Homeopat!
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Hönapöna
Vilken sjukdom har du? Många sjukdomar kan inte botas.
"..läkare erbjuder ju oftast bara symptombehandlingar"
- Belägg för detta?
exempel på symptombehandlingar: kortison-salvor på eksem, värktabletter vid smärta, anti-depressiva medel vid depression, lugnande medel vid oro, mediciner mot astma och allergi, insulin vid diabetes...
Dash:
Min urticaria beror inte på allergi. Jag har gjort allergiprover och jag är inte allergisk mot något. Och jag tvingades inte gå till en homeopat, men jag måste ju prova något mer än bara det "vanliga".
Hönapöna: Jag har det likadant, när jag slutar med medicinen jag får av min hudläkare så kommer utslagen tillbaka. Nu är jag ute efter något som tar bort dem för gott.
Hönapöna
Jag syftade på sjukdomar som går att bota.
Det framgick kanske inte i min fråga.
Vifsla
"..Kronisk urtikaria brukar gå över av sig själv med tiden. Undersökningar har visat att hälften av patienterna blivit besvärsfria inom ett år."
allergi.nu/allergi/urtikaria/kronisk/
Dash: tror du inte att jag oxå har läst det? Har du sett att det står "hälften", det är inte säkert att jag tillhör den halvan. Har du någonsin haft långvarig urticaria? Som du pratar skulle jag gissa på att du inte haft det. Men jag kan bjuda på lite info.
*det kliar nästan hela tiden
*röda svullna fläckar över hela kroppen
*ödem i ansiktet, händerna, fötterna och vaderna
*allergimedicin som gör en trött och mer svullen
*och läkare som inte just kan göra något
Vifsla: "Jag har det likadant, när jag slutar med medicinen jag får av min hudläkare så kommer utslagen tillbaka. Nu är jag ute efter något som tar bort dem för gott" - jag har som sagt inte mina besvär längre (sen ca sju år) tack vare homeopatin! (tro det eller ej). Hoppas det går lika bra för dig! Vad sa homeopaten då? Ska du gå dit regelbundet eller har du fått medicin som du ska ta själv hemma? Hur lång tid ska behandlingen ta? Har du märkt någon förbättring ännu?
Dash: Jag vet inte exakt vad som är din poäng men min poäng är just att homeopater verkar kunna bota sjukdomar som inte traditionella läkare kan bota. Några av de exemplen jag tog upp kan botas av homeopater men inte av läkare. Med bota menar jag då att man får en behandling som som gör att grundorsaken till symptomen försvinner och inte att symptomen försvinner bara sålänge man äter en medicin)
Jag förstår att många tycker att det är märkligt hur homeopati kan fungera, jag tycker det själv! Och jag är också säker på att det finns en massa kvacksalvare därute som inte kan nånting. Men hur en liten mögelsvamp (penicillin) kan bota nånting är ganska märkligt också. Ja, det är skillnad, det ena är vetenskapligt bevisat och de kemiska reaktionerna kan observeras, det andra inte. Men tänk då på att både vetenskapliga metoder och sinnesintryck är vägar att försöka kartlägga den objektiva verkligheten som vi faktiskt inte ens kan vara säkra på att den finns! Och inga vattentäta bevis finns faktiskt för nånting. Inte ens om vi existerar för att vara krass. Sannolikheter ja, om hur verkligheten verkar te sig för de flesta men inga bevis.
Och vad är det som säjer att läkarvetenskapens metoder inte är placebo? Det finns ju en oerhört stark tilltro till dessa. Trots att de ofta inte ens hjälper.
Jag tycker också att man ska vara kritisk men om personers upplevelser går emot vetenskapen så finns det anledning att ifrågasätta vetenskapen. Subjektiva upplevelser är väl det enda som faktiskt är sant. Det enda som inte kan falsifieras?
Jag säjer inte att homeopati "och allt möjligt flum" är bättre och jag har också hört fall där det inte hjälpt. Men jag tycker inte det är fel att prova för den som vill.
Hönapöna
"Jag förstår att många tycker att det är märkligt hur homeopati kan fungera, jag tycker det själv! .."
- Jag tycker inte det är ett dugg märkligt, eftersom jag vet vad homeopati och potenserade medel (homeopatika) är.
Har du läst Dr Cox och R Franklins tidigare inlägg om vad homeopati är? Väldigt bra inlägg, så jag behöver inte tillägga något.
Du tycker inte det är ett dugg märkligt hur homeopati fungerar..??
hönapöna
"..."Jag förstår att många tycker att det är märkligt hur homeopati kan fungera, jag tycker det själv! .."
- Du beskriver det som om det vore någon slags "märklighet", men det är ju vanlig kemi, detta med potenserade medel (homeopatika) tex.
Dash: Jag har läst Dr Cox och R Franklins meddelande och jag tolkar det som att de är mycket skeptiska till homeopati, de tror inte att det kan fungera då det 1. inte finns något ämne som det kan ske någon kemi med 2. det finns inga vetenskpapliga bevis för att homeopati fungerar. Då höll med dem trodde jag förut. Nu säjer du att det är vanlig kemi och inget konstigt alls...hm. Är det inte konstigt att det kan ske en kemi utan ämnen?
Du menar att det finns ett ämne trots att man ännu inte har kunnat observera det? Det är ju en möjlighet iofs.
Vad jag vet så har detta inte kunnat bevisats vetenskapligt än så länge i alla fall.