Homeopat!
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Nej det funkar inte. Varför? Tja, några små punkter som borde få vem som helst att bli väldigt skeptisk.
* Det finns inga kontrollerade test som påvisar större effekt än placebo (Finns däremot många tester som visar på just samma effekt som placebo, dvs verkningslöst).
* Inte ens homeopaterna själva vågar anta utmaningen att identifiera deras medicin bland icke verksamma ämnen (Lyckas de kan de hämta hem en miljon USD www.randi.org).
* Blandningarna de gör innehåller i de flesta fallen inte ens en enda verksam molekyl. www.homeowatch.org/basic/infinitesimals.html
Kort och gott har du alltså lagt nästan 1500:- på något totalt verkningslöst.
nej det funkar inte, du har betalt för utspätt vatten. Grattis!
usch vad det här inte låter bra.
Är det någon som provat och det inte fungerat eller är det här bara baserat på sånt som står på internet?
Vifsla
Dr cox! Jag fick 8 olika tabletter igår. Bla en som heter Nervotyl.
* Agaricus
* Anacardium
* Calcium carboricum
* Cicuta virosa
* cuprum metallicum
* Hyiscyamus
* Ignatia
* Strychninum nitricium
* Natrium salicylicum
* Zincum valerianicum
Nu är säkert hälften felstavat!
Vad menar du med påsprayat vatten? Och vad innebär avtryck i vatten?
Vifsla
Precis som tidigare inläggsskrivare så hävdar jag tyvärr att du blivit lurad. Homeopati är en bluff och har i forskning visat sig ha ungefär samma effekt som placebo = sockerpiller.
Det bästa man kan säga om det är väl att du sannolikt inte kommer att bli sjukare av medicinerna då de inte innehåller så mycket mer än sockerpiller. Men visst kan de psykologiska effekten av att tro på något säker påskynda ett tillfrisknande i någon mån (i sånt fall skall du ju ignorera det som jag och alla andra skrivit iofs).
Mvh
Jag fick någon tablett som heter Arnica och där ska visst de aktiva ämnena sitta i ytskiktet. Så jag ska inte ta i tabletterna med fingrarna för då sätter sej det ämnet på huden istället.
Men nu har jag i alla fall pungat ut 1440 kr, funkar det så blir jag glad för jag är jävligt less på att vara fläckig och funkar det inte så har jag kastat pengarna i sjön.
Jag har ju pratat med människor som provat homeopati och åt dem har det funkat. En flicka blev av med alla sina allergier.
Men samtidigt smakar alla mina mediciner lika och ser likadana ut. Innehållsförteckningarna är helkonstiga och ibland saknas de helt. Många plus och minus här.
Du kan alltid trösta dig med att du inte kan överdosera iaf
www.csicop.org/si/2004-05/belgium.html