• CosmicCat

Älvsbyhus??

Är det någon som byggt Älvsbyhus??? Vill höra både positivt och negativt, de har ju väldigt bra priser, beror det på dålig kvalitet??? Man brukar ju få det man betalar för... Har du dåliga erfarenheter får du gärna "brodera" ut texten Finns det något du skulle valt annorlunda idag med facit i hand??

• Svar på tråden Älvsbyhus??
  • LiBe

Vi hade ett Älvsbyhus men var INTE nöjda.
    För det första, torpargrund, NEJ!!
    Risk för vattenläcka....
    Jag vet inte om man får välja det själv men vi var tvingade till TG.
    Köket fick vi inte välja som vi ville ha det utan vi hade 5 luckor att välja mellan.
    Byggarna spillde ut cement på vår uppfart som dem vägrade att stå för, det blev en dyr historia för oss....Speciellt när spik fastnade i cementen och när barnen sen sprang och lekte där.
    Och trähus....Jätte mycket jobb, dyrt att underhålla...
    Detta är endast min mening, men väljer ni ÄH så önskar jag er lycka till.
    Vi hade kanske bara lite otur med dem....

Kram

• Carisma95
    LiBe skrev 2006-12-29 23:04:24 följande:
    Vi hade ett Älvsbyhus men var INTE nöjda.För det första, torpargrund, NEJ!!Risk för vattenläcka....Jag vet inte om man får välja det själv men vi var tvingade till TG.Köket fick vi inte välja som vi ville ha det utan vi hade 5 luckor att välja mellan.Byggarna spillde ut cement på vår uppfart som dem vägrade att stå för, det blev en dyr historia för oss....Speciellt när spik fastnade i cementen och när barnen sen sprang och lekte där.Och trähus....Jätte mycket jobb, dyrt att underhålla...Detta är endast min mening, men väljer ni ÄH så önskar jag er lycka till.Vi hade kanske bara lite otur med dem....Kram
    Varför byggde ni med dem?
    För övrigt kan man välja bort deras luckor och välja andra i efterhand...
    Be true to yourself and you will never fall...
  • Carisma95
    Ipomea skrev 2006-12-29 22:57:04 följande:
    Ja du Carisma nog kollar man upp flera husleverantörer.
    Ja, jag hoppas det.
    Vi gjorde detta också och kom fram med slutsatsen att flertalet husleverantörer som t.ex. hade kakel i badrum, klinkers i hallen, parkettgolv m.m. inte blev dyrare i slutändan. 
  • LiBe
    Carisma95 skrev 2006-12-29 23:06:19 följande:
    LiBe skrev 2006-12-29 23:04:24 följande: Vi hade ett Älvsbyhus men var INTE nöjda.För det första, torpargrund, NEJ!!Risk för vattenläcka....Jag vet inte om man får välja det själv men vi var tvingade till TG.Köket fick vi inte välja som vi ville ha det utan vi hade 5 luckor att välja mellan.Byggarna spillde ut cement på vår uppfart som dem vägrade att stå för, det blev en dyr historia för oss....Speciellt när spik fastnade i cementen och när barnen sen sprang och lekte där.Och trähus....Jätte mycket jobb, dyrt att underhålla...Detta är endast min mening, men väljer ni ÄH så önskar jag er lycka till.Vi hade kanske bara lite otur med dem....Kram Varför byggde ni med dem? För övrigt kan man välja bort deras luckor och välja andra i efterhand... Be true to yourself and you will never fall...
    Vi bygde ett ÄH för att vi inte hade pengar att sätta in i huset, vi hade höga inkomster men inget sparkapital och det krävde inte banken med ett ÄH.
    Nej, vi hade 5 luckor att välja mellan, och ingen av dem 5 ville vi ha, så vi bytade ut dem efter ett år.
    Våtrumsmatta ingick, kakel satte vi själv efter ett år, men när dem la våtrumsmattan så placerade dem skarven mitt i toaletten...Skitfult....
    Fått svar????
  • Carisma95
    LiBe skrev 2006-12-29 23:10:03 följande:
    Carisma95 skrev 2006-12-29 23:06:19 följande: LiBe skrev 2006-12-29 23:04:24 följande: Vi hade ett Älvsbyhus men var INTE nöjda.För det första, torpargrund, NEJ!!Risk för vattenläcka....Jag vet inte om man får välja det själv men vi var tvingade till TG.Köket fick vi inte välja som vi ville ha det utan vi hade 5 luckor att välja mellan.Byggarna spillde ut cement på vår uppfart som dem vägrade att stå för, det blev en dyr historia för oss....Speciellt när spik fastnade i cementen och när barnen sen sprang och lekte där.Och trähus....Jätte mycket jobb, dyrt att underhålla...Detta är endast min mening, men väljer ni ÄH så önskar jag er lycka till.Vi hade kanske bara lite otur med dem....Kram Varför byggde ni med dem? För övrigt kan man välja bort deras luckor och välja andra i efterhand... Be true to yourself and you will never fall...Vi bygde ett ÄH för att vi inte hade pengar att sätta in i huset, vi hade höga inkomster men inget sparkapital och det krävde inte banken med ett ÄH.Nej, vi hade 5 luckor att välja mellan, och ingen av dem 5 ville vi ha, så vi bytade ut dem efter ett år.Våtrumsmatta ingick, kakel satte vi själv efter ett år, men när dem la våtrumsmattan så placerade dem skarven mitt i toaletten...Skitfult....Fått svar????
    Svar...? Jag var bara nyfiken varför man bygger ett hus man inte vill ha. Bättre att vänta då, tycker jag personligen. Men det kanske bara är jag.

