• Vifsla

Homeopat!

Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?

• Svar på tråden Homeopat!
  • R Franklin

Nej det funkar inte. Varför? Tja, några små punkter som borde få vem som helst att bli väldigt skeptisk.

* Det finns inga kontrollerade test som påvisar större effekt än placebo (Finns däremot många tester som visar på just samma effekt som placebo, dvs verkningslöst).

* Inte ens homeopaterna själva vågar anta utmaningen att identifiera deras medicin bland icke verksamma ämnen (Lyckas de kan de hämta hem en miljon USD www.randi.org).

* Blandningarna de gör innehåller i de flesta fallen inte ens en enda verksam molekyl. www.homeowatch.org/basic/infinitesimals.html

Kort och gott har du alltså lagt nästan 1500:- på något totalt verkningslöst.

• Shamrock

nej det funkar inte, du har betalt för utspätt vatten. Grattis!

• Vifsla

usch vad det här inte låter bra.
    Är det någon som provat och det inte fungerat eller är det här bara baserat på sånt som står på internet?

• non compos mentis

Vifsla

Visst kommer du höra att det hjälpt andra människor.
    Men om det är äkta homeopatika du fått är det rent kemiskt endast sockerpiller med påsprayat vatten, ingenting annat. Om du frågar homeopaten kommer denna att säga att vatttnet har "avtryck" från ämnen som en gång funnits i vattnet, men som nu spätts bort och att dessa "avtryck" är de som kommer bota dig.
    Vad tror du själv? Kan vatten med avtryck bota?
    Vad står det på preparaten du fått?
  • Vifsla

Dr cox! Jag fick 8 olika tabletter igår. Bla en som heter Nervotyl.
    * Agaricus
    * Anacardium
    * Calcium carboricum
    * Cicuta virosa
    * cuprum metallicum
    * Hyiscyamus
    * Ignatia
    * Strychninum nitricium
    * Natrium salicylicum
    * Zincum valerianicum

Nu är säkert hälften felstavat!
    Vad menar du med påsprayat vatten? Och vad innebär avtryck i vatten?

• non compos mentis

Vifsla

Jo alltså så här;  Homeopatins teori går ut på att "lika botar lika" Dvs om tex ett gift ger vissa symptom så botar samma gift dessa symptom om man späder ut det samt skakar det i vatten. Skakningar ska göra att ämnets molekyler lämnar avtryck i vattenmolekylerna och spädningarna så att det egentliga giftet/ämnet inte finns kvar i vattnet. 
    Som om vattnet vore som lera, förstår du? 
    Sen skulle det alltså vara avtrycken i sig som botar. Avtrycken ska ta sig intakta genom mage och tarm, tas upp av tarmcellerna, transporteras i blodet och på något sätt som homeopaterna själva inte kan förklara, ha någon verkan ute i kroppen.
    Och för att inte bara ge dig vattnet på burk, spreyar man detta vatten på sockerpiller. Det är alltså ytan på pillrena som ska bota dig, inte innehållet i pillrena.
    I ditt fall har du bla, vad jag förstår, fått strykninvatten. Du kan ju slå på det på google, sen tror jag du hoppas att vattnet är just så utspätt att inte en endaste molekyl av ämnet finns kvar på dina piller.
    Jag frågade om vad du fått för att kolla om du fått några sedvanliga naturpreparat, det är inte ovanligt att homeopater ordinerar även sådana, men det verkar inte så. Det ser ut som om du bara fått äkta homeopatika.
    Fråga på om det är något mer du undrar!
  • HumDis

Precis som tidigare inläggsskrivare så hävdar jag tyvärr att du blivit lurad. Homeopati är en bluff och har i forskning visat sig ha ungefär samma effekt som placebo = sockerpiller.

/ HumDis
  • MrM

Det bästa man kan säga om det är väl att du sannolikt inte kommer att bli sjukare av medicinerna då de inte innehåller så mycket mer än sockerpiller. Men visst kan de psykologiska effekten av att tro på något säker påskynda ett tillfrisknande i någon mån (i sånt fall skall du ju ignorera det som jag och alla andra skrivit iofs).

Mvh

• Vifsla

Jag fick någon tablett som heter Arnica och där ska visst de aktiva ämnena sitta i ytskiktet. Så jag ska inte ta i tabletterna med fingrarna för då sätter sej det ämnet på huden istället.
    Men nu har jag i alla fall pungat ut 1440 kr, funkar det så blir jag glad för jag är jävligt less på att vara fläckig och funkar det inte så har jag kastat pengarna i sjön.
    Jag har ju pratat med människor som provat homeopati och åt dem har det funkat. En flicka blev av med alla sina allergier.
    Men samtidigt smakar alla mina mediciner lika och ser likadana ut. Innehållsförteckningarna är helkonstiga och ibland saknas de helt. Många plus och minus här.

Svar på tråden Homeopat!