• Anonym

Tradolanberoende??

har fått Tradolan Actavis 50 mg utskrivet av min läkare mot smärta. jag får ta upp till 2 kapslar  3 ggr om dagen i kombination med Alvedon Forte. Dom hjälper jättebra men nu tror jag att jag har blivit beroende av dem. Jag tar inte maxdosen utan max 3 stycken fördelat på hela dagen. Nån mer med erfarenhet av denna medicin? Hur var det för er?
    Jag blir nästan som hög på dem och mår väldigt bra...

• Svar på tråden Tradolanberoende??
  • linavina

Exakt, 600 mg är överdos. Vid min överdos hade jag (vad dom ungefär kunde räkna ut) tagit 1.5 gram. (Ca 30 tabletter plus alkohol samt andra mediciner)
    Och som sagt, andningsdepression kan ske redan vid 600 mg.
    Jag tycker du ska väga fördelarna och nackdelarna mot varandra.
    Du är rädd att få abstinensbesvär om du INTE tar dina tabletter,
    men en vacker dag slår det slint och nackdelarna blir betydligt större..
    Och då menar jag inte på lång sikt, utan något som sker med en gång och kanske
    är oåterkalleligt.

Eftersom du ändå säger att du känner av värken borde valet vara solklart.
    Sen tycker jag att du resonerar lite som om du är beroende redan, och
    då råder jag dig att tänka på dina tre barn - och därmed se till att få Tradolanen borttagna och få något annat istället!

• linavina

Och.. Jo, jag blev väldigt illamående! Var rejält kräksjuk emellanåt, vilket gjorde att jag försökte äta för att stilla illamåendet. Alternativt la jag mig och försökte sova.

• Anonym (jag också)

Ja att jag är beroende det vet jag! Har haft funderingar på att kanske söka mig till något behandlingshem med avgiftning.. mitt stora problem är var jag ska göra av mina barn?!

Skulle ju vilja ha dem hos mig! Vet varken in eller ut, ångest på kvällarna att jag inte ska vakna upp igen.. att barnen ska hitta mig död.. att jag ska få en hjärnblödning osv..

• Anonym (Jag)

Jag har ätit de flesta mediciner som finns mot värk.. Inget hjälper..
    Har även jag i perioder ätit tradolan tillsammans med alvedon. Men jag känner absolut ingenting utav dem..
    Har även ätit Citodon, men dem kräks jag utav.

Just nu får jag Tryptizol inför natten, vilket gör att jag somnar = ngt mindre värk.

Lugnande har givit mig mer effekt mot värken än vad smärtlindring har.

• linavina

Det finns säkert hjälp att få, bara du söker den!
    Se till att det blir nu och inte sen, för du riskerar bara ett tuffare arbete ut ur det hela.
    Det finns hjälp och stöd att få, men inget kommer att hända så länge du avvaktar med att söka den hjälpen!

• Anonym (tradolan)

Här är en till som har tradolan vilket jag har ätit nu sen 2005.
    Har en whiplashskada som gör att jag är städigt beroende av smärtstillande. Just nu äter jag tradolan 50 mg och tar 6 st per dygn ihop med alvedon. Har dock inte haft problem med Tradolan ännu. Inga biverkningar eller abstinensbesvär trots att jag ätit dom sen början av 2005. Med som sagt det är olika från person till person.
    Medicinen paraflex comp som jag hade innan var det värre med.
    Prata med din läkare om det är meningen att du ska äta en längre tid.Det är bra att byta medicin då och då vilket jag har fått gjort sedan olyckan som inträffade för 6 år sedan.

• Anonym (gravid)

Har ätit tradolan jag med i 3 år, plus tryptizol..och alvedon forte..men har aldrig känt mig beroende av dom? Inga problem att få det utskrivet...får 2-3 paket om 100 på receptet varje gång... Nu är jag gravid och äter dom inte men har ju en 7 jäkla ryggvärk att fy fanken....äter bara 3 forte om dagen och that´s it!

• Anonym (vill sluta)

Kolla in tråden !!!!
    Det är ju skrämmande! Att så många får den utskrivet för allt från måttlig till svår smärta blir beroende av den ! Det är ju en farlig medicin ju. Egentligen borde man dra ut den här tråden och lägga fram hos läkaren så han får sig en tankeställare. Alla vi borde verkligen lägga av med dessa tabletter och försöka få någonting annat utskrivet. Vore inte det ett mål att eftersträva till sommaren ?? Folk klarar ju av att sluta med tyngre droger en så här så det vore väl fungera för oss. Gör ett schema och trappa ner en tablett i veckan. Vad säger ni ??? Blir ni inte rädda ? Tänk om man somnar och inte vaknar. För är det någonting jag märker så är det just det att jag sover så djupt. Sen vaknar man och är svettig och mår inget bra på morgonen förrän den där jäkla tabletten har börjat att verka. Det är sjukt det vi håller på med!!!!!

• linavina

Helt klart är det bara sluta som gäller!
    Jag klarade det, även om det var oerhört tungt!
    Men då hade jag hot om tvångsintagning och så vidare över mig, det blev en sporre kan jag lova.
    Jag reagerar också över hur många som får det utskrivet och mår dåligt utav det. Funderar på att skriva en debattartikel och skicka in till exempelvis Aftonbladet. Så att man får upp ögonen på problemet. För ett problem är det sannerligen..

Jag hade tur att jag klarade mig. Ingen ska behöva gå längre..

• Mississell

Jag åt Tramadol och Tradolan hela hösten och vintern, tog väl ibland någon "extra" för att jag hade så ont och trodde det skulle bli bättre om jag gjorde så...Dumt!
    För två veckor sedan satt jag vid datorn en kväll, maken hörde ett konstigt ljud och tittade åt mitt håll och då satt jag och krampade. Trillade i golvet och låg och skakade som i ett epilepsianfall. Bet sönder underläppen, var helt okontaktbar. Minns ingenting av det här, det är maken som har berättat allt.
    Ambulans kom, men då mådde jag bra och vägrade åka med. Berättade för dem att jag ätit 4-5 Tramadol 50 mg under dagen, ingen överdos alltså. Men Tramadol och Tradolan kan ge epilepsianfall och krampanfall, även på "normaldoser"!
    Nu vägrar jag äta dem mer, har fått Citodon i stället. Jag måste ha något starkt smärtstillande pga svåra smärtor. Men jag försöker vara försiktig, har en gång varit beroende av Distalgesic (finns inte längre, Dexofen är det som är mest likt) och det var ett helvete att komma ur. Men samtidgt måste jag som sagt ha något när det gör som mest ont. det är för jävligt egentligen...

linavina: Jag försökte läsa din blogg om din upplevelse men kom inte in där...
    Om du vill skriva en debattartikel är jag gärna med, vi skulle kanske kunna plita ihop något tillsammans? Läkarna måste bli uppmärksammade på det här, framfrö allt måste de veta hur lätt det är att manipulera dem. en del av dem, i alla fall.

Guld för BIF!
Svar på tråden Tradolanberoende??