• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Vanilj

Vaniljsocker_ Nej du nämde inte det "du bara la in det lite snyggt" Vad har det med saken att du fått leva med alkholismen på nära håll det har jag med men varför har vi då alkholister om det är så svårt att få tag på nu??

• vaniljsocker

Vanilj: Ja det var ju trist att du valde att tolka mitt inlägg så, det var inte min avsikt iallafall. Varför vi har alkoholister trots att vi har systembolag och monopol kan jag inte svara på. Men alkohol är ju inte jättesvårt att få tag på nu, det tycker inte jag iallafall, det finns ju systembolag i princip överallt, och de har bra öppettider och alkohol är beroendeframkallande för en del, kanske det är därför. Det jag menar är att vi skulle få fler alkoholister och alkoholister med värre problem om tillgängligheten var större. Tyvärr så kan inte alla människor ta hand om sig själva och hantera alkohol, och jag tycker att det är viktigare att värna om de människorna och deras anhöriga än de som kan hantera alkohol och delar på en flaska vin till maten på helgen. För de människorna kan ju köpa på sig vin och hemma, om den ekonomiska möjligheten till det finns, medan en alkoholist inte kan göra det eftersom denne förmodligen dricker upp det på en gång. Så hur skulle det vara i många familjer om man kunde köpa alkohol i matbutiken varje dag på mycket generösa öppettider? Inte så kul kan jag tänka.

Och vad det har med saken att göra att jag har växt upp i en missbrukarfamilj? Ja det är väl ganska uppenbart? Det har format mig, inte den politik som har förts angående alkohol, och har gjort att jag inte anser att alkohol är något som bör vara hur lättillgängligt som helst. Det har gjort att jag associerar mycket negativt till användandet av alkohol och att jag själv är mycket restriktiv när det gäller alkohol.

• mettafåren

ciccin3:

okej här har du bevis:

butiker kontrolerar bevisligen inte legg:
    www.unf.se/templates/DebateArticle____2815.aspx
    www.unf.se/templates/DebateArticle____2386.aspx
    www.unf.se/templates/DebateArticle____1992.aspx

www.sorad.su.se/doc/uploads/alcohol_statistics/Lopande_060810.pdf
    tycker jag visar att bara för att många importerar/smuglar sprit så handlar de inte mindre på systemet. Mao konsumtionen ökar av tillgängligheten.

avskaffande av alkoholmonopolet skulle öka konsumtionen med 1l/medborgare över 15år
    (vilket skulle kosta samhället 175miljarder)
    iogt.se/upload/Drogpolitik/160_miljarder.pdf

det finns säkert mycket mycket mer.
    Har du några bevis för motsatsen?

• Ciccin3

mettafåren

Har jag några bevis för motsatsen?
    Nej självklart inte när chansen inte ges. Mer än beviset på att resten av världen klarar av något som vi också lär klara av.
    Varför låter ni er idiotförklaras en en röd regering?

Ökningen av konsumtionen följer en naturlig utveckling. Vi dricker mer nu, än för 100 år sedan. SJälvklart gör vi det.
    Alla som dricker mer, missbrukar inte.
    Det finns ett ökat intresse för tex. vin och whisky, där det inte handlar om ett missbruk.

Ökningen har skett även med monopolet.

Ungdomar ska inte kunna vandra in på en affär och köpa sprit, nej.
    Men en vuxen människa ska.
    Så vart ska vi börja?
    Kanske med att se till så att försäljningen även på Ica sker under kontrollerade former.
    Det är knappast en omöjlighet.

Jag är liberal, jag anser att vuxna människor är vuxna nog att ta sina egna beslut, och jag anser att dom ska få chansen att göra det också.

Jag är stark motståndare mot detta lallande i den röd-gröna-röran.
    Jag tror att Svenskarna klarar av det resten av världen klarar av. Vi får aldrig veta förens motsatsen har bevisats.
    TIlls dess har vi politiker som effektivt lurar i oss att vi är barnungar i jämförelse med resten av världen, och därför inte bör bli betrodda med alkohol på Ica.

Otroligt.

• mettafåren

Ciccin3 läste du länkarna? det känns inte så

Varför kan inte du ha några bevis för att konsumptionen inte skulle öka med 1l/person om jag kan ha bevis för att det skulle det? Om det nu inte skulle kosta staten 175miljarder så borde det finnas forskning som visar det?

var kom den röda regeringen ifrån? vad har den med något att göra?

Är det en naturlig utveckling att tyskland sänker sina alkoholskatter så åker svenskar dit och köper hur mycket sprit som hellst men samtidigt handlar de lika mycket på systembolaget som de gjorde innan tyskland sänkte priset?

