• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • murgrönan

Pippil8: Jag födde på SÖS, eftersom det var fullt på KS och DS. Vi är verkligen jättenöjda med vår vistelse där. Visst, det är lite slitna lokaler och familjerummen på bb är tråkiga. Men det som är viktigt och får en att klara av hela förlossningen är ju personalen, och de var helt underbara!
    Jag hade i mitt förlossningsbrev skrivit att jag kan tänka mig att ha en kvinnlig barnmorskeelev med och det är jag glad för. Vi hade en som var underbar och hon stannade med oss hela förlossningen, fast hennes pass slutade 13:30. Kl 19 på kvällen sydde hon mig och sen gick hon hem. Jag var så tacksam och rörd över hennes engagemang och hon hjälpte verkligen mig och min sambo att klara av det hela. Övriga BM och uskor som var med var också helt underbara! På bb så var det också hjälpsamma och engagerade. Så jag har bara positiva erfarenheter.

Några tips: Jag tog i sista sekund med mig min kudde och det kan jag rekommendera. Min förlossning tog lång tid och det fanns bara en kudde i rummet och det var så skönt att ha en extra. Även bra att ha på bb.
    Jag gick mest omkring i sjukhusrocken så alla kläder jag tagit med användes inte. Ta med ett par extra byxor, jag blödde igenom binda och byxor rejält en gång.
    Ett par tofflor var guld värt.
    Det var härligt att ha med eget shampo och balsam.

Bindor, nätbyxor och blöjor finns ju. Barnkläderna var lite stora så vi använde våra egna.

Nä, nu ska jag ta en ny amningsomgång, har ammat ca 5 timmar idag.....Aj, mina stackars vårtor....

• Swenglish

Pippil8- vi tyckte de var jättebra på sös. När vi var där så var det fullt i hela stockholm och folk skickades vidare till västerås. natten vår Freddy föddes föddes 11 andra barn, men trots det upplevde vi att det var helt lugnt där! Nåt man kan tänka på vid igångsättning är att ta med nåt att göra, typ spel och tidningar. För mig gick det ju rätt fort så det blev inte så mycket dödtid, men vi träffade en annan tjej som blivit igångsatt och de var inne på andra dygnet och verkade ha långt kvar. Det beror ju på igångsättningsmetod hur lång tid det tar. Jag blev igångsatt med bardkateter (en ballong som förs upp i livmodermunnen och vidgas med vatten tills man är typ 4 cm öppn, känns inte alls, lite småvärkar bara). Då måste man vara öppen en centimeter tror jag för att det ska funka. Den andra tjejen hade fått gel för att bli mogen, och den kan läggas upp till 3 gånger med 6 timmars mellanrum, så det kan ta sin tid.

• Swenglish

håller med murgrönan ang. kläder: jag använda bara deras kläder där, så skönt att bara kunna slänga i tvätten. Dessutom är deras sjukhusrockar mjuka med knappar hela vägen, perfekta amningsplagget! Rekommenderar också tofflor, såg en tjej som gick omkring i sina vinterkängor, kan ju inte ha varit så skönt! har också bara psotiva erfarenheter av personalen, de är så trevliga och snälla och förklarade allt de gjorde och vad som hände. Håller också med om rummen, visst det är ingen lyx men det känns inte som om man behöver det, det enda man vill titta på är bebisen ändå!

Murgrönan- nyfiken på vilka ni var på BB! Kan du beskriva hur du ser ut om du inte vill lägga upp bild? Eller om ni hade nåt särskilt i babyvagnen som jag kanske kommer ihåg?

Frill- hur matar din man på natten? Med kopp? Och hur sparar man mjölken? Hmmm, vet inte så mycket om dethär! Känner precias som du-måste också peta på honom hela tiden men min man är kolugn.

• murgrönan

Nu har jag lagt upp lite bilder på Stella...

Swenglish. Jag är hon som såg ut att fortfarande vara gravid. Jäklar, när ska denna magen försvinna?? Jag har halvlångt ljusbrunt hår och glasögon (tror jag hade dem på mig). Min sambo har mörkt kort hår och hade en brun munkjacka. Du kanske känner igen Stella också

• BasseKatt

Här händer det grejor! Har varit lite dålig på att hänga här på ett tag. Gallstens otygen har jävlats med mig sedan i lördags kväll och nu tar jag medicin ett par ggr per dygn. Hoppas verkligen att det försvinner. Vi har ju begravning för Linus på torsdag och den vill jag ju inte missa. Vi ska tillbaka upp till SÖS imorgon för att träffa prästen och då tänkte jag smita förbi kirurgavd och tala om att de får plocka ut skiten så fort begravningen är över. Jag fixar inte att gå runt och lida så här längre... Sedan tror jag inte att Emil mår bra i längden av min medicin även om de sa att det ska vara ok vid amning. Det är ju morfin i den och det kan bara inte vara nyttigt för en sån liten!

