• Anonym

Tradolanberoende??

har fått Tradolan Actavis 50 mg utskrivet av min läkare mot smärta. jag får ta upp till 2 kapslar  3 ggr om dagen i kombination med Alvedon Forte. Dom hjälper jättebra men nu tror jag att jag har blivit beroende av dem. Jag tar inte maxdosen utan max 3 stycken fördelat på hela dagen. Nån mer med erfarenhet av denna medicin? Hur var det för er?
    Jag blir nästan som hög på dem och mår väldigt bra...

• Svar på tråden Tradolanberoende??
  • linavina

Fy så obehagligt!!
    Tradolan/Tramadol kan ge dom ruskigaste effekterna.. Det är bra att du berättar om det så att folk förstår att man inte alltid måste ta en överdos för att få problem.

Jag har lagt bloggen under 'Ditt och datt' nu, men du måste vara inloggad för att kunna läsa. Säg till om det inte fungerar nu heller..

Jag tycker absolut att vi kan försöka knåpa ihop en artikel. Om vi skriver ur egna erfarenheter och sedan skriver ihop det på nåt vis.. Hm, ja vi får kirra det på nåt vis iaf : )

• Mississell

Har läst nu, linavina! Usch vilken upplevelse. Men strongt av dig att ta dig igenom den på det sätt du har gjort!
    Tabletter är ett helvete, bra när man tar dem som det är tänkt men ett elände annars. Min läkare vill ge mig Tryptizol eftersom det ska vara bra mot såna smärtor som jag har, men jag vägrar efter att ha läst biverkningarna...

Guld för BIF!
  • Anonym

jag hamnade på Akuten för en vecka sen..överdos o jag minns inte ett smack.. lägg av i tid är mitt råd!!

• Desse

linavina:
    Jag beundrar dig så för att du vågar berätta, för att du tar tag i ditt liv och försöker hitta tillbaka till glädjen i livet !!!
    Du är så tapper och duktig fortsätt att kämpa !!!!!
    KRAM TILL DIG!!!!!

• Anonym (Jag)

Mississell;
    Jag har också fått tryptizol mot värk. Det är det bästa som har hänt mig. Dessutom, när man får dem mot värk, så äter man väldigt låga doser. Då utsätts du inte för samma bivärkningar. Den enda jag har fått är ngt torrare i munnnen..

Lite OT..

• Mississell

Anonym (JAG)

Helt ok med lite ot, (tror jag!) Du tycker det är bra alltså? Vilken dos får du?

Guld för BIF!
  • Anonym (Jag)

Jag har under 2 månader trappat upp till 50mg, det är dosen som är meningen att jag ska ligga på.
    Framförallt så verkar T lugnande, vilket gör att man får bättre sömn. En bra sömn är viktig för återhämtningen, samt för stressen som kroppen utsätts för vid kronisk smärta.

Iom att jag har sovit bättre, har jag orkat mer på dagarna. Det tar lite längre tid innan smärttopparna kommer.

Samtidigt måste man ju "lära sig" sin smärta, hitta sina begränsningar, samt på något sätt hitta orsaken till smärtan och med olika medel försöka minska eller ta bort den. Ex SG, akupunkur, kroppskännedom osv..

• Mississell

Kanske skulle testa Tryptizol i alla fall, då. Just nu har jag Neurontin plus Citodon vid behov, men jag blir så trött av Neurontin och man blir tydligen ännu tröttare av Tryptizol. Men tröttheten kanske minskar efter ett tag?

Guld för BIF!
  • Anonym (Jag)

När man tar T mot smärta, tar man dem inför natten. Jag tar mina Kl 20. Blir trött och somnar runt 22-23.. På morgonen har det mesta gått ur kroppen. Lite småseg i början och när man trappar upp. Men efter nån vecka känner jag inget längre..

Mot depression tar man ca 150mg utspritt på hela dagen, därav den "kroniska" tröttheten..

• Anonym (gravid)

Tryptizolen hjälpte inte mej en skvatt...åt 3 tabletter om dagen.....men tog jag då tradolan till natten så fick jag då iaf sova....men tryptizolet verkar ju bara för vissa och inte för alla, det är ju egentligen medicin för deprimerade människor...fast då är ju tabletterna i högre doser än för som dessa,....mot smärta...

• Desse

jag åt tryptizol 200 mg till natten. En väldigt hög dos med andra ord, men så hade jag riktigt svår smärta också. I inledningsskedet av behandlingen var jag hur trött som helst. Visste inte ens om jag var vaken eller sov. En väldigt otrevlig känsla. Men sen blev det bättre. jag var dock tvungen att ta dem samma tid varje varje kväll för att må bra. Men den behandlingen fungerade jätte bra på mig! Men jag började med en låg dos och sen trappade vi uppåt allteftersom.

• Anonym (vill sluta)

linavina: Känner du sug och längtana efter tabletterna idag eller är det helt borta ??

• Anonym

Tradolan ska ju inte vara beroendeframkallande?

• Anonym

Glöm det ovan, blandade ihop det med en annan medicin...

• linavina

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte känner något sug.
    Jag tänker på det varje dag, jag önskar varje dag att jag kunde komma åt nåt.
    Skillnaden är att jag inte går hela vägen och ser till att skaffa mig.

Var på min lokala vårdcentral och sa till att dom skulle skriva in i journalen att jag har ett läkemedelsmissbruk bakom mig. Ångrade mig direkt jag sagt det, men jag vet att det är det bästa.

Tro mig, det är inget som går över på bara ett kort tag.
    Jag tror jag kommer få kämpa med suget bra länge. Det viktigaste är att jag håller
    mig borta, att jag jobbar hårt på mina bra dagar, att jag låter mig falla på mina dåliga, att jag hojtar när det blir för mycket..

Ska ärligt säga att jag just nu äter Tavegyl mot klåda och det blev en liten hurratripp. Den här trötthetskänslan alltså. Makten man har att ha 80 tabletter kvar är skön, men jag har dom framme så att dom ska bli sedda av mina kompisar - så jag visar att jag inte hymlar med det. Jag äter mediciner igen, dock en kort period och för ett viktigt syfte.

Men det är tungt - varje dag.

• Mississell

Jag tror inte suget försvinner för någon. Jag missbrukade ju Distalgesic, de finns inte längre men det finns liknande som heter Dexofen, och kan känna mig väldigt sugen när min man har dem hemma. Han får dem mot smärtor efter gamla arbetsskador. Hittills har jag dock lyckats stå emot, blir lika stolt över mig själv varje gång!

Just because you're paranoid, it doesn't mean they're not after you...
  • Anonym (jag vet...)

hej igen...skrev i början av tråden. ville bara dela med mig lite. när jag slutade hade jag varit uppe på 300 mg, men var då nere på 150 mg/dag. ska tillägga att jag har i stort sett hela tiden enbart ätit i ångestdämpande syfte, så kanks eint ekan jämföra mig med er som äter för smärta. mådde så fruktansvärt dåligt psykiskt runt nyår och när jag var på badhuset med min dotter och sambo och nådde så dåligt att jag inte ens orkade stå upp så bestämde jag mig för att nu får det fan vara nog. under året som gått har jag tappat 8 kg, vilket är en del på mig, väger nu 56 kg till 179 cm. jag tvärslutade och mådde ännu sämre, kunde inte sova eller äta eller något. men det gick över...det psykiska beroendet är dock inte borta och jag äter fortfarande, ibland en gång i veckan, ibland flera, men betydligt lägre doser. har dock klarat mig från kramp eller andra otäckheter. det sjuka är ju hur något som får en att må så bra nästan kan driva en över kanten till slut...

• Anonym (Whiplash)

Usch, vad hemskt för alla er som blivit beroende av Tradolan. Vill bara säga att här är en till som faktiskt blivit hjälpt av Tradolan. Efter en bilolycka får jag tidvis extremt ont i nacke och rygg och då tar jag tradolan ihop m alvedon och antiinflammatoriskt. Tradolan gör att mina krampande muskler får en chans att slappna av vilket är viktigt för återhämtandet. Jag äter det när smärtan är som värst, max en vecka åt gången. Så det finns "lyckliga" fall av tradolan-användning också...skickar en styrkekram till er alla som vill ta er ur beroendet.

• Mississell

Skönt att Tradloan är bra för dig, Whiplash! Det är klart att det måste ju vara bra för några, annars skulle det väl inte finnas. Det är ju så att man kan bli beroende av allt, även receptfria mediciner som man tror är "ofarliga". Men det behöver ju inte bli så för alla, och det är bra att det finns de som mår bra av medicinen! Tack för att du berättade!

Just because you're paranoid, it doesn't mean they're not after you...
Svar på tråden Tradolanberoende??