• Vifsla

Homeopat!

Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?

• Svar på tråden Homeopat!
  • Vifsla

Jo det klart. De verkar inte regaera negativt med någon annan medicin heller. Men jag vill tro att det funkar!

• R Franklin

"Men jag vill tro att det funkar! "

Varför då? Om det inte finns någonting som pekar på att det skulle fungera. Inga undersökningar, inga teorier eller förklaringar som verkar rimliga? Varför vill du då så gärna fortfarande tro att det fungerar? Uppriktigt nyfiken varför folk så innerligt vill tro på de mest osannolika saker de stöter på.

• hönapöna2

Jag blev hjälpt men jag är trots det skeptisk (eftersom det bara är "avtryck" osv). Jag var skeptisk innan jag gick dit, när jag var där och när alla symptom var borta och fortfarande sju år senare. Så jag har svårt att tro att det var placebo i mitt fall men är öppen för förslag .

R Franklin: För att man har blivit hjälpt? Eller för att man blivit rekommenderad av någon som blivit hjälpt? Vad som verkar rimligt är väl relativt och vetenskapen tillhandahåller ju inga sanningar heller, endast provisoriska sådana, och läkarna erbjuder ju oftast bara symptombehandlingar så det är inte så konstigt att många söker andra alternativ tycker jag.

• Vifsla

R Franklin: Jag hoppas att det ska fungera för att
    *medicinen jag får av min hudläkare bara hjälper till viss del
    *för att jag har haft urticaria i 8 månader och det är ganska jobbigt att vara rödfläckig överallt (tom i ansiktet) och klia sej hela tiden.
    *vanlig allergimedicin gör mej extremt svullen och emellanåt väldigt trött.
    *urticarian gör att jag inte tål värktabletter, jag får ödem i ansiktet och ser helt obskyr ut.
    *urticarian gör ibland att kroppsdelar svullnar upp tillfälligt tex fingrarna.
    *jag har spenderat nästan 1500 kr på homeopaten och jag ser gärna ett resultat för de pengarna.
    Fattar du nu att jag gärna provar all behandling som finns bara jag slipper se ut som jag gör och må som jag gör. Vet du hur det känns att nästan inte våga klä av sej för sin sambo i rädsla för att han ska tycka att man ser otäck ut?
    En av mina vänner ryggade bakåt när han såg mej i bikini en väldigt fläckig dag, vet du hur det känns?

• Rönne

Var får du nässelutslagen av kan man ju undra. Ofta när något visar sig på huden är det något i kosten som man inte tål. Kroppen försöker göra sig av med de ämnen som stör den via huden, avföring och urin.

I ditt fall skulle jag titta mer på vad jag sätter i mig.
    Mjölk t.ex. kan orsaka utslag liksom tillsatser i olika livsmedel.

Har själv blivit av med skumma symptom genom att gå igenom min "matlista".

• Vifsla

Rönne
    Långvarig urticaria beror inte på allergi.

• Dash

Vifsla
    Homeopatiska "mediciner" har bara en psykologisk effekt, dvs om du TROR benhårt på att de ska fungera, så kanske de gör det. Det finns inga verksamma substanser i homeopatiska preparat.
    Nässelutslag är en allergisk reaktion. Tråkigt att din läkare inte kunde hjälpa dig och att du "tvingades" gå till en homeopat.

"...Jag har ju pratat med människor som provat homeopati och åt dem har det funkat. En flicka blev av med alla sina allergier."

- Råd från en homeopat om kost, motion och sömn kan mycket väl fungera. Det är inte homeopatikan som botar.

• Dash

hönapöna
    "....och läkarna erbjuder ju oftast bara symptombehandlingar så det är inte så konstigt att många söker andra alternativ tycker jag."

- Hur menar du nu? Botar inte läkare människor från sjukdomar?

• hönapöna2

Dash: Jo det tror jag de gör ibland. (missade du möjligen ordet "oftast")

Själv hade jag vart hos tre olika läkare för mina besvär och endast fått symptombehandlingar (dvs mina besvär kom tillbaka när jag slutatde med medicinen). Så för mig var homeopatens mediciner bättre i detta fall.

"Råd från en homeopat om kost, motion och sömn kan mycket väl fungera. Det är inte homeopatikan som botar" - jag fick bara ett råd angående detta (som jag kommer följde i alla fall) och det var att hellre äta vitaminer i form av mat än i pillerform. Det var knappast detta som botade mig och om det var det så kunde väl någon av läkarna sagt det.
    Fler förslag?

Svar på tråden Homeopat!