esmamma, jo det är samma rekommendationer här och som sagt var 1 tsk extra rapsolja per måltid kan jag inte ge för då blir maten äcklig och han vägrar äta det. turkisk yoghurt ger jag iställlet för vanlig yoghurt och spär ut det med mjölk och fetthalten kanske hamnar på 5% istället för 0,5 som det är i vanlig yoghurt. Bakteriekulturen i yoghurt är viktigare än hur onyttigt fett yoghurten består av i mina ögon (i finland håller de på att forska om dessa bakteriekulturer kan skydda mot allergier). visst jag kan ju ge 3% fil med grädde och det gör jag som variation ibland. Har prövat att lägga i rapsolja i yoghurt eller fil men det separerar och blir jätteäckligt. Barnen måste ju faktiskt vilja äta maten med oavsett om det är nyttigt eller onyttigt fett.
Bregott ger vi för att den finns ekologisk och vi vill helt enkelt ge dem det och eftersom de inte är överviktiga så känner vi ingen oro för sådant fett det kanske blir bakslag när de blir äldre på att det inte var smart men det får tiden utvisa. (Just nu spekuleras det ju faktiskt på att små barn (under 3 år) kanske äter för lite animaliskt fett.)
Vi äter massor av fet fisk för jag vet också att omega-3 är viktigt och vi är med i en forskningsstudie om omega-3 kan skydda mot allergier (den slutar nu när de blir 2 år). Jag har ätit kapslar sedan jag var i v20 och inte vetat om de innehöll omega-3 eller inte men jag rapade makrill varenda gång så vi misstänker att det var fiskolja. När barnen blev 1 år började vi på eget val ge dem 1 tsk eskimo-3 for kids också så det äter de varje dag.
Min väninnas dotter går hos dietist och äter sondmatningsersättning för att hon inte går upp i vikt ordentligt trots att de äter rätt och genom henne kollade vi att vi inte ger emil falsk mättnadskänsla. Eventuellet kanske han också behöver sådan där extra fet ersättning som tillägg istället för välling vi får se nu i vår hur det går.
Det går inte stoppa i en liten kille som bara lever på vatten och honung när han är sjuk enbart nyttiga fetter. han måste få äta sådant han gillar oavsett om det är bra eller dåligt. Vi är tacksamma att han när han är frisk äter blandade nyttiga frön, avokado, oliver (vi vet saltmängden i dem), fet fisk, lagom med rapsolja, fet yoghurt, grädde och annat onyttigt och nyttigt med. Han går ju upp i vikt när han får vara frisk.
Jag uttryckte mig nog otroligt korkat när jag skrev att jag inte fattar vart allt fett tar vägen. Han äter givetvis inte bara fett.