• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Skrotis77
    Maja o Felicia Maja o Felicia Offline    Ha ha... stavfelen  om de fanas  nåra gär inte nått.. jag e inte så  bra på at stava heller *lol*   *kram på dig*
    Casper- min lilla busunge.. du e´ mitt allt.....
  • Mrs Kaffelatte

Mår såå dåligt..
    Vet inte varför men jag har haft psykbyt på förmiddagen här. Ligger bara och gråter.
    Allt känns bara så hopplöst nu.
    Försöker att gå ner i vikt och kämpar som en liten blå för att verkligen visa dem på kirurgen att jag går ner.
    Och ja jag går iofs ner men ½ kilo på två veckor med viktväktning och inte så mycket som en smula fusk.
    Äter mina grönsaker och dricker mitt vatten..
    Men ändå bara 0,5 på 2 veckor..

Just nu känns allt bara åt helvete.. Men som någon vis människa sa: Efter regn kommer sol..

Och det är bara att hoppas..

Kanske det kan vara att jag är på väg att få mens fast för tidigt.. Ja jag vet inte men rent psykiskt känns det så.
    Sen är jag livrädd att om jag skulle "gå ner mig" igen att jag inte räknas som psykiskt stabil och ej får genomgå operationen för det..

Mycket krav på mig själv nu..

• Anonym (bmi 53)

Mrs kaffelatte:Varför ska du visa att du kan gå ner för kirurgen?
    Skickar massor av *pep*De kommer snart å lossna ska du se.

Maja o felicia:Va fint du skrev.Vet inte vad jag ska skriva mer än att du väckte en del tankar.

• Mrs Kaffelatte

bmi 53

Ofta måste man "visa" kirurgen att man är redo, villig och beredd på att göra denna operation och därför gå ner i vikt under 1 år.
    Nu har de iofs kortat ner det till 3-6 månader här.

Jag kan inte svara på hur det är på andra sjukhus men i Falun måste man visa att man vänt viktkurvan neråt. Så hur mycket man går ner spelar egentligen ingen roll bara att man gå ner..
    Och det har jag ju gjort men det känns tröstlöst när jag kämpar som en idiot och får föga utdelning..
    Man tappar lusten/orken...

• ImLost

Mrs Kaffelatte : *kram* vet hur det känns ..fick också att jag skulle visa på viktnedgång innan op ( iofs för att få förtur ) , visste inte alls hur lån gt jag skulle behöva göra detta och det känndes rentut sagt som ett helvete--,,,finns liksom en anleding till att man väljer kirurgi +1+

hur som helst ...du vet vad ditt mål är och käpa på och du vinner över tårar och maten !!! Jag vet att du gör det . skriv här när det känns som pissigast .

lycka till nu kram eva

• Maja o Felicia

Mrs kaffelatte: Sänder dig så otroligt mycket styrka!!! Jag tycker att du är jätte duktig!!! Du gör det så bra!! Och humöret, det går ju upp och ner! Om du inte fick alla svängningar så skulle du antagligen inte vara **normal**...  

Hoppas att alla får en bra söndag! ÄLSKAR söndagar!!
    Själv skall jag till min syster och hämta en bilbarnstol, som en vän skall låna..

Hela familjen utom jag och Maja sover, Daniels *plastbror* Andereas har sovit över i natt och han är ett yngre än Felicia så dom har hur kul som hälst med varandra!! Han har en storebror som är 14 oxå så Felicia älskar att vara hos farmor för där finns det alltid nån att vara med :()

Hungrig, hoppas dom vaknar snart--- Söndagsfrukost!!!!

• nudelbumsan

Mrs kaffelatte: Jag hoppas att d vänder snart för dej och att du får göra din op att alla här inne som väntar på den får göra den snart.. D går jätte trögt i början när man försöker gå ner i vikt men sen kommer d igång sen står d stilla länge sen kommer d igång igen!! skickar en styrkekram till dej.. Förresten kan du inte testa hur d funkar med camebridge?? el d kanske man inte får man kanske ska lägga om maten?? annars så har jag testat camebridge å gick ner 10 kilo på två veckor.. Men d e ju inget som håller i längden jag gick upp d å lite till när jag började äta igen.. kram på dej!! /Lina

• Anonym (ringarum)

Hej! Sitter här och läser, ser att man måste visa att man kan gå ner i vikt innan man får göra en op?! Hur mkt ska man gå ner?! Kram

• Anonym

Ringarum Där jag opade mig så rekomenderade läkaren mellan 8- 10 kg för då krymper levern avsevärt och det blir lättare med titthål.

• Mrs Kaffelatte

Man behöver itne gå ner något särsklit här men man bör visa att man "vänt" kurvan så att men går neråt i stället för uppåt.
    Här är det inga kilon satta. Om du går ner 3 eller 33 spelar ingen roll.
    Men vi får göra öppet snitt här i Dalarna.

De som gör med titthål bör gå på typ cambridege i 2 veckor före för att ta bort så mycket fett som möjligt runt levern. (vad jag ahr hört i allafall)

Tyvärr så kan jag inte äta Cambridge ect.. Mjölkallergiker..
    Men sen vet jag inte hur det skulle gå heller.. Inte få äta något bara dricka det där smaklösa slasket.. Hua..

Nää viktväktarna är bra för mig.. Då får jag i allafall äta och så...

Tack för att ni bryr er.. Det var en jobbig helg.. men nu är det Mycket bättre...

Kram på er alla!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)