• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • ilskobert

Ha ha ha ha ha vilken underbar liten tråd att resonera i!!!!
    ska jag skratta eller gråta?
    "Jösses" är nog allt jag kan säga till trådstarten.

• Magnus Anderson

Förstår att folk blir som galna när du skriver så (trådstartaren) för jag å sambon resonerar liknande.

Hon vill stanna hemma å ta hand om barnen (bara ett för tillfället) och då blir det ju mitt ansvar att se till att vi har mat på bordet.

Vi tycker inte att en främmande mäniska ska få uppfostra våran son det gör ju vi bäst själva faktiskt.

• kontirio
    Magnus Anderson skrev 2007-02-02 14:34:58 följande:
    Vi tycker inte att en främmande mäniska ska få uppfostra våran son det gör ju vi bäst själva faktiskt.
    Det handlar inte om huruvida NI bäst uppfostrar er son för det gör NI självklart, men skall NI uppfostra er son så förutsätter det väl att du OCH din fru är precis lika närvarande? Hur går den ekvationen ihop, när du inte är lika närvarande? Eller menar du att HON bäst uppfostrar er son?
    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • digamond

Tänker bara säga följande:

1) Jag får inte chansen att vara hemma ett halvår med mitt barn som kommer nu utan har bara 5 dagar vid födseln och 15 dagar efter första månaden. Önskar jag kunde vara en "Mes och toffelhjälte" (som du uttrycker dig på din presentation) för att få mer tid med barnet och då även se till att frugan får lite avlastning till en början.

2) Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"! säger du ... Jag saknar en fortsättning på det.. Klart att du får tycka vad du vill men du drar upp "ledigheten" men mer än så gör du inte .. förrutom den kommentaren då. Papparollen är sååååå mycket mer än att vara ledig absolut .. att se till att TA HAND OM sitt/sina barn sin fru .. sin familj ..
    Det har inte så mycket om att vara ledig eller att jobba och tjäna pengar medan hon skall "hönsa" hemma som du vill.

jag skulle vilja vända lite på detta..
    Skulle du fortfarande "jobba/praktisera eller vad man nu gör" Om du tjänade mindre än din kvinna? menar det är ju inte spec. Manligt att vara hemma med ungen medans frugan jobbar för att hon tjänar mer? Jag vet inte men.. jag tycker man skall göra det bästa av situationen man är i .. om vi hade råd osv skulle jag gärna vara ledig i ca 6 månader och ta hand om min lilla son som kommer till liv i juni månad.. Fjålla omkring på stan och visa upp vad jag har skapat..

Men dock raymond till lite tröst tror jag att att det säkerligen finns någon stackar som tänker som er.

Slut punkt...

Företag anställer och har hällre män som som skall ha barn än kvinnor som skall ha barn. så är det...

• oOCarpediemOo

kan bara säga att alla inte kan välja om jag skulle vara pappa ledig lika mycket som min sambo så skulle firman gå i konkurs och jag å sambon samt nicole skulle få bo på gatan. men faktum är att jag e hemma med min dotter nu under vintern pga låg säsong men jag älskar henne lika mycket för det.

• kontirio
    oOCarpediemOo skrev 2007-02-03 18:55:00 följande:
    kan bara säga att alla inte kan välja om jag skulle vara pappa ledig lika mycket som min sambo så skulle firman gå i konkurs och jag å sambon samt nicole skulle få bo på gatan. men faktum är att jag e hemma med min dotter nu under vintern pga låg säsong men jag älskar henne lika mycket för det.
    Det är skillnad när man inte har ett val. Många av de som skriver ovan HAR ett val, men de väljer jobb framför barn. Och det på grund av någon uppfattning om att det är så det ska vara, för att det är så himla naturligt att kvinnor passar barn medan män klubbar ihjäl mammutar.
  • lampfot

>Det är skillnad när man inte har ett val. Många av de som
    >skriver ovan HAR ett val, men de väljer jobb framför barn.

Men vad är det för skitsnack. bara för att man jobbar så betyder inte det att man inte träffar barnet. Det finns helger , det finns kvällar och en del kanske till och med kan ta med barnet till jobbet eller varför inte jobba hemma. Varför är det så extremt viktigt att vara med barnet HELA tiden? Det är nog bara sunt om det blir lite omväxling

Bara för att man inte stannar hemma så väljer man inte "bort" barnet

• digamond

Ingen som har nämnt här att man skall vara med barnet heeeela tiden?!
    Omväxling behöver verklingen både barnet och föräldrarna så det har du rätt i helt klart..

Tycker det är lite synd att trådstartaren inte har kommenterat ett S*** här sen starten .. behövs inte eftersom han ställer 1 fråga..

Anyways .. se bara till att ni alla tar hand om era barn som ni tycker man skall göra. Och att barnet mår bra därefter.. så löser nog sig det mesta!

• kontirio
    lampfot skrev 2007-02-03 22:40:10 följande:
    Men vad är det för skitsnack. bara för att man jobbar så betyder inte det att man inte träffar barnet. Det finns helger , det finns kvällar och en del kanske till och med kan ta med barnet till jobbet eller varför inte jobba hemma. Varför är det så extremt viktigt att vara med barnet HELA tiden? Det är nog bara sunt om det blir lite omväxlingBara för att man inte stannar hemma så väljer man inte "bort" barnet
    Genom att välja att inte ta så mycket föräldraledigt som möjligt så väljer man bort barnet. Håller helt med, det är sunt om det blir lite omväxling - för barnet. Dvs, att föräldrarna byts av emellanåt. Förresten, varför är det så extremt viktigt att mamman är med barnet HELA tiden när hon slutat helamma? För att hon är den egentliga föräldern, med pappan enbart som back-up?
  • lampfot

>Genom att välja att inte ta så mycket föräldraledigt som
    >möjligt så väljer man bort barnet.
    jaja, tro det då

Svar på tråden Är jag ensam om detta?