• Anonym

Tradolanberoende??

har fått Tradolan Actavis 50 mg utskrivet av min läkare mot smärta. jag får ta upp till 2 kapslar  3 ggr om dagen i kombination med Alvedon Forte. Dom hjälper jättebra men nu tror jag att jag har blivit beroende av dem. Jag tar inte maxdosen utan max 3 stycken fördelat på hela dagen. Nån mer med erfarenhet av denna medicin? Hur var det för er?
    Jag blir nästan som hög på dem och mår väldigt bra...

• Svar på tråden Tradolanberoende??
  • Anonym (Sjuksyrran)

vad händer om du minskar ned då?? på tradolanet...

• Anonym

var väldigt försiktig men dom tabletterna. många jag känner som har ätit dom har öven fått epelesianfall...

• Anonym

har ätit de rätt länge, 3 om dagen. och jag behöver de för värkens skull. Det finns värre tabletter att ta.

• mina45

Hej på dej !!
    Vill bara tala om att den tablett du tar är fruktansvärt beroende framkallande.
    Det faktum att du upplever ett skönt rus på det säger egentligen allt.
    Akta dej väldigt noga för att höja dosen och talar du om för läkaren vad du upplever kan jag nästan lova dej att han inte skriver ut fler.
    Du kanske kommer att må dåligt när du blir tvugen att sluta med dom men det är normalt, det är bara att härda ut, det går över.
    Ät dom så kort tid du kan för det är allt för lätt att hamna i fällan.
    Du skriver att det finns värre piller att ta men jag kan tala om att det är en opiat du tar även om det är en kopia så är den inte mindre falig än andra opiater.
    Tänk dej för och gör det som är rätt för din egen skull.
    ha det gott!!

• Anonym (vet hur)
    mina45 skrev 2007-02-03 14:25:57 följande:
    Hej på dej !!Vill bara tala om att den tablett du tar är fruktansvärt beroende framkallande.Det faktum att du upplever ett skönt rus på det säger egentligen allt.Akta dej väldigt noga för att höja dosen och talar du om för läkaren vad du upplever kan jag nästan lova dej att han inte skriver ut fler.Du kanske kommer att må dåligt när du blir tvugen att sluta med dom men det är normalt, det är bara att härda ut, det går över.Ät dom så kort tid du kan för det är allt för lätt att hamna i fällan.Du skriver att det finns värre piller att ta men jag kan tala om att det är en opiat du tar även om det är en kopia så är den inte mindre falig än andra opiater.Tänk dej för och gör det som är rätt för din egen skull. ha det gott!!
    fast vad är värre? att ha så djävla ont eller ta ett par piller som hjälper en att må bra?
  • Anonym

Tack för era svar.
    jag har smärta dagligen i min rygg och i ett ben, det är en nerv som sitter i kläm och det gör fruktansvärt ont!! Min man måste hjälpa mej att klä på mig vissa mornar för jag har så ont. Och Tradolanet hjälper väldigt bra men den tar inte bort ALL smärta men iaf "toppen" av smärtan. Att jag tror att jag blivit beroende är för att jag ibland kan "längta" efter att få komma hem från jobbet och ta mej en tablett för att få slappna av efter en jobbig arbetsdag(jag tar inget tradolan när jag ska jobba). Allt blir liksom lite roligare, att städa tvätta och så när man är avslappnad och mår bra.

• mina45

Hej igen!
    Jag har nog missuppfattat en del av det du skrev för jag trodde du tog fler tradolan än du gör.
    Du har uppenbarligen god kontroll på det. Och vad du än gör så släpp inte den.
    Tycker du är duktig som klarar att jobba utan att ta tradolan på jobb även om jag inte förstår varför du inte unnar dej det om du har ont.
    Det låter som om du verkligen skulle behöva göra det ibland.
    Jag själv kan ju faktiskt klä mej utan hjälp och om jag hade så ont att jag inte klarade det skulle jag utan tvekan ta så många tradolan att kunde röra mej utan att börja skrika.
    Det är ju tur att det finns hjälp att få även om man lätt lurar sej sjäv så man blir fast.
    Så man kan ju säga att mitt förra inlägg var mer menat till alla dom som överdoserar lite allmänt sådär.
    Ha det gott och hoppas du blir bättre snart.
    Och du, unna dej att må bra även på jobb iallafall om du inte kör buss eller nåt liknande.
    kramar dej för du är duktig

• Anonym

Mina45: Tack för din omtanke, va gullig du verkar
    ja, min man säger samma sak som dej; var för gå och ha ont när du slipper?
    Men det här med beroendet sitter väl i huvudet, jag inbillar mej säkert att jag ska bli det bara för att jag har läst att man kan bli det.
    Nu har jag tid beställd hos sjukgymnast och akupunktur om 2 veckor, jag får väl stå ut tills dess.
    Ha det så bra! KRAM

• Anonym (jag vet...)

här är en som vet hur Tradolan funkar. den är en underbar smärtstillare och, som du skriver, "upp-piggare" samtidigt som man slappnar av. jag började äta T för över ett år sen, har adrig fått det utskrivet utan fick det först av vänner och bekanta pga migrän. blev ganska snabbt beroende och efter bara någon månad åt jag varje dag, då enbart i ångestdämpande syfte. jag köpte T på nätet, inte direkt billigt, och åt som mest 350 mg per dag. Nu är det snart 2 månader sen jag "slutade", och jag fattar fortfarande inte att jag klarade att bryta beroendet. Veckan efter att jag slutat var den värsta i mitt liv har aldrig mått så dåligt. Jag äter fortfarande T då och då, men har lite mer kontroll nu iaf. Om du har ett val, om det finns några alternatvi; ta dem istället. Tradloan är en fruktansvärt lömsk drog! Önskar dig all lycka och bättring

• linavina

Jag blev beroende av imovane(insomning), tradolan och psykiskt beroende av atarax. Detta fick sitt slut en sommarnatt då jag tog en överdos i kombination med alkohol. En fruktansvärd upplevelse. Pratade med en sjuksköterska som berättade att Tradolan är det sista man skriver ut på Smärtkliniker. Detta pga den beroendeframkallande effekten. Har man provat andra alternativ som kanske fungerar?

På min arbetsplats undviker vi att ge de äldre Tradolan eftersom dom får mardrömmar, blir oroliga och 'drogade'.

Och som sagt.. egna erfarenheter av hur snabbt jag blev beroende är avskräckande nog för mig. Har skrivit om hela händelsen i min blogg om du vill läsa.

Lycka till!
    Kram

Svar på tråden Tradolanberoende??