Inlägg från: Hallonfot |Visa alla inlägg
  • Hallonfot

BF Juli-07 Nr3

Jessa6: Ok, tack för svaret. Och det kan man ju förstå att man inte ska kunna gå hemma och tjäna ihop semester så man kan gå hem igen när man väl börjat jobba. Därför vill jag spara lite semester som jag kan ta ut nästa sommar istället.

• Hallonfot

Hi hi, för er som följt mina virriga frågor så har jag här hittat helt suverän information på försäkringskassans hemsida (efter lite letande):

Anställd
    Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel, OB-ersättning, vikariatstillägg och provision. Vissa inkomster får däremot inte räknas med i SGI eftersom det inte är arbetsinkomst. Det gäller

sjukpenning, föräldrapenning eller annan dagersättning

studiestöd
    arbetslöshetsersättning
    pension
    kapitalinkomst
    skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av fri bil eller kost och logi
    kostnadsersättningar, till exempel traktamenten
    avgångsvederlag.

Exempel
    Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen på följande sätt:

månadslön x 12 månader eller
    veckolön x 52 veckor eller
    timlön x 2080 timmar.
    Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.

Om du har ett bruttolöneavdrag, till exempel när du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och SGI i motsvarande mån.

Årsarbetstid
    Samtidigt som du lämnar uppgift om din årsinkomst anger du även din beräknade årsarbetstid. Årsarbetstiden används för att beräkna ersättningen per dag om den ska timdagberäknas. Årsarbetstiden är din ordinarie arbetstid under det närmaste året inklusive semester. Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid (inkomsten av till exempel övertid kan ändå vara sjukpenninggrundande). Om den ordinarie arbetstiden varierar görs en genomsnittsberäkning

Så nu vet vi!

• Hallonfot

Vi har också tjejnamnet klart sen länge men funderar på killnamn. Vi har än så länge fastnat för Noel. Jag vill också ha ett kort namn så man "orkar" säga namnet hela tiden och inte ett smeknamn. Storasyster heter Alva men jag tycker egentligen inte att det måste passa bra ihop med henne. De ska ju inte vara barn hela livet och bo ihop.

• Hallonfot

Jen2006: Glömde säga att Liam är jättefint!

• Hallonfot

Mammab: Tur att vi har ett tag kvar så man kan komma överens med gubben. Jag vill gärna ha ett (eller ett par) namn klara när det är dags för förlossningen. Fånigt kanske men om något händer vill jag att barnet har ett namn i alla fall.

• Hallonfot

Nu ger jag mig för idag. Här tittar solen fram så jag ska försöka komma ut och få lite frisk luft. Får väl hänga på lekplatsen med Alva om inte annat. Har så himla ont i höften/sittknölen på höger sida av foglossning (eller om det är ischias) så någon lång promenad blir det tyvärr inte idag.

Ha en skön söndag!

• Hallonfot

Solstraalen: Du har inte fått magkatarr? Det har jag till och från och det gör sååååå ont i magen. Enda som hjälper är Losec eller rejäla pruttar men de är inte alltid så lätta att framkalla.

Jonali: Jag tyckte också det lät så mysigt att han köper en stor bil så att hela ER familj ska få plats.

Vicke: Vi är ju så himla många som skriver här och jag tror att fler med mig har massor av sidor att läsa när vi väl kommer in att man glömmer vilka man vill kommentera. Jag läser dock ALLA inlägg men när jag väl kommer till slutet så har jag glömt vilka jag vill kommentera. Ibland kan det också kännas fånigt att kommentera något som skrevs 10 sidor bakåt i tråden. Hoppas du i alla fall fått bekräftelse på att du inte är osynlig här nu! *kramar*

• Hallonfot

Solstraalen: Jag får ont när jag stressar, ätit för fet eller för stark mat eller druckit för mycket kaffe. Magen blir uppblåst och spänd och gör jätteont. Tyvärr verkar det som om den är svår att bli av med. Jag kan ha bra perioder som kan vara länge (flera månader) men sen rätt vad det är dyker den upp utan att jag tycker att jag ändrat något i mitt liv. Hoppas att det är något annat för dig!

Tbmh: Förstår om du inte orkar tänka på din mammas situation hela tiden. Det är nog bra att koncentrera sig på något annat. Min mamma fick för några veckor sen åka in i misstänkt hjärtinfarkt och det var hemskt (det visade sig att det istället var en förvarning om hjärtinfarkt men eftersom vi har en historia av tidiga dödsfall i hjärtinfarkter så blev jag livrädd och då kände jag behov av att koncentrera tankarna på annat).

• Hallonfot

Pusselbiten: *kramar* Åh, vad jag lider med er.

• Hallonfot

Vickyb: Usch, det låter inte kul med smärta. Kan det inte vara ligamenten? Växtvärk borde väl typ kännas i hela livmodern (jag vet inte men tycker det låter mer rimligt)? Hoppas det inte kommer tillbaka.

Jag var på MVC igår och var så spänd på att få mäta men jag får vänta 2 veckor till. Man var visst tvungen att ha gått 24 fullgångna för att få mäta. Kunde de inte sagt det tidigare så jag kunde bokat om tiden? Det är svinsvårt att komma ifrån tidigt på jobbet och nu måste jag härifrån 2 gånger om 2 veckor, dels för att ta alla blodprover en dag och dels för att få mäta magen/livmodern (eller vad det nu är de egentligen mäter) på MVC. Jag har inte riktigt tid att vara gravid. Eller är det så att jag egentligen inte har tid att jobba så mycket nu (jobbar över massor nu så det blir cirka 55 h i veckan men jag SKA dra ner på det...frågan är bara när)?

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3