• Anonym

Tradolanberoende??

har fått Tradolan Actavis 50 mg utskrivet av min läkare mot smärta. jag får ta upp till 2 kapslar  3 ggr om dagen i kombination med Alvedon Forte. Dom hjälper jättebra men nu tror jag att jag har blivit beroende av dem. Jag tar inte maxdosen utan max 3 stycken fördelat på hela dagen. Nån mer med erfarenhet av denna medicin? Hur var det för er?
    Jag blir nästan som hög på dem och mår väldigt bra...

• Svar på tråden Tradolanberoende??
  • mina45

Vill bara höra hur det gått för dej om du varit hos sjukgymnasten osv?
    Tänkt en del på dej och tycker fortfarande att du är stark som sjutton som orkar sköta ditt jobb utan smärtlindring.
    Hoppas du mår bättre nu.
    Kramar från mej!

• Anonym (beroende)

hejsan

jag har ätit tramadol 100 mg 3/dag i nästan två år nu och ja jag är helt klart beroende av dom jag får huvudvärk och kräks om jag slutar med dom, men äter jag dom inte så får jag aldrig sova och får så ont. Jag har kronisk inflammation och 4 diskbråck.
    Nu har jag även fått somadril comp men nu har jag fått höra att dom nästan är ännu värre.

Men jag förstår dig helt och hållet man vill inte ta dom men klarar sig knappt utan.

Har du provat sluta med dom några dagar?

( tramadol och tradolan är samma medicin)

• jennypennypannkaka

linavina -

"Pratade med en sjuksköterska som berättade att Tradolan är det sista man skriver ut på Smärtkliniker."

Shit, inte visste jag att det var SÅ farligt. Jag fick Tradolan utskrivet av en allmänläkare på Vårdcentralen när jag hade muskelinflammation i axeln/skuldran. Fick inte prova något annat mildare innan, förutom Ipren.

Tyckte för övrigt inte att Tradolan hjälpte så mycket mot smärtan jag hade. Blev mest yr i huvudet och illamående. Somnade gott gjorde jag visserligen, eftersom det var lättare att slappna av. Hade otroligt svårt med sömnen pga smärtan.

• JohannaAxelsson

Tramadol/Tradolan/Tiparol, kärt barn har många namn, är ett morfinliknande preparat.
    Min man äter dessa pga kotkompression och har ätit dom sedan september förra året. Han klarar att vara utan men får fruktansvärda smärtor då. De tar inte bort all smärta för honom men minskar den och sedan äter han även alvedon i kombination med Tramadol.

♡Älskar mina 3 töser Sophie 6½år, Emelie 2½år & Nathalie1år♡
  • linavina

Vi satt på jobbet och läste om just Tradolan i Fass. Det står ganska tidigt i informationen hur enormt beroendeframkallande Tradolan är.
    Man kan ju fundera på varför läkarna inte provar med andra smärtstillande medel, jag menar.. det finns ju en hel del att välja på!
    Inom äldreomsorgen går var och varannan gamling på Tradolan. Men dessa mediciner har plockats bort för många sedan dom drabbats av hallucinationer, ångest osv..

Och som sagt, av egen erfarenhet.. Där mitt tradolanmissbruk höll på sluta med döden - så är det något jag verkligen INTE rekommenderar!

• Anonym (arg)

hej !
    Jag äter också dessa tramadolpreparat. O när smärtan är som värst även ketogan. Jag har varit så fruktansvärd arg och lättirriterad sista tiden, kan det bero på medicinerna??
    Jag har ätit tabletterna i stort sätt dagligen i tre år.
    Jag undrar så om någon känner igen sig? Jag kan inte hitta någon förklaring till varför jag går runt som ett åskmoln annars. Har även tagit citodon under långa perioder men humöret är lika illa då !

• Anonym (vill sluta)

Ni som har varit bereoende av tabletterna. Hur gick det för er att sluta? Hur lång tid tog det tills ni kunde sova ordentligt? Ja, tills ni kände er pigga igen? Trappade ni ut dosen eller slutade tvärt?

• Birgitta2

Det tar ungefär två månader att bli av med beroendet. Man skär ner en liten liten dos i taget, håller det i en vecka och skär ner lite lite grand ytterligare. Men förutsättningen är att man inte behöver smärtstillande längre. Beroende är enbart dåligt när läkaren inte vill skriva ut längre. Och när man slutar tvärt mår man dåligt. Beroende är inte svårt att få bort, under förutsättning att man vill. Och då trappar man ner långsamt.

Själv gav mig min läkare tramadol. Jag tog en på kvällen, och vaknade bakfull och illamående nästa dag. Detta höll i sig i 2-3 timmar. Jag slängde skiten. Nu tar jag citodon när jag har värk, vilket inte är dagligen utan nån gång i veckan för det mesta. Den värk jag själv lever med kan man leva med. För jag vet att det går över om några dagar.

• väntarwilma

Hej!

Jag åt tramadol tillsammans med alvedon i flera år. Det hjälpte jätte bra mot min fantomsmärta som jag lider av. Så fort jag blev gravid så slutade jag direkt med tramadolen och det gick faktiskt utan problem. Trodde inte att jag skulle klara av det efter så många år av knapprande.. Nu när jag har som mest ont saknar jag tramadolen men det är bara saknaden av avslappning som jag behöver.

Tramadol skrev min allmänläkare ut på VC.

..::BF 11 juni 2007::..
  • linavina

För min del var det rätt tufft att sluta. Detta pga att det inte blev något jag valde själv.
    Givetvis blev jag av med alla tabletter efter överdosen.
    Hela sommaren var ett enda helvete med abstinens. Jag mådde illa, började dricka alkohol oftare, sov allt vad jag kunde för att få tiden att gå, var yr, darrade osv..
    Sedan var beroende lika stor del psykiskt.. jag var övertygad om att jag inte skulle klara mig utan dessa tabletter!
    Jag åt dom ju inte ens för smärta utan enbart för egna 'påhittade' behov, för att få sova, för att slippa ångest, för att känna ruset...
    Så att tvingas möta ångesten och gå igenom den istället för att undvika den är fortfarande en prövning. Det är lätt att ta till andra medel om du tappar det du en gång haft.
    Detta gjorde som sagt att jag drack alkohol betydligt mer.. Jag hetsåt.. Jag spenderade pengar jag inte hade..

Jag har lång väg kvar och även om det inte var Tradolanen som förde mig in i 'helvetet', så var det helt klart dessa kemiska substanser som plattade till mig ordentligt.
    Hade jag bara hållit mig till Imovane och Atarax hade det kanske varit under mer kontroll eftersom den läkare som skrev ut dessa mediciner hade koll på mängd och så vidare.
    Men efter att en läkare på vårdcentralen skrivit ut 100 st Tradolan a'50 gram så var det ju rena jackpot för min del..

Svar på tråden Tradolanberoende??