• camba

    *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

    Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

  • Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • gealach

    Hej, nu är jag inte mormon, men jag har en liten fråga. Jag trodde inte att ni kallade er själva mormoner, utan att det var ett namn som utomstående använde... Hade fått den uppfattningen från mormoner jag pratat med... men tydligen hade jag fel...

  • camba

    GEALACH - Det finns säkert olika åsikter om det men jag har inget emot att bli kallad mormon. Men kyrkan heter absolut inte mormonkyrkan utan då använder man det riktiga namnet som är Jesu Kristi Kyrka av Sista dagar Heliga. Hoppas det det förklara din lilla fråga
    Ha det så bra :)

  • Isfjord

    Dina kollegor springer ofta genom vår trappuppgång. De parkerar bilen på ena sidan huset och ska uppenbarligen till något på andra sidan. Det är nog den närmaste kontakt jag har...
    Men är det inte krångligt att ha så långt namn? Lite enklare att säga att jag sticker till "Fotoklubben" än "Föreningen där vi diskuterar fotografi och har tillgång till medlemmarnas gemensamma mörkrum"

  • Icapika

    När jag har kommit in diskussioner om religion och sånt har jag alltid hävdat att mormoner och Jesu Kristi Kyrka Av De Sista Dagars Heliga är samma "gren". Men jag har fått höra att det är två olika saker, men då borde väl jag ha delvis rätt där tycker jag.

    Jag känner inte några mormoner eller så, men jag har stött på några ibland. De verkar vara en ganska stor samling av mormoner här i Jönköping. Ibland kan man se dem ute i vårt bostadsområde också, i trappuppgången brevid.

    Men däremot har jag avlägsna släktingar som är det, släktingar som emigrerade till USA på 1850-talet för att kunna vara mormoner. Och ättlingar till dem har vi haft besök av faktiskt, mamma släktforskade från sitt håll och de från deras och de stötte på varandra. Så hemma oss mina föräldrar står faktiskt en mormonbibel eftersom de fortfarande är det.

  • camba

    Isfjord - visst är det enklare att tex säga jag skall besöka mormonkyrkan i dag. Men vi har blivit informerade om att använda oss av det offeciella namnet på kyrkan. Det viktigaste i kyrkans namn är dock att det är Jesu Kristi Kyrka.

  • camba

    Icapika - det finns mormoner i Usa och Canada som utövar tex månggife och annat som inte är tilllåtet i vår kyrka längre (vår kyrka upphävde månggifte på 1800-talet om någon utövar det i vår kyrka idag blir de direkt uteslutna). Det är väl de andra som är Mormonkyrkan då, möjligen är det också därför vi har blivit informerade att vi skall använda det offeciella namnet på kyrkan och inte mormonkyrka för att folk inte skall blanda ihop oss. Det kom ju ett program i höstas från SVT 1 el 2 om "gammel mormonerna", det var helt hemskt att se på hur dessa människor lever och vilka åsikter de har. Inget som vår kyrka accepterar.

    Jo i Jönköping finns det en sätt stor församling, jag har till och med släktingar där :)

    Jo släktforskning är kul, man vet aldrig vem man stöter på. Kul med långväga besök. Mormonbiblen eller mormons bok som den heter är ett andra vittne om Kristus, det första är bibeln. Vi har ju både den vanliga Bibeln och så Mormons Bok, båda böckerna är jämställda.

  • Jindra

    Camba, vad skiljer egentligen Mormonerna (om vi nu ska säga det) och "vanliga" kristna....

  • camba

    JINDRA - hmm en svår fråga. Min bästa kompis från universitetet blev döpt för snart ett år sedan. Hon var vanlig kristen. När hon undersökte kyrkan så blev hon förvånad och sa att hon inte tyckte att skillnderna var så stora.

    Hmm, några skillnader
    Vår kyrka (Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga) lika över hela värden. Inga skillnader alls. Är du i Tysklad eller i Peru eller i Ghana så är evangeliet samma. Det är otroligt hur "hemma" man känner sig fast man är utomlands och allt går på ett annat språk.
    Kyrkan leds av en Profet. profeten har tolv apostlar, under dem finns det ännu de sjuttios kvorum och i alla länder finns det missionsledare. Kyrkan är uppbyggt med ett nätverk som inte går att störta i första taget.

    I våra församlingar har vi inga präster som bara står och predikar, församlingen har docj en församlingsledare hans två rådgivare. Dessa leder mötet men talarna kan vara vem som helst. Alla i församlingen kan ombes att hålla ett tal någon gång. I fjol höll jag två tal. talen kan handla om skriftställen, ens eget liv bön, dop......

    Vi har inga betalda präster, den ända i vår församling som får betalt är städerskan. Vi har inga kvinnopräster heller, det är bara männen som har prästadömmet.

    Så har vi ju mormons bok också som är ett andra vittne om Jesus Kristus, det första är ju bibeln. Vi har båda böckerna jämställda bredvid varandra.

    Min svärmor som belv medlem i kyrkan i 20 års åldern säger att det som gjrode henne så intresserad av kyrkan var att allt var så logisk. Inga konstigheter. Många har ju så mycket förutfattade meningar om oss men vi är helt vanliga.

    Så tror vi på en existens före detta liv och efter detta liv. Före vi föddes hit till jorden bodde vi i andevärlden och efter detta liv kommer evigheten där vi lever i paradiset/helvetet.

    kommer inte på nått mera nu men hoppas du fick lite svar på diin fråga. Du måste jag rusa till bussen. Fråga gärna nått mera om det är nått du undrar över. Det är roligt att skriva och berätta. :)
    ha det bra

  • vackrastarflow

    hej, jag är inte själv mormon, men träffade på några när jag bodde i USA.
    vad jag undrar är hur mormoner ser på oss som inte är det, enligt bibeln dvs. för om man kollar på de som är ordentligt inne i den kristna tron så kommer alla som inte tror på Gud till helvetet.
    Detta är absolut inget illa menat alls med denna frågan, utan den ställs av ren nyfikenhet (kan sägas att den blivit ställd till judar etc också).

  • TessaLisa

    vad jag har förstått så är släktforskning viktig för mormoner i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga, eftersom att man söker släktingar som inte blev döpta i jordelivet så att man kan "rädda dem" genom att döpa sig "i deras namn".
    Varje medlem i kyrkan kan alltså döpas flera ggr för att rädda gamla döda släktingar genom dopet?

    "Vanliga" kristna döps EN gång (barn eller vuxendop)och bara för sin egen skull. I dopet tar man emot den helige ande och välkomnas som medlem i den kristna församlingen.
    Vi kan inte rädda gamla släktingar. De avgjorde själva under sin livstid hur de ville leva och om de ville döpas.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.