• pellesvanslös

hur får ni köttbullarna att hålla ihop

Nu blir jag GALEN varje gång jag gör köttbullar så blir de så himla fina till jag stoppat dem i stekpannan. När jag försteker dem så vill de liksom falla isär. Okey smaken är det inte ngt fel på men det blir liksom köttfärsröra innan de står på bordet. Hur gör ni era köttbullar? Tips mottages tacksamt. Kanske man ska göra dem i ugen eller??

• Svar på tråden hur får ni köttbullarna att hålla ihop
  • Mstery

har du provat att ha ett ägg i? det håller ihop bättre då

• Jazza

jag häller först lite ströbröd och mjölk i botten på en bunke... låter det svälla och rör ner köttfärs+lök, sen blandar jag det och rör ner ett/två ägg.... brukar hålla ihop kanónbra! Ett tips är oxå att ha blöta händer när du rullar dem, då blir den yttersta smeten liksom slät...

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • lövet2

Jag sätter i en tsk potatismjöl i stället för ägg. Det håller ihop bättre då tycker jag ...

• AasaC

Jag brukar göra precis som Jazza. Brukar aldrig vara några problem då. Sen brukar jag oftast tillaga dem i ugnen först. Jag tycker det är enklare (särskilt om man gör många). Då rullar jag dem (med blöta händer) och lägger direkt på en plåt med bakplåtspapper. Tycker köttbullarna får jämnare och finare form då också. Sen steker jag dem i stekpanna när det är dags att äta dem.

• Nyfiken gul

Jag river löken på rivjärn,  låter lite mjölk eller grädde svälla tillsammans med ströbröd i botten på en bunke.. och knäcker också i ett ägg..

blir jättegoda o faller inte isär!

• luna matte

Jag har märkt att det är viktigt att röra smeten tills den känns slät, så att själva smeten håller ihop... Sen brukar jag byta ut ströbröd och mjölk mot kokt potatis, tycker det blir bättre då.

Vad sugen jag blev på köttbullar med hemgjort mos och rårörda lingon, får nog bli det nu någon dag...

• BabyJia

Jag har inte ägg el nåt sånt i...men se till att smeten e slät. Jag har inte haft problem med att köttbullarna faller i sär, så de e inte ett måste anser jag

• Fruochmamma

Ett annat tips är att inte steka dem utan tillaga dem i ugnen istället. Då kan det vara lättare för dem att hålla formen.

• MammaAnnaPanna

Problemet som många gör är att dom har för stora bitar lök i. Riv den istället eller gör som jag. skippa den helt! Tycker det är godare utan. Sen gör jag som dom flesta andra här redan bestrivit. Låter störbröd svälla i mjölk (beräkna ca 1 dl ströbröd och 2 dl möljk till ett halvt kilo färs) och blandar sedan i färsen, ett helt ägg (som oxå är en bindande ingrediens) och kryddor.

Hoppas det går bättre närsta gång. Själv tänkte jag pröva Aasac:s tips om att försteka i ugnen nästa gång. Gillar när köttbullarna ser helt runda ut och det är svårt att få dom så när man steker som i panna...

Lycka till!

* BF 8 Juni 2007 *
  • merlot

Jag kan ju säga en sak.
    rör man kötfärsen för länge så förlorar den sin spänts.så de är väldigt viktigt.
    Och jag använder alltid olja när jag rullar dom.

• pellesvanslös

tack för alla bra tips. när ni gör dem i ugnen hur många grader och hur länge? man vil ju inte ha dem råa i mitten=)

• AasaC

Jag brukar ha 200 grader på ugnen och ha dem inne i ca 20 minuter. Så brukar jag vända dem dem efter halva tiden. Det brukar vara lagom.

• malin ulrika

Om man har lök i så ska löken fräsas först. Vattnet i löken kommer annars ut när man stekar, och gör att de faller sönder. Eller så kan man RIVA löken fint.

• maysan75

Jag river alltid löken till köttbullssmeten eller ett annat enkelt tipps: lökpulver går jätte bra också. Ägg som bindemedel och havregryn istället för brödsmulor. Hälsosammare tror jag.
    Sen ska dom kryddas bra. En bra "baskrydda" jag alltid använder är Santa Marias allroudkrydda, sen salt, svartpeppar, kryddpeppar, vitpeppar och lite vatten. Njuuut!

• Saxon

Jag fick ett tips från min matglade far för några år sedan och är fast.
    Hela släkten undrade vid julbordet hur han lyckades göra flera hundra klotrunda och jättegoda småköttbullar på någon timme och då introducerade han "vattenmetoden" för oss.

Gör din vanliga favoritfärsblandning och sätt igång att rulla små fina bullar.
    Ha en kastrull sjudande och lättsaltat vatten redo.
    Släpp ner bullar i vattnet allt efter att dom är färdigrullade.
    Detta gör att dom behåller sin fina form.
    När bullarna börjar flyta upp till ytan är dom klara att flytta över till en het stekpanna där dom får fin färg och kanske lite salt och peppar beroende på hur det blandades i färsen.
    "Frikadeller" tänker vän av ordning
    Jag kan garantera att jag är frikadellhatare och att denna metod faktiskt ger små fasta och klotrunda köttbullar som smakar kanon.
    Prova!

/Magda

• malin ulrika

Saxon,
    den där metoden har jag också prövat, mästerkocken Jan Boris Möller har skrivit det knepet i sin "julbok". Man kan också ta en spritspåse (utan munstycke) och "spritsa" bullarna rakt ut i handen, i stället för att rulla dem, så går det fort och bra.
    Man kan frysa in frikadellerna innan de är stekta och sen bara steka å dem när de ska ätas, om man vill! Håller med att de blir runda och fina!
    Också där jag har fått knepet att om man ska ha lök i ska den fräsas först, så inte vattnet i löken gör att den separerar om man har den rå i smeten.

Svar på tråden hur får ni köttbullarna att hålla ihop