• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Medusa2001

Hej,

tack för en trevlig fikadate igår! Vi tog oss hem innan det korkade ihop med folk på t-banan (tar ogärna bilen in till city...).

Har varit på söder och lunchat med några kompisar idag, god indisk mat och cookies på fik efteråt. Började regna när vi skulle bege oss vidare, typiskt att regnskyddet var kvar hemma.

Hellur: jag liggammar också vid nattning, funkar jättebra - och mysigt är det.

Dock har min lilla börjat piggna till efter nattamningarna, inte så kul att vara vaken en timme åt gången ett par gånger per natt. Känner mig rejält trött och letar mörka ringar under ögonen på morgnarna. Hoppas att det är övergående, tidigare har hon somnat om efter en rejäl slurk på ena bröstet, men nu vill hon äta på andra bröstet med och viftar och sparkar runt i sängen efteråt...Zzz..zzz.

Har inga tips på gördel, såg att Twilfit hade några gördeltrosor för ett tag sedan, vet dock ej hur de sitter på.

Nu är mannen ute och kvällspromenerar med Lily, ska passa på att sova en halvtimme innan de kommer tillbaka.

Ha fin kväll!

• SanniXx
    Sole och frill: Borde inte såna där strumpbyxor som håller in mage och rumpa fungera ?
    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Jåll

haha!! Jo, hold in strumpbyxor skulle ju behövas... typ jämt!! Skrattande  Inte för att jag ska på ngt bröllop närmsta veckorna men man vill ju se liiite fin ut i vart fall! Till vardags menar jag... nån gång i vart fall Flört Ffa de få stunder när man är utan lilltjej, då finns det ju ingen som ser orsaken till maghänget, utan man skulle ju kunna vara en annan soffhängare som lämnar djupa sittavtryck efter sig. (vilket man definitivt inte är, springer ju som en jojo mellan barnen) Men ja, så kan det va, länge sen man var vältränad här!!

vart tog rutorna vägen?!!
  • Swenglish

Hallå! Har som Medusa tillbringat dagen på fik med en annan mammakompis, vi skulle ha promerat men det regnade ju... Här finns också en degmage som gärna skulle bli mindre. Vill så gärna hitta nåt fint att ha på mig på Freddys dop! Helst klänning, men det finns ju inte så många som det går att amma i som ändå är fina.

Håller med Bianca, tänk att vi alla fick så fina barn! Vi sa faktiskt det igår när vi fikade, att vilken tur att det gick så bra för alla!

Freddy har börjat vara superpigg vid halv sex-snåret på morgonen- då är jag som minst pigg kan jag ju säga... Förut brukade han somna för natten vid 23, nu blir det närmare 21, och då blir morgonen också tidigare...

Sannixx- vi ger inte ersättning, men gjorde det förut när maningen strulade, det gick bra. Fick rådet att köpa bambinos napp till flaskan, för att minska risken för tutt-förvirring, och så är det viktigt att barnet har hela nappen i munnen. Nu när maningen funkar vill jag ogärna hålla på med ersättning också, F sover rätt länge ändå på natten, första passet brukar vara 4