• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • bbpop

lampfot: Hur vet du det? Du har ju inte gett oss någon information än...

• lampfot

nej ni är inte mottagliga. det finns ju något som heter gamla hundar kan inte lära sig sitta. det är för jobbigt att ifrågasätta sina egna värderingar för män. kvinnor är bättre där, de har andra saker som kan vara svåra och komma ur

• bbpop

"nej ni är inte mottagliga"

Try me!

• lampfot

blåbärspappa:

varför söker sig mer kvinnor till jobb som inte är så tekniska? och varför söker det sig mer män till jobb som är tekniska?

vad tror du det beror på att en man är starkare än en kvinna?

• bbpop

Män och kvinnor söker sig till olika yrken pga tradition och ohejdad vana. Män är starkare för att vi ska orka bära våra barn utan att få ryggskott.

Vad tror du? (Är det nu informationen kommer? *väntar med spänning*)

• Mikkel räv

Åååh! Jag väntar också! Har ställt en massa frågor men fått få svar!

t.ex.
    Hur såg din föräldrarelation ut och vad tror du hade varit annorlunda om din pappa hade varit/inte varit hemma med dig som liten?
    Hur mäter man att en familj fungerar bra?
    Det finns alltså bara ett sätt att vara man och ett sätt att vara kvinna?
    Har du själv barn?
    Vad är dina erfarenheter av barns sociala utveckling?
    Hur kan du skriva att ett barn är "ingen" innan det har blivit en viss ålder?
    Har du läst Jung?
    Det kan inte vara så att fler kvinnor är föräldralediga och har mer tid att medan barnen sover middag vara ute en kvart på FL? Det kan inte vara så att FL är uppbyggt på ett sätt så att pappor känner sig utanför?
    Vilka djur skall vi välja att likna för att var mest naturliga?
    Vad är en mjuk man? Och kan inte andra än "mjuka män" vilja vara föräldralediga?

• lampfot

blåbärspappa:

nej män och kvinnor är delvis födda med olika drifter. det finns många tvillingstudier som bevisar detta. kvinnor är inte lika tekniskt intresserade (de ser världen men något annorlunda ögon) jämfört med män.

men en sak som kan göra det problematiskt och förstå är att det finns kvinnliga män och manliga kvinnor. sättet sitter inte i könet utan det styrs av hur påverkad hjärnan blivit av testosteron i mammas mage. homosexuella män är ofta kvinnliga i sättet och mäter man deras hjärna (det går och mäta om man har mer eller mindre manlig hjärna) så har de mer lik hjärna som kvinnor jämfört med män.

om en man iaktar en homosexuell person så kan han i nästan nio fall av tio säga rätt på om killen är homo eller inte. det visar ganska tydligt hur olika män och kvinnor är.

jag antar att ni inte tror att man kan uppfostra någon till sexuell läggning vad gäller killar och tjejer.

• Myran H

Tusan, jag var så trött sist jag skrev att jag glömde det viktigaste exemplet: hur kvinnorna som stanna hemma och är "helmamma", skapar och förvaltar alla rutiner, tar de vardagliga konflikterna och blir "vanliga tråkmamma" blir extra bitter av att inte kunna mäta sig i rolighetsgrad med roliga lek-pappa, som alltid har tid för barnet när han kommer hem och därför ses som den roliga föräldern ? även om hans verkliga kännedom om barnet är begränsad.

Men skit samma, här argumenterar vi mot stenåldersargument om "starka män och svaga kvinnor", "kvinnliga män och manliga kvinnor", och ? "i nio fall av tio säga rätt på om killen är homo eller inte"? Vilken rappakalja! Finns det statistik på det? Av alla bögar jag känner... äsch, det är för dumt för att bemötas. Men lampfot, du har en rad intressanta upptäckter framför dig, när det visar sig vilka homosexuella i din omgivning som du INTE kan se det på.

• lampfot

Myran H:

>Men skit samma, här argumenterar vi mot stenåldersargument
    >om "starka män och svaga kvinnor"
    Men det är ju bara du som snurrar till det. Kvinnor är BÄTTRE på att sköta barn i början, det är en STARK egenskap. Hon är alltså BÄTTRE än mannen på det.

• AnDan

Ha ha ha ha ha ha!!!!!!!!!

Förlåt att jag komenterar eran idiotiska diskution men jag var bara tvungen, patetiskt!
    Fy fan för att vara straight säger jag! Jag trodde jag som bög hade det svårt genom att i över fyra år försöka bli far till ett barn! Medans ni av rent fritidsnöje kan få en! Och sedan diskutera ifall ni vill leva tillsammans med denna produkt (barnet) som råkat bli till under er fritid!?

Väx upp och se att det är en människa som ni/du har ansvar för, detta (barnet) det är du i en utstäckt version din chans att leva för evigt (att inte dö och förbli bortglömd)!

Jag har vänner kille/kille som har barn ihop. De har betalat över 1 000 000:- kronor för att få denna chansen till liv. Och dessa män har arbeten som vem som helst karriärer och vanliga jobb! Vad tror ni dom valde, jobba eller skapa ett starkt känslomässigt band till sitt barn?

Isället för att spendera hela era liv på att försöka passa in i någon konstig medeltida kristen variant av könsuppdelning så gå till pudelns kärna istället, dig, vem är jag (inte könsroll). Vad känner du för ditt barn vad kan jag göra för att mitt kött och blod skall må bra? Att jag kan köpa yttligare en plasma TV eller att jag spendera tid med denne och skapar ett mycket starkt och kärleksfullt band med ditt barn?

Tack för mig, och lycka till med Er ända möjlighet till ett liv!
    Sorry, inga extra liv delas ut här.....det existerar bara på X-box!

Svar på tråden Är jag ensam om detta?