Homeopat!
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
"Min poäng är att om ens intresse eller vad man lägger sina pengar på är skadligt för miljön eller någon annan människa så är det på sin plats att påpeka detta, vara nitisk och i värsta fall lagstifta mot detta. "
Dett blir väldigt OT men du menar alltså på fullaste allvar att man borde förbjuda att resa eftersom det skadar miljön?!
Jösses...
Vad jag menade är att det finns beprövade saker som är garanterat bra för välbefinnandet som man kan lägga pengarna på istället. Det som gör en glad gör livet lättare, lite vardags lyx helt enkelt. Det kan vara allt ifrån att köpa ett kort på ett gym till att resa någonstans och uppleva nya miljöer, det är iaf betydligt effektivare än homeopati (Å andra sidan är i stortsett allting effektivare än just homeopati
).
"Dett blir väldigt OT men du menar alltså på fullaste allvar att man borde förbjuda att resa eftersom det skadar miljön?!"
Du menar alltså på fullaste allvar att man borde tillåta att resa även om det skadar miljön?!
Jösses....
Fast franklin,
Dr Cox: "Den anorektiskes subjektiva upplevelse av att vara tjock är sann?" - Bra exempel. Ja. Om den upplevelsen är sann. Alla upplevelser är sanna. Om personen har anorexi eller inte kan ifrågasättas, mätas, vägas, undersökas etc.
"Och nej, det äe inget märkligt med penicillin om man känner till hur de fungerar" - Jag skulle inte våga prova mögelsvamp om året var 1927. Det som är märkligt idag kan vara självklart imorgon.
"Vad gäller placeboeffekten inom traditionell medicin, så är den borträknad, eftersom alla studier körs med en kontrollgrupp" - Nej, jag menar HUR kan du VETA att inte penicillin hjälper bara för att man tror att det ska hjälpa?
"Det jag tycker är mycket konstigt är att man har en så stark tilltro" - jag tror inte det är så många som har en så stark tilltro. Jag tror de flesta är skeptiska men vissa är mer öppna för alternativ. Att metoden är gammal talar varken för eller emot. Den upptäcktes av en slump, precis som penicillin.
diabetes: Jag tänker mig att sjukdomen beror på något. att det finns en orsak till att kroppen slutat producera insulin. Att bota insulin är att se till att kroppen producerar detta ämne.
"problemet för oss skeptiker är ju att vissa blir hjälpta av homeopatin" - ja, vad ska ni läkare göra då hela dagarna
"För mig är det ett mysterium att de inte går under kvacksalverilagen och att läkemedelsverket befattar sig med deras piller."
Kan bara hålla med, en skam att de är så slapphänta när det kommer till kvacksalveri. I Sverige kommer man undan med nästan vad som helst så länge man passar sig för barn under 8 år (Har jag för mig det va?) och Cancer och några få andra dödliga sjukdommar, skrämmande.
Hönapöna
Franklin
"Visst, anorektikern tycker hon är tjock, men är hon det?" Eftersom personen har fått diagnosen anorexi så tycker säkerligen de flesta att hon är smal. Det är inte mer sant för det.
HUR kan du VETA att inte penicillin hjälper bara för att man tror att det ska hjälpa? Frågan står obesvarad
"Min poäng är att metoden inte utvecklats ett dyft." - den kanske var rätt från början?
"Till dess tillför man insulin, vilket på intet sätt är någon slags symptomlindring utan att hålla folk vid liv" - det är jättebra att läkarvetenskapen kan hålla folk vid liv. Men jag kallar det inte bota.
"HUR kan du VETA att inte penicillin hjälper bara för att man tror att det ska hjälpa?"
Detta är busenkelt att påvisa genom att använda ett enkelt dubbelblindtest. Om den ovetande kontrollgruppen som får sockerpiller får lika bra resultat som den som får faktisk medicin, är det bevisat att medicinen i sig är verkningslös (Som homeopatimediciner) dvs ev förbättringar beror på placebo. Inget konstigt och ren rutin vid läkemedels tester just pga placebo.