Angående bröstpump har vi en elektrisk Meleda som vi fått låna från SÖS. Emil är ju fortfarande inskriven på neo, så än så länge är den gratis. Sedan tror jag den kostar 18kr/dygn. Det är lite dyrt tycker jag, men samtidgt är den kanonbra. Får se hur vi gör när vi väl är utskrivna. Nu turas vi om att ge nattmålen och då behöver jag ju pumpa så att det finns till Thomas att flaskmata med. Det funkar bra. Massor med kräkningar här också tyvärr. Senaste dagarna har Emil fått vara utan kläder här hemma. Han ligger med filt. Kan inte vara kul alls att ha kräkiga kläder på sig jämt... Tyvärr går han inte upp i vikt som han ska, så det är ganska mycket som kommer ut. Från torsdags till idag hade han bara ökat 30g. Jag kan i och för sig tänka mig att min mjälk inte är jättebra just nu heller - dels alla känslor inför begravningen och sedan mina gallstenar som gör att jag knappt käkar nåt... Suck!

Sofffy: Tänker på dig! Bara att kämpa på ett tag till då... :o(

Pippil8: Vi var ju också på SÖS och är jättenöjda! Vi hann med 3 team med BM+sköterska och allavar kanon. Första teamet satte igång oss, nästa var med under natten och öppningsfasen och sista bytte av precis lagom till utdrivningen. Kändes väldigt naturligt och bra. Sista teamet bestod av BM Karolina och sköterskan Niclas och de var super. Sedan hade vi ju en himla massa andra människor inne också eftersom det var tvillingar och bara v33. Men alla var himla gulliga och jag tror att de också tyckte att det var jobbigt när Linus kom. men de gjorde allt väldigt värdigt. Sedan stannade vi några nätter på 53:an innan vi fick komma till neo 61:an och bo med Emil.

Idag har det varit jobbigt... Dels för att jag hade ont i natt och mådde illa på morgonen. Och sedan var vi på Skogskyrkogården för att titta på kapellet vi ska ha Linus begravning i på torsdag och sedan på gravplatser. Vädret var ju sådär, men när vi gick runt lite själva kikade solen fram och det blev genast lite lättare. Vi hittade ett "kvarter" som var fint, så vi ska återkomma i nästa vecka för att få se vad som är "ledigt". Kapellet var litet och fint och jag tror det kommer bli bra. Ikväll har vi gjort ett blad till begravningen med psalmer och sånger och även skrivit varsitt brev till Linus som vi ska lägga i kistan tillsammans med lite annat imorgon på SÖS. Så det blir en tuff dag imorgon med...

Sov så gott alla mammor och havande vänner där ute! Själv hoppas jag på en smärtfri natt och en sovande son

• Frill

Swe, mjölken håller sig 2-3 dagar i kylen och 6 månader i frysen. Vi förvarar den i nappflaskor (bra med ml-mått på sidan) som vi steriliserar genom att koka, sen matar min man med kopp än så länge. Vi fick nån slags lila folder som jag tror gällde hela SÖS, där det stod en del nyttiga mjölktips. Kolla om du har den bland dina papper.
    För övrigt måste jag säga att man kan bli lätt tokig på att varenda barnmorska verkar ha sin egen filosofi om hur man ska göra med amning (och allting annat). Vi har gett upp och plockar helt enkelt de råd som vi gillar

Murgrönan, söt flicka! Ser bestämd ut
    Vi hade också en BM-elev som var helt suverän. Hon stannade tills Adam var ute flera timmar efter hennes pass tog slut, och det var till stor del hennes förtjänst att jag inte behövde sys nånting.

• bianca2

God morgon!
    jaha, för mig hjälpte det varken med att ta det lugnt en hel dag, färknäppen eller färsk ananas. idag är det ju fint väder. ska nog käka lite o sen gå en promenad!
    hoppas nån annan av er fått åka in i natt!
    kram

• majlinsa

BasseKatt: ersättning kan inte vara nått nu när din situation är som den är?

• Angelicious

Gomorron!!

Mitt andra BF datum idag... å jag är på väg in till SÖS.
    Har haft molande värk hela natten och den håller fortfarande i sig..
    fick dessutom en blödning, eller blöder fortfarande i morse, så då är det bara
    att åka in..!! Håll tummarna att jag inte behöver komma hem igen utan
    vår lilla bebis!!!!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4