• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

jepp, då alla läkare undrade vad han hette så har nu beslutat att han ska heta Viktor.

När det beslutades för sugklocka för det var bråttom att få ut honom var jag mest koncentrerad på att på bästa sätt hjälpa till att krysta när värkarna kom, men Lasse blev oroad då BM, läkare, överläkare och undersköterska tittade oroat på hjärtljuden som steg från 150 till över 200. Ett team stod redo i ett annat rum med barnläkare så jag ahde Viktor nån sekund på magen innan de sprang iväg med Lasse hack i häl.

Vill också lägga till som andra här att ni inte skall vara rädda för att spricka, jag sprang nästan inget trots att det var sugklocka och de är jätteduktiga på att stötta mellangärdet för att minska risken för bristningar.

• Sole

alltså jag sprang ingenting alls på förlossningen men jag SPRACK nästan inget

• Pippil8

Jaså du sprang inget Sole Det verkar ju som de verkligen jobbar aktivt för att man inte ska spricka nuförtiden, skönt!

Gud vad läskigt att de sprang iväg med honom, blev du ensam kvar i rummet eller var någon kvar hos dig?

Hur tyckte du det var på SöS? Har frågat "alla andra" och vill gärna höra hur du tyckte det var också...

• Zul

Nämen Sole, vad fort det gick! Så ni är redan hemma, helt overkligt! Stort grattis!! Tack för uppmuntrande ord om sprickning/springning ; )

Nu är vi många som är BF+5,3 eller BF typ idag.

Hellur: Grattis på fördelsedagen (och BF!)

Var på överburenhets-UL idag på mama mia. Allt såg bra ut och 200 ml fostervatten så moderkakan ok. Dock väger den nu 3 950 och jag vill ha ut den nu innan den blir större!! Felmarginalen är 10 % och jag hoppas på NEDÅT!

Pippil8: Närå, jag e kvar tyvärr, lugnt här....Jag tänkte oxå föda på Sös. Har fått tid för överburenhetskontrolll där på fre, då är det BF+7 (8). Men tror inte de sätter igång samma dag om det inte är nåt speciellt, så i värsta fall blir det väl början på nästa vecka. För ivf gäller 1 eller 2 veckor över tiden, beroende på vilket sjukhus det är. Flummigt!

• Sole

Vi har lite delade känslor om SÖS men det beror mer på enskilda personer och inte SÖS i sig.

Förlossningen, BB och NEO är jättebra, tar sig tid och svarar på frågor och är verkligen noggranna med tex undersökningar för att säkerställa att bebisen mår bra.

Viktor var tex med på en studie där de med ultraljud kollar hjärnan på normalgångna barn jämfört med för tidigt födda så nu vet vi att den ser bra ut också.

PÅ neo tar de verkligen jättemkt tester på bebisarn så man känner sig jättetrygg.

Tror det var Swenglish som sa att BB inte är så jättefräscht och det kan jag hålla med om, tex så får ens partner sova i riktigt osköna sängar och kuddarna är inte heller så sköna.

Ett tips efter förlossnigen är att ha halstabletter med sig. Jag hade ruskigt ont i halsen efteråt och då var det skönt att lindra.

• Sole

ang storlek på bebis var jag ju rädd för en jättebebis - Viktor vägde 3290 gram och var 49 cm - trodde först vi hade fått fel bebis

• Sole

ni som har fått bebisarna - hur sover och äter dom?

Inatt (vilket var vår första ensamma natt med honom) fick vi väcka honom för att han ska äta och är det även på dagarna - han sover otroligt mycket!
    Sover ni tillsammans med era bebisar eller sover de i egen säng?

• Pippil8

Zul - skönt att allt såg bra ut i alla fall! Men jag förstår att du vill att den ska komma ut innan den blir ännu större...

Mysko att min bm säger BF+7 på SöS... Nu har jag ju ställt in mig på det. Ska träffa henne i morgon så får vi se vad som händer. Vill ju i alla fall helst slippa bli igångsatt så det kanske är lika bra att stå ut några dagar till

• Zul

Pippil8: jag tror det är BF+7 som gäller, men vet inte om det är själva igångsättningen eller överburenhetskontrollen?? Tycker det råder allmän oklarhet om mycket!
    Ja det vore ju bra att slippa bli igångsatt, men kanske inte hela världen om det måste bli det heller... Verkar som det går bra för många.

• bianca2

Sole! GRATTIS!!!
    Pippil8 och Zul - hoppas vi ses på sös. känner tyvärr nada o jag vet ju att min bebbe väger erdan 4 kg nu så jag hoppas på litet huvud
    läskigt m sugklcka sole. själv har jag skrivit i min journal att jag hellre vill ha snitt än sugklocka. det verkar ju a gått jättebra för dig!!!
    är sjukt irreterad över att jag inte känt en endaste liten sammandragning ens. ha en skön kväll tjejer!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4