BF Juli-07 Nr3
Misan: Lycka till! Jag ska hålla tummarna för att allt är bra med lill*n och h*n stannar inne ett tag till. *kramar om*
Misan: Lycka till! Jag ska hålla tummarna för att allt är bra med lill*n och h*n stannar inne ett tag till. *kramar om*
Så då kanske jag får tidigare än bf nu som ska föda för andra gången? Gick bara över 4 dagar sist men min mamma gick över tiden med drygt två veckor med mig och blev igångsatt med brorsan så jag ska väl inte hoppas på att få före bf om sånt är ärftligt. Bara inte bebisen stannar inne för länge och inte kommer i bilen (eller hemma) så ska jag inte klaga. (Påminn mig om detta när bf-dagen kommit och gått.)
Jag känner också av stress lätt. Mycket mer i denna graviditeten än i förra så jag ska försöka vara ledig en dag i veckan hela juni och sen gå på semester 3 eller 4 juli för att vara utvilad när bebisen kommer.
Trots att jag är trött på att vara gravid vill jag inte får för tidigt. Max 2 veckor innan för att veta att allt är bra..och för att vara psykiskt förberedd på att bebisen ska komma. Har tänkt baka, laga mat och frysa in mm när semesterna börjar. Fast jag ska fixa i ordning korgen till bebisen innan ifall man får för tidigt så den i alla fall har någonstans att sova när vi kommer hem. Kaffebröd och mat kan man alltid köpa.
Oj, kan stress ge högre puls för bebisen? Jag är stressad idag och ska till MVC kl 15 (delvis därför jag är stressad eftersom jag egentligen inte slutar förrän kl 16) så då får jag se om min stress påverkar bebben.
Ska försöka komma ihåg att fråga om mitt moderskapsintyg också. Vad händer om man inte skickar in något sånt? Får man ingen föräldrapenning då? Får inte försäkringskassan något meddelande om att man fått barn?
Åh, vad den här förmiddagen gått sakta.
Skrattar lite för mig själv eftersom jag känner mig stressad på jobbet men ändå tar mig tid för fl. Men det är i alla fall avstressande och vi har inga fikaraster här så då tycker jag man kan unna sig lite fl när man är höggravid!
Det undrar jag med. Något mer som man ska fråga BM om när jag ändå ska dit idag?
Vicke: Vänt på sig så den ligger rätt nu, eller?
Helenander: Vad bra. Då ber jag om moderskapsintyget idag (om jag i min virriga gravidhjärna kommer ihåg det) och räknar med att det räcker.
Humlan: Ok. Trodde inte man behövde skicka in något om man inte tänkt ta ut föräldrapenning innan barnet föds så därför har jag inte bett (eller kommit ihåg) om intyg.
När vi ändå diskuterar f-kassan. Hur gör man när pappan ska vara hemma de där 10 dagarna då? Ringer han samma dag som han ska vara hemma eller gör han det i förväg? Min man är ju lärare så han är hemma i alla fall när vi föder (om inte bebben tänkt göra den här graviditeten till jordens längsta) så vi har gott om tid på oss att anmäla honom till f-kassan innan han ska ta ut pappadagarna.
Milla: Vad jobbigt att vara sjuk. Lider med dig. Ja, vi tänkte att han skulle få jobba någon vecka och sen ta ut sina dagar. Men vi hade för oss att man var tvungen att ta ut de dagarna inom 60 dagar men det ska jag kolla upp.
Uppdatering: Pappan kan ta ut sina 10 dagar t.o.m. den 60:e dagen efter barnets födelse.
Skickar också styrkekramar till Mammab och Jonali!
Och till Milla som är sjuk. Tror inte du behöver oroa dig för bebisen så länge du får i dig vätska. Bebben tar nog vad den behöver men det kan kanske göra att du känner dig ännu sämre eftersom den "stjäl" din energi.
Halvblod: Du vet att vi finns här om du vill ventilera dig lite. *kramar om*
Humlan: Var det inte någon som skrev om det för några hundra sidor sedan? Jag tyckte jag åt massor av sött när jag väntade Alva men hon vägde bara 3035g och hon föddes i v 40+4 så jag vet inte om jag tror på det. Annars får jag en ny chans att föda en stor bebis igen för jag har ätit mer sött än jag brukar. Är inte så orolig för stora bebisar för de säger ju att bebisarna hjälper till bättre om de är lite större och det är ju huvudet som banar väg för kroppen. Får hoppas på litet huvud och stor kropp alltså.
Jag mår faktiskt bra även om jag hissnar (kan man säga så) lite då och då när bebben möblerar om. Fast h*n har fortfarande inte vänt sig rätt så jag får väl räkna med lite bökande framöver. Som alla andra är jag trött på att vara gravid men ska verkligen inte klaga när jag läser hur några av er andra har det. Ska till MVC idag också på kontroll. Skulle vilja kolla mitt järnvärde igen för jag har blivit sååå trött igen men kommer jag inte få göra idag.
Just nu sitter jag egentligen och bara väntar på att få gå hem för fyra, härliga, lediga dagar! Då blir det nog också paus från fl för vi har så himla kasst modem hemma.
Jessa: Jättefin mage! Uppifrån ser den ut som en typiskt, toppig, killig mage eller?
God morgon!
För första gången någonsin har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg. Har inte varit här inne sen i onsdags så det blev för mycket.
Idag bär det av till Göteborg för utbildning så jag kommer väl ha en del att gå igenom imorgon när jag kikar in också. Ni (vi) skriver ju som tokar.
Är det inte dags för ny tråd snart förresten?
Jag vill också vara med i viktkampen. Vägde några kilon för mycket redan innan jag blev gravid så jag är helpeppad! Får bli bra mat, promenader och träning när man får börja med det (är väl när bebisen är 3 månader).