• CosmicCat

Älvsbyhus??

Är det någon som byggt Älvsbyhus??? Vill höra både positivt och negativt, de har ju väldigt bra priser, beror det på dålig kvalitet??? Man brukar ju få det man betalar för... Har du dåliga erfarenheter får du gärna "brodera" ut texten Finns det något du skulle valt annorlunda idag med facit i hand??

• Svar på tråden Älvsbyhus??
  • Megalomania

I min kalkyl från älvsbyhus tar de 12 000 pix för material (färg) för att måla huset färdigt utvändigt(obs bara material), är det mycket? tror ni man kan spara in där?

• Carisma95
    Megalomania skrev 2007-01-19 15:30:22 följande:
    I min kalkyl från älvsbyhus tar de 12 000 pix för material (färg) för att måla huset färdigt utvändigt(obs bara material), är det mycket? tror ni man kan spara in där?
    Jag vet inte vad de tar i affären för färgen. Men jag är helt övertygad om att du kan spara pengar på att göra det själv! Klart de lägger på extra för att tjäna lite...
    Kolla med en färgaffär hur mycket färg som skulle gå åt samt priset, så kan du jämföra själv.
    Be true to yourself and you will never fall...
  • sunmaid

Vi har oxå köpt ett älvsbyhus som kommer att vara klart i slutet av juni

Sammanlagt för tomt och hus (massa tillval) gick det hela på 3,2 miljoner så billigt vet jag inte om det var.. Men jag gillar deras hus jätte mycket. Hoppas bara det blir lika fint i verkligheten.

Ni vet att det finns en likadan tråd om ÄH va? Kanske hittar nåt om fägen där?

• aesi

sumaid, måste bara fråga vad tomten kostade om det blev så dyrt, som sagt det va inte billigt?

• sunmaid

tomten kostar 1,6 miljoner.
    Sen valde vi till garage, extra högt väggliv, takkupa m.m.
    tomten ligger precis vid en sjö i Lerum. Men visst är det mkt pengar... som tur är får vi ut mkt ur radhuset här

• CosmicCat

TS här, trodde att denna tråd hade "dött"... Jag hade ju t o m tagit bort den ur mina favoriter. Kul att se att den lever och frodas... Vi har efter moget övervägande beslutat att inte bygga nytt när allt kommer omkring, vi fortsätter att leta begagnat här i vårt närområde istället, men tack för alla svar.

• Kajee

Jag har för mig att Älsvbyhus inte var så väldigt billiga efter alla tillval. Det dom marknadsför är närapå ett tomt skal. Men å andra sidan kan man ju tjäna mycket på att göra själv...

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Ipomea

Tomt skal är det ju inte, men det är tex helt släta dörrar och skåpluckor, plastmattor och köksutrustning är väl inte sp imponerande. Man KAN komma väldigt billigt undan om man tar standard utrustningen.
    Gå in på www.alvsbyhus.se. Där finns faktiskt prislista!

• thiasvovve

Tror man måste tänka på följande när det gäller de priser de har på hemsidan.
    Billigaste vitvaror man kan hitta.
    Plastgolv kanske billigaste man kan hitta.
    Isoleringen
    Kabeldragning som antenn m.m.

Många av dessa saker har jag en del som bara sett på deras billiga priser och detta gäller många andra tillverkare,det 'r så otroligt lätt att missa många saker som kan bli rätt dyra i slutändan.
    Svärmor köpte hus för 2år sedan och jag har både fått hjälpa henne att kolla elen samt göra hela antenn installationen.
    Detta var med Elvsjö,men antar att de flesta tillverkare ej upplyser om alla mer konstander.

• Carisma95
    Kajee skrev 2007-01-19 21:01:40 följande:
    Jag har för mig att Älsvbyhus inte var så väldigt billiga efter alla tillval. Det dom marknadsför är närapå ett tomt skal. Men å andra sidan kan man ju tjäna mycket på att göra själv... “I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
    Det beror ju på vad man är ute efter. Vill man ha ett billigt hus med lägre standard och istället göra mycket själv så är ju ä-hus ett jättebra, prisvärt alternativ!
    Däremot vill man ha mycket tillval så tycker jag personligen man ska titta sig omkring på andra husleverantörer. Som kanske är dyrare i baspris, men där parkett, kakel, klinkers m.m är standard ! Det kan bli billigare i slutändan!

På tal om "tomma skal". Där tror jag smålandsvillan är värst. Inte ens trappan till övervåningen ingår i baspriset. Inte heller fönster på övervåningen om jag minns rätt.. (?)
    Be true to yourself and you will never fall...
Svar på tråden Älvsbyhus??