• CosmicCat

Älvsbyhus??

Är det någon som byggt Älvsbyhus??? Vill höra både positivt och negativt, de har ju väldigt bra priser, beror det på dålig kvalitet??? Man brukar ju få det man betalar för... Har du dåliga erfarenheter får du gärna "brodera" ut texten Finns det något du skulle valt annorlunda idag med facit i hand??

• Svar på tråden Älvsbyhus??
  • Emijo

Apropå färg osv... Skyddsgrunden är bara till för att skydda vätan från att tränga in i träet, den ligger som ett skydd utanpå virket. Som ni kommer märka när ni börjar måla, träet suger i sig som attan.. Jag skulle iaf måla en sväng grund först, för att få ett mer djupgående skydd, och sen två svängar topplack. Nu finns det förvisso en färg som heter Nordsjö Tinova VX, som man ska kunna lägga direkt på skyddsmålat eller bara oljat trä, men jag vet ingenting om den.
    Megalomania: Kolla vad det är för färg de säljer, det var ett helt okej pris! Jag gav sammanlagt 8000 för 50 liter grund samt 70 liter dubbelakrylat samt penslar och olja mm... Då köper jag direkt från vår färgleverantör vi har på jobbet, och det är knappt halva priset mot om man går in på tex Nordsjö eller Beckers eller dylikt.

• Hoppassåmycket

finns en hel del användare på Byggnytt.nu som byggt med Älvsbyhus och säkert kan ge dig tips och råd.... har iaf sett endel dom skrivit i forumet där... www.byggnytt.nu är adressen

• Ipomea

I morron ska vi träffa en snickare som vill bygga ett hus som liknar "vårat" Älvsbyhus.. SKa bli intressant och höra vad han har att erbjuda.

• aha

Vi har byggt Älvsbyhus och tagit en massa tillval som erbjöds. Nöjdast ÄR vi faktiskt med att slippa måla. Hade en hel massa målare här i FLERA dagar som målade allt runt omkring (vi har putsad fasad) HADE TAGIT OSS FLERA VECKOR ATT MÅLA DET SJÄLV!

(¯`°?.¸ ღoliver ღ ¸.?°´¯)
  • thiasvovve

Funderar på ett Ymer eller Sleipner.
    Om jag förstått det rätt så ingår grunden i priset på deras hemsida. eller?

• Megalomania

thiasvovve: jaa, torpargrund som jag förstått det

• Skogsgrön

Har en bakant som byggde ett 1.5plans älvsbyhus på ca140kvm. Tomt 300 000, takkupa, garage, målat själva, inrett ovanvåning själva. De landade på 2.2milj. Tror huset i sig kostade 1.1, så det rullar nog lätt på. Nu har jag ju inte frågat varför det blev "så dyrt", men jag tror det lätt landar där ändå. Inredning av tomt, stenmur osv tror jag är inberäknat i summan.

• Firegirl

Min har gjort besiktningar av Myresjöhus och själva har vi byggt med Älvsbyhus! Prisskillnaden är stor mellan dessa 2 fabrikat, men han tycker att det inte är ngn vidare skillnad på kvaliteten!

• Carisma95
    Skogsgrön skrev 2007-01-31 09:45:06 följande:
    Har en bakant som byggde ett 1.5plans älvsbyhus på ca140kvm. Tomt 300 000, takkupa, garage, målat själva, inrett ovanvåning själva. De landade på 2.2milj. Tror huset i sig kostade 1.1, så det rullar nog lätt på. Nu har jag ju inte frågat varför det blev "så dyrt", men jag tror det lätt landar där ändå. Inredning av tomt, stenmur osv tror jag är inberäknat i summan.
    En av anledningarna är att grundpriset är ett hus i basutförande. Dvs. ganska låg standard. När man väl valt till (eller gjort det man vill ha själv) så har det ändå rusat iväg en hel del!
    Be true to yourself and you will never fall...
  • m1nn13

FL får ursäkta, men alla frågor om hus och sånt är det bättre att ställa på forumet på www.byggahus.se Där finns det mer folk som har hus som fokus istället för på familjeliv!!!

• snuvig

Men suck-vilken kommentar. Isåfall borde det väl gälla allt annat då också, t.ex trädgård-ring till en blombutik och fråga istället, nää, detta forum är till för att diskutera alla ämnen.Finns säkert många husbyggare här,hör väl till familjeliv det också-att bygga bo-vare sej det är ett eget hus eller hyresbostad.

• ab28

min sambo bygger älvsbyhus, inte åt oss men han jobbar med det

Livet leker
  • ab28

oj,han inte skriva klart. min sambo vill absolul inte ha ett för han har ju facit i hand,
    Ops,dålig reklam.

Livet leker
Svar på tråden Älvsbyhus??