Ja ökningen har skett även med monopolet men inte pga monopolet utan pga möjlighet att tillgå billigare alkohol.

Det kanske inte är en omöjlighet för ica att kolla legg. Men de gör de bevisligen inte. inte ens 50% stoppade minderåriga från att k öpa folköl. på systembolaget är motsvarande siffra 84% (www.drugnews.nu/article.asp) vilket visserligen inte heller är en bra siffra men helt klart bättre.

Jag har inte sagt något alls om politik. och inte många ord alls med egna åsikter. allt jag skrivit kommer från forskningsrapporter och undersökningar. så jag förstår inte vad du babblar om att politiker lurar i oss... Du däremot har bara sagt egna åsikter och inte ett enda ord från någon forskning som bevisar att du har rätt...

• Ciccin3

mettafåren

Jag kollade länkarna, men jag vill ha konkreta bevis. Och det får varken du eller jag under våran livstid, tyvärr.

Det finns rapporter som visar motsatsen också, men jag vet inte vart jag ska snoka reda på dom nu, och det intresserar mig inte det minsta. Ord mot ord, tills vi verkligen VET hur det skulle bli.

Sen, som sagt: Jag är liberal.
    Jag vill inte ha en storebror som hindrar människor från att dricka genom monopol. Jag vill att varje vuxen människa ska få valmöjligheten.

Jag ska utveckla det med politiken.
    Det är roligt att du TROR att det inte har med saken att göra, självklart har det ju det.
    Jag har tagit det här 100 gånger i olika trådar här på FL, så ni som tycker att jag upprepar mig får ju ursäkta.

Sverige har vart rött i 100 år. Det sossarna lyckats absolut bäst med under dessa 100 år är att toalt idiotförklara sin befolkning, och befolkningen har låtit sig idiotförklaras.
    När man frågar Svenskarna idag om spritmonopolet ska få finnas kvar, så svarar många ja. Och lägger till "VI skulle inte klara av att ha det som resten av världen."
    Är det en personlig åsikt, eller är det något vi fått lära oss i 100 år?
    Ja, vad tror du själv?
    VARFÖR skulle vi inte klara av det?
    Varför får vi inte chansen?

Varför tittade resten av världen på 10 tevekanaler och Svenskarna bara två?
    För att tekniken inte nåt till Sverige?
    Eller för att vi hade en regering som förklarade att vi inte klarade av det resten av världen fick ta del av.
    Vi FANN oss i det?!
    Hjärntvätt, yes indeed. Det är precis vad det handlar om.

Nu sitter vi på rumpan och tackar storebror för att vi måste handla spriten under kontrollerade former, av storebror själv.

Fan, tänker inte folk ett jävla dugg? Jag blir matt.

• mettafåren

Jag har letat efter rapporter som visar motsatsen, men jag hittar inga... Märkligt.
    Är inte forskning konkreta bevis? Påstår du att stockholmsuniversitet och de andra forskarna ljuger?

och danmark som väll ändå måste ses som ett land som är någorlunda likt sverige får vara mitt exempel på din så kallade resten av världen.

"Det högsta värdet återfinns i Danmark, där 3 gånger så många. elever som i Sverige (50 %) druckit alkohol 40 gånger eller mer."
    www.can.se/docs/press_rapporter/The_2003_ESPAD_report_PM.pdf

Danmark har högre alkoholrelaterad dödlighet än Sverige och bland danska ungdomar, jämfört med svenska, är det fler som debuterar tidigt, fler som berusar sig och fler som berusar sig ofta.
    www.iogt.se/templates/NewsPage____221.aspx

Det är inte en tillfällighet att sverige räknas som ett av världens bästa länder att bo i... Om du nu tycker att vi är för kontrolerade av "storebror" och att vi är hjärntvättade så rekomenderar jag nog dig att flytta...

• Ciccin3

mettafåren

Jag flyttar ingenstans, jag älskar Sverige. Jag stannar och arbetar med hög stämma emot de röda.

• Jen nifer
    Jag tycker receptfria medeciner ska få säljas i vanliga butiker

Men ja tycker absolut inte vin o sprit ska säljas i affärer
    Kolla bara hur de är med cigaretter o snus. Finns alltid massor av ansvarslösa butiksägare som säljer till minderåriga. O lika dant kommer de blir med alkohol.
    Så ne de är nog ingen bra idee.
    Plussade 18/5. !
  • mettafåren

Det spelar ingen roll hur högt man skriker om man inte har något att bygga det man skriker på. Ingen seriös politiker/forskare tar någon på alvar om de inte har riktiga argument för sina åsikter.
    och nej "jag vill" "jag tycker" osv är inte riktiga argument...

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!