Jo jag vet att just Ä-hus bara har ett fåtal luckor. Men man kan välja bort mycket ur deras kök och få avdrag i pengar och sen köpa nåt eget!
  • LiBe

Vi rusta upp vårt hus ordentligt för ca 200.000:- sedan sålde vi det och gjorde en vinst (förutom renovering) på 700.000:-, då kunde vi köpa vårt drömhus.....
    Och ÄH var första huset, där bodde vi bara ett par år.....
    Man lär sig på livets väg.....

• Benet

Vi har bygt ett Älvsbyhus och är nöjda!
    Som sagt, man väljer bort det man inte vill ha och får "dra av" det.
    I köket kaklade vi, bytte bänkskiva, diskho och fläkt.
    Badrummet valde vi tomt sånär på toalettstolen, det helkaklade vi med klinkersgolv, satte in bubbelhörnbadkar, en handukstork och ett nytt hanfat med skåp under med tillhörande överskåp.
    Hallgolvet valde vi bort och satte klinkers.
    Golvvärme givetvis där vi la klinkers...

Det går att göra mycket...

Vi valde Älvsbyhus mycket pga att tomten vi ville ha "tillhörde" dom. Nackdelen. och en stor sån, är ju som tidigare talare så fint påpekat - torpargrunden!

Frågor? Jag svarar gärna!

Mamma till världens bästa ♥Wilmer ♥ - född 25/7-06
  • Benet

Sen satte vi in en stor Tullikivi-ugn och vips - så var elkostnaderna löjligt låga Penga mun

• Carisma95
    Benet skrev 2006-12-30 21:31:04 följande:
    Vi har bygt ett Älvsbyhus och är nöjda!Som sagt, man väljer bort det man inte vill ha och får "dra av" det.I köket kaklade vi, bytte bänkskiva, diskho och fläkt.Badrummet valde vi tomt sånär på toalettstolen, det helkaklade vi med klinkersgolv, satte in bubbelhörnbadkar, en handukstork och ett nytt hanfat med skåp under med tillhörande överskåp.Hallgolvet valde vi bort och satte klinkers.Golvvärme givetvis där vi la klinkers...Det går att göra mycket...Vi valde Älvsbyhus mycket pga att tomten vi ville ha "tillhörde" dom. Nackdelen. och en stor sån, är ju som tidigare talare så fint påpekat - torpargrunden!Frågor? Jag svarar gärna! Mamma till världens bästa ♥Wilmer ♥ - född 25/7-06
    Får man vara så nyfiken och fråga vad det gick på i slutändan? (och hur stort hus ni byggde)?

Torpargrunden vara /icke vara kan diskuteras i all evighet. Smaken är som baken...
    Men personligen tycker jag; varför skulle torpargrund utförd på RÄTT sätt vara dålig...???
  • Benet

En luftig torpargrund borde ju vara bättre logiskt sätt men dom här är ju helt täta... Nåja, vi lämnar det ämnet.

Ja vi byggde ett Tyr, 121,5 kvm + ett fristående garage på 40 kvm och med rubbet gick det på ca 1,4 miljonas!

Svar på tråden Älvsbyhus??