• Anonym

Tradolanberoende??

har fått Tradolan Actavis 50 mg utskrivet av min läkare mot smärta. jag får ta upp till 2 kapslar  3 ggr om dagen i kombination med Alvedon Forte. Dom hjälper jättebra men nu tror jag att jag har blivit beroende av dem. Jag tar inte maxdosen utan max 3 stycken fördelat på hela dagen. Nån mer med erfarenhet av denna medicin? Hur var det för er?
    Jag blir nästan som hög på dem och mår väldigt bra...

• Svar på tråden Tradolanberoende??
  • Anonym (vill sluta)

linavina:
    Av vilken anledning fick du Tradolan utskrivet då ? Den stora mängden på 100 tabl. Måste väl ändå du ha anses behöva under lång tid? Sen undrar jag hur länge du höll på att äta dem innan överdosen?
    Du har varit jätte duktig som fixat dig ur det där beroendet. Starkat jobbat !!!!

• linavina

Jag fick Tradolan utskrivet efter att jag hade halkat i fyllan och villan..
    Såhär i efterhand kan jag tänka att det var alldeles för lätt att få dessa tabletter utskrivna, för att inte tala om vad omgivningen tyckte.
    Först kom jag in akut dagen efter och fick då nackkrage eftersom det kändes som om huvudet höll på lossna ifrån själva nacken : )
    Sedan fick jag en tid lite senare samma vecka och tog då min chans eftersom jag redan var rätt inne i medicinmissbruket. Jag förklarade hur jäääävulskt ont det gjorde (vilket var lögn) och att jag var tvungen att få något som 'bet' eftersom alvedon inte gjorde det.
    Han skrev en remiss till sjukgymnasten och därefter skrev han ut Tradolan. När han sa att det var denna medicin jag skulle få så jublade jag inombords. Jag visste ju att det var en 'fyllemedicin' eftersom mamma hade ätit Tradolan då hon bröt benet (men hon slutade med en gång av rädsla för effekterna.)
    Sen att han skrev ut hundra stycken... såhär i efterhand kan man ju verkligen fundera på varför i hela helvete han skrev ut så mycket. Det fanns liksom ingen speciell dosering utan var mer 'vid behov, tills vidare'.

Detta var vintern 2005 och överdosen tog jag 21 juni 2006. Så det hade pågått ett tag.

Jag råder dig verkligen att sluta! För det helvete som det ledde till är obeskrivligt.
    Lika mycket helvete som det var att bli av med dom. Det var som om någon tagit ifrån mig min bästa vän. Jag jobbade inom vården då också och sa faktiskt ifrån mig medicindelegeringen av två orsaker: Jag var rädd att bli misstänkt om det skulle bli svinn i boendenas medicinskåp. Samt att jag var rädd att jag i panik skulle sjunka så lågt att jag skulle stjäla av dom. Nu har jag den största respekt för mitt jobb och fantastiska jobbarkompisar, så det har gått jättebra!

Sedan kan jag också önska att det fanns något som kunde 'varna' när läkare skriver ut mediciner. Eftersom dom inte har tillgång till varandras journaler (psyk osv) så är det ju svårt att veta för dom att jag har ett problem - eftersom jag troligen inte berättar det själv en sådan gång.
    Numera syns ju dock de mediciner man fått via e-rececpt (åtminstone i Västerbottens läns landsting), så då har man ju som läkare en hum om vad för konsekvenser det kan få att skriva ut mediciner till höger och vänster..

Men nog fan måste dom vara sponsrade av läkemedelsföretagen..

• Anonym (jag också)

Hej!

Jag får också dom här vidriga tabletterna utskrivna 200mg tradolan Retard äter "bara" 2-3 om dagen... men har gjort det i 5 års tid, att läkaren skriver ut stora mängder i taget är inget ovanligt (brukar få 2-3 förpckningar med 100 i varje)

Tradolanen får jag utskrivet av min vanliga familjeläkare på vårdcentralen pga. ryggbesvär..
    Min läkare har ALDRIG talat om för mig hur beroendeframkallande tradolanen är!

Jag blir jättesjuk då jag inte äter den.. det är fruktansvärt!
    Jag vill vrkligen sluta men då jag är ensam med tre barn att ta hand om så är det svårt!

• linavina

Utdrag från Fass.se

"Längre tids behandling med Tradolan kan leda till beroende och läkemedlet ska därför inte användas längre än nödvändigt."

Tycker det är väldigt oansvarigt av din läkare att inte informera om konsekvenserna vid användning av Tradolan.

Jag råder dig att kontakta din läkare för att diskutera alternativ till Tradolan. Och sedan trappa ner långsamt och försök se eventuella abstinensbesvär som något positivt ändå - du är på väg! Det finns bättre alternativ som inte gör dig beroende men ändå lindrar smärtan, DET kan din läkare faktiskt berätta för dig.
    Lycka till!

• Anonym (jag också)

Ja jag har fått det rådet av andra också, att tala om för min läkare att jag blivit beroende.
    Men jag är rädd för att han då ska dra in medicinen helt på en gång.

Hur ska jag då kunna ta hand om barnen? Jah har INGEN som hjälper mig, och jag blir jättesjuk.. alltså sängliggandes svettningar, frossa, ledvärk, förskylning/hosta, kräkningar samt ett fruktansvärt psykiskt mående!!

Försöker trappa ned men det är så svårt eftersom det är Retard tabletter så kan jag ju inte dela på dom heller..

• linavina

Förstår att det är svårt att bestämma sig för att ta upp saken med sin läkare.
    För min del skulle jag ALDRIG ha gjort det av rädsla att bli av med mina 'kära vänner'.
    Hade aldrig överdosen skett hade jag troligen fortsatt i samma stuk med att manipulera läkare till att skriva ut mer mediciner. För det är skrämmande lätt ibland..

Hur mycket tar du per dag nu? Om du förklarar läget för läkaren så kan han ju inte tvinga dej att sluta med en gång. Han/hon borde ha så pass mycket kunskap om mediciner att han vet att man inte avslutar behandlingar tvärt (åtminstone vissa mediciner)

Kanske kan du få tabletter som är delbara och därmed minska ner dosen eftersom.
    Kanske prova ta mindre under dagen? (Om du tar flera ggr/dag)
    Och först och främst se dig om efter alternativ till Tradolan.

• Anonym (jag också)

Förstår hur du menar men jag VILL sluta, vet bara inte hur jag ska göra med barnen..

I dag äter jag ungefär 600mg dvs. 3st tabletter, det är ju klart att jag kan minska ned antalet (har ju gjort det innan) men sen när jag kommer till den där sista tabletten så kan jag ju inte minska mera... och förtfarande får jag alla ovan "symtom".

Sååååååå svårt, usch!! Tänk om jag vetat detta för 5 år sedan!
    Vill utfärda en stooor VARNING till alla ÄT ALDRIG TRADOLAN!! KRÄV AV DIN LÄKARE ATT HAN SKRIVER UT NÅGOT ANNAT!!!!!!!!!!!

• Anonym (vill sluta)

600 mg är ju överdos!!!!
    Man får ju inte överskrida 400 mg/ dygn av tradolan. Tänk på att det är andningsdeprisiva. Det innebär att du kan sluta att andas utan att du märker det. Det är livsfarligt!!!

• eisa

Tradolan är ju väldigt illamåendeframkallande... blir ni inte illamående`?

• Anonym (jag också)

Jo jag vet att jag egentligen ska äta 400mg (2st) men det är ju bara en extra.. blir dålig om jag inte tar den!

Nej, jag mår inget illa alls.. i början gjorde jag det, men inte nu längre.
    Nu är det inte så att jag äter 600mg för att jag "gillar känslan" eller blir "hög" på det, nej jag äter mina 600mg för att slippa symtomen (som jag beskrev ovan) samt värken såklart, fast värken känner jag av endå...

Svar på tråden Tradolanberoende??