• Vifsla

Homeopat!

Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?

• Svar på tråden Homeopat!
  • hönapöna2

Jag tycker det är mycket bra att det finns personer som granskar kritiskt och utfärdar varningar eftersom det finns mycket lurendrejeri och många är lättlurade. Men jag förstår faktiskt inte varför ni är så nitiska. Hittade den här lite roliga beskrivningen på internet:
    "De enda riktiga biverkningarna till homeopatisk medicin är att man mår bra, medan skolmedicinens medikamenters biverkningar tenderar att få en att må dåligt. T.ex. är en biverkning med vissa huvudvärkspiller huvudvärk... och det är väl just för att man har huvudvärk som man tar huvudvärkspiller?"

• Vifsla

hönapöna: Jag har fått tabletter för tre månader sen ska jag på ett återbesök. Jag har inte märkt några effekter än. Jag funderar på att ge zonterapin en chans oxå.

• hönapöna2

Synd att det inte hjälpt! Skriv gärna vad homeopaten säjer på återbesöket.

• R Franklin

"Jag tycker det är mycket bra att det finns personer som granskar kritiskt och utfärdar varningar eftersom det finns mycket lurendrejeri och många är lättlurade. Men jag förstår faktiskt inte varför ni är så nitiska. "

Därför att folk kastar bort STORA summor pengar på rent bedrägeri. Idag är det tyvärr möjligt för dessa bedragare att tjäna riktigt bra pengar på att sälja "luft" till naiva och ofta utsatta (I bemärkelsen desperata att bli friska.) människor som borde lägga både sin tid och pengar på något vettigare. Det är hög tid att återinföra lite kritiskt tänkande här.

"Jag funderar på att ge zonterapin en chans oxå."

skepdic.com/reflex.html

• Vifsla

hönapöna: Det har bara gått en vecka sen jag började med tabletterna. Det kunde vara lite olika effekt de två första veckorna, vissa blev mycket bättre och vissa blev sämre men det skulle tydligen jämna ut sej med tiden.

R Franklin: De vanliga läkarna kan ju inte hjälpa mej, varför ska jag lägga mer pengar på dem. 10 mil till närmsta hudklinik, 200 kr för ett besök, 100 kr för medicin. Och det räcker ju inte med en gång.
    Spelar det någon roll om jag lägger pengarna på landstinget eller någon annan som kan hjälpa?
    Om du hade suttit i min situation så kanske du oxå hade velat prova allt som kanske hjälper. Tänk om det finns något som hjälper som jag tackar nej till för att jag slår bort det som hokus-pokus. Vad är det du tycker att jag ska se kritiskt på? Allt som är utanför landstingets domäner? Eller kanske jag ska se på dem oxå med kritiska ögon?

• hönapöna2

"människor som borde lägga både sin tid och pengar på något vettigare" - vadå tex? popkornmaskiner, plattTV, en ny mobil per månad, släng den gamla på den växande soptippen...förgifta luften med flygresor kors och tvärs över jordklotet.

Människor borde prova de metoder de vill för att må bra så länge det inte skadar någon annan anser jag.

• hönapöna2

Vifla: ok, jag trodde du hade ätit tre månader (inlägg 32), men då finns det ju fortfarande hopp! För mig tog det ca 1,5 månad innan jag började märka förbättringar.

• hönapöna2

R Franklin: Hur ställer du dig till akupunktur och healingtearpi?

• R Franklin

"Vad är det du tycker att jag ska se kritiskt på? Allt som är utanför landstingets domäner? Eller kanske jag ska se på dem oxå med kritiska ögon?"

Självklart skall du vara kritiskt till landstinget oxå, finns ingen frizon till vad man skall vara kritiskt till.

"- vadå tex? popkornmaskiner, plattTV, en ny mobil per månad, släng den gamla på den växande soptippen...förgifta luften med flygresor kors och tvärs över jordklotet."

Tja, beror väl på vad som gör dig lycklig, men resor är aldrig dumt och lite sol är sällan fel för välbefinnandet.

"R Franklin: Hur ställer du dig till akupunktur och healingtearpi?"

akupunktur visar vissa resultat i riktiga studier, det intressant här är väl att det knappast har att göra med energier i kroppen osv (Allt vad de nu bruka påstå) eftersom resultatet blir detsamma var man än sticker nålarna.

healingterapi? Låter så flummigt att jag inte ens vet vad som ingår i det.

• hönapöna2

"Tja, beror väl på vad som gör dig lycklig, men resor är aldrig dumt och lite sol är sällan fel för välbefinnandet."
    Min poäng är att om ens intresse eller vad man lägger sina pengar på är skadligt för miljön eller någon annan människa så är det på sin plats att påpeka detta, vara nitisk och i värsta fall lagstifta mot detta.
    Om jag gör något som inte skadar någon annan så är det väl upp till var och en.

Svar på tråden Homeopat!