• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • Tvillingfarsa
    kontirio skrev 2007-02-04 22:40:55 följande:
    Man blir ju uppriktigt sagt lite mörkrädd när man ser hur hårt vissa män håller kvar i stenåldersgenerna. Allt annat runt omkring en har utvecklats, men män skall vara män och kvinnor skall vara kvinnor, för står inte kvinnorna vid spisen så går det dåligt för pojkarna i skolan?!

Att det finns några stackare som blir förvirrade av att mansrollen förändrats löser man bäst genom att backa utvecklingen 50-30000 år?? Ärligt talat, släng barlasten överbord. Kvinnorollen har förändrats precis lika mycket, men inte fan sitter det kvinnor på ett forum och tycker synd om sig själva. Buhu, liksom.

Håller helt med Mikkel räv och blåbärspappa. Vissa "män" här verkar verkligen inte veta ett jota om barn, och är minst sagt ointresserade av att ta reda på något heller. Kanske lika bra att de håller sig till jobbet, verkar vara det enda de kan.An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
    Det där sammanfatta ganska bra vad jag tycker om tråden. Mörkrädd blir man minst sagt.

Kul att se hur vissa frågor undviks.
    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • lampfot

>Det där sammanfatta ganska bra vad jag tycker om tråden.
    >Mörkrädd blir man minst sagt.

Varför blir ni mörkrädda? är det ett tecken på känslighet?

• Mikkel räv

Det som flera har beskrivit som "mörkräddhet" bottnar nog mest i din utsaga om att barn under ett år är "ingen". Jag tror nog de flesta (inklusive jag) egentligen skiter i vad du tycker om oss som personer, jag menar, hur stor är chansen att vi skulle behöva träffas och interagera utanför FL? Men jag )och så har jag tolkat andra också) blir orolig för de barn som bemöts av dina attityder!

Jag vet att de val jag (mycket medvetet) har gjort i mitt liv gör mig till "mindre man" i en del andras ögon. Men det spelar ingen roll för mig. Jag är lycklig med min fru och mina två barn, jag har många vänner som resonerar ungefär likadant som mig och jag är trygg i att agera utifrån min övertygelse.

• lampfot

Mikkel räv:

du behöver nog inte oroa dig för de barn som träffar på mig. är mycket omtyckt, kanske för att jag förstår mig på folk

• Mikkel räv

Utan att vidare gå in i diskussion om hur du är som person och hur omtyckt du är - men förstår dig på folk, det tycker jag inte en man som säger att barn under ett år är "ingen" gör, om du ursäktar mig!

• lampfot

Mikkel räv:

ett exempel: små barn är extremt utseendefixerade. symetriska ansikten är något de reagerar bra på, ett bra utseende reagerar de generellt bra på med. en person som ser bra ut kommer ha ganska lätt att få bra kontakt.
    de har också lätt för att tolka kroppspråk för det är något vi föds med. djur använder nästan enbart kroppspråk för att "prata", vi har den kunskapen med men tränar bort den en del med åren.

har man ett bra kroppspråk kommer barnet med att tolka det bra, medan ett dåligt kroppspråk gör barnet mer oroligt

• Mikkel räv

...och med det vill du säga att?

• kontirio
    Mikkel räv skrev 2007-02-05 10:15:02 följande:
    ...och med det vill du säga att?
    Att han inte bara tjänar drösvis med pengar, han är snygg med.
    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • lampfot

Mikkel räv:

>och med det vill du säga att?

tveksam om du är kapabel och förstå det under rådande förutfattade åsikter som du har

• kontirio
    lampfot skrev 2007-02-05 07:42:32 följande:
    Kvinnor är BÄTTRE på att sköta barn i början, det är en STARK egenskap. Hon är alltså BÄTTRE än mannen på det.
    Konstigt, i alla studier jag hört talas om så är männen snabbare och effektivare på att byta blöja. På vilket sätt menar du att kvinnor är bättre på att byta blöja än män? Är kvinnor snabbare och effektivare på att dra runt en dammsugare än män?
    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Svar på tråden Är jag ensam om detta?