• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mrs Kaffelatte

Tjena Maria!

Välkommen hit.
    Som Maja o Felicia sa så är vi många här inne nu och det är så skönt att vi kan ventilera våra tankar och funderingar.
    Alla är vi ju i olika stadier på "resan".

Vissa är opade, vissa har en optid, vissa är på väg mot att få en op tid och en del har "bara" börjat tänka i dessa banor.

Hur som helst är detta inget lätt beslut och det är vi nog alla överrens om.

Själv har jag inte fått en tid och är på vad de kallar "prov-år".

Men jag räknar med att bli opererad under hösten.

Hej hopp!

• Anonym (funderar)

Jag har börjat fundera i dessa banor också. Därför läser jag mycket nu..

Min stora fråga är, kommer man inte kunna äta alls samma som förut eller bara i mindre mängder?

Vad händer med allt skinn då? Det lär ju bli en del hängande fult skinn, får man bekosta en egen operation då eller står dom för det också? Just nu känns det som jag hellre är tjock än 10 ton skinn hängandes..

Nån som kan hjälpa mej med svar?

• Felicia6

Jag har funderat klart
    Jag har bestämt mig och jag har fått läkartid den 22e mars så får vi se vad han säger. Om jag kan få en remiss

• Felicia6

Anonym (funderar)
    Som jag uppfattat det så kan du äta nyttigare än idag. Många kan äta allt som dom äter idag, men i mindre mängder. En del blir överkänslig mot mjölkprodukter.
    En del "dumpar" av för fet o för sockerrik mat, dryck, snacks.
    (man får typ yrsel, diarré, hjärtklappning)
    En del får knappt sånt utan kan sätta i sig allt

Angående skinnet.. En del får hängande skinn, en del får det inte.
    Dom som får mkt löst skinn kan få en plastikoperation om dom har tur från landstinget och får då operera bort det som hänger

• Anonym (ringarum)

HEj! Sitter här och försöker hitta nån privat klinik som gör gbp operation...hitta en klink där kosta det 95000 kr. Jag känner att jag måste få göra en sån här op alltså, jag klarar ju inte att gå ner ivikt själv....det är ju uppenbart. Jag ska till ¨läkare den 19 mars och berätta om mina problem med vikten och så...hoppas alltid att jag får en op av landstiget. Men hur lång är väntan?! Är det menigen att man ska vänta hur länge som helst och bara bli ännu mera depimerad pga sin vikt! Kram

• Mrs Kaffelatte

Funderar:

Direkt efter operationen så är det väl ca 1 dl/ måltid men efter hand så kommer det att öka.
    De flesta som jag känner till säger sig kunna äta små men fortfarande inom det "normala".
    Alltså man kommer inte behöva äta 1 dl sedan. KAnske 1 dl ris, 1 dl gryta och 1 dl grönt. Typ. Men det är väldigt olika det med.

Ang skinnet:
    De flesta får mer eller mindre häng men detta brukar landstinget och sjuvården åxå ta hand om. Alltså operera bort.
    Detta är oftast bara magen men även lår och armar har jag hört talas om. Nån tror jag även fått tuttarna gjorda. Men det är väldigt sällsynt vad jag ahr förstått det som.
    Man måste ha problem med sitt häng och då gäller inte psykiska som jag nu förstått det utan det ska vara att man får eksem eller svamp. Typ.
    Observera att detta är bara vad jag har läst och vad jag har fattat det som så det är inte till 100% exakt så.

Själv har jag heller 10 ton skinn som häner än denna fetma.
    Men det är ju åxå något som man får väga in i sitt beslut.

Ringarum:
    Väntan beror lite på vart du bor och så. Här i dalarna är det ca så har vi 3-6 månaders "prov-tid" medsan tidigare så var den stenhårt på 1 år.
    Sen beror det lite på remissen och så.
    Min remss skickades februari -05 och troligtvis så kommer jag att få göra open under hösten.
    Men detta är såå olika från sjukhus till sjukhus.
    Vissa tar den 6 månader från att remissen är skickad till att operationen är klar..
    Mendans andra väntar i 8 år.. Det är såå olika ...
    Ska du ha den betlad av landstinget så måste man gå den "långa vägen" men så fort du träffat kirurgen och ahn ahr godkänt dig så finns ju vårdgarantin.
    Men som sagt det är ofta tiden fram till mötet med kirurgen som är lång väntan på..

Men som sagt var så bla i uppsala och i Stockholm så vet jag flera fall det allt som allt tagit 6 månader så...

Men kolla in viktop.se. Där kan man kolla in vad som gäller i sitt län..

Hoppas ni blev lite klokare nu..

Mot mindre mål!!!

• nudelbumsan

Mrs kaffelatte:
    Jag har inte förståt riktigt vad man gör på viktop å var nånstans kan man kolla på sitt landsting hur lång tid d tar??

• Mrs Kaffelatte

Viktop är ett forum som detta där personer som vi sitter och duskuterar.
    En del opade och en del bara i startgroparna.

I detta forumet så finns det olika avdelingar för varje län och där kan fråga vad de andra har upplevt och kanske även läsa sig till det om någon annan ahr frågat.

Det är ju ingen läkare eller något sånt som är där utan det är bara ett forum fast det enbart är inriktat på viktoperationer.

www.viktop.se/viktop/index.php

Kolla tråden så kommer du in på de länstrådarna.
    Man måste skrolla ner lite först..

• Anonym (bmi 53)

Ni som har gjort eller väntar på att göra en operation,
    Hur/när/vad fick er att börja fundera å bestämma er för en operation?

Sitter här å har *lite* panik.
    Sen jag började skriva i denna tråden har jag gråtit massor å legat vaken om nätterna.Måste ju låta knäppt.
    Har både läst å hört att i de landstinget som jag tillhör så får man vänta mellan 3månader upp till ett år på op.

• Anonym

Ringarum:
    Du har 3 styckna sjukhus i landet som opererar privat.
    Sophiahemmet i Stockholm,kostar 105.000kr för öppen operation,120.000kr för titthål.
    Sen har vi akademikliniken,kostar 95.000kr

Sen finns Carlanderska sjukhuset i Göteborg,som bara kör titthål,kostar 120.000kr

Ska själv göra en privat gastric bypass operation nu i vår förhoppningsvis,har ej bestämt vart jag ska göra den,närmast är ju Sophiahemmet,men är lite osäker på om jag vill gör en öppen operation,dem säger ju att det är bättre med titthåll.....

Har iallafall fått en tid för konsulation hos Sophiahemmet nu i mars,så får vi se!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)