

millus

Vad är det för statistik? Var har du hittat den? Är det försäljningen på systembolaget som har ökat menar du?

• vaniljsocker

Är det ingen av er motståndare till systembolaget som har i någorlunda färskt minne hur det gick i Finland när de avskaffade monopolet? Märkligt, men det kanske är för att det inte passar in i er önskade samhällsbild?

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=583863&previousRenderType=1&rss=2216

Personligen anser jag att alkohol är en lyxkonsumtion som man, om man vill bruka den, helt enkelt får masa sig till bolaget och handla. Jag anser inte att skatten bör sänkas och jag anser inte heller att sytembolaget bör avskaffas. Varför? Jo därför att ökad tillgång leder till ökad konsumtion, vilket i alltför många fall leder till alkoholism, eller till förvärrad alkoholism för de som redan är alkoholister. Skulle det vara så att det gick att köpa vin på ICA så vågar jag sätta pengar på att många familjer skulle ha en betydligt värre situation än när mamma eller pappa är tvungen att at sig till bolaget för att köpa alkohol. Kan du lägga en vinare i korgen samtidigt som du köper mjölk så kommer du att göra det som alkoholist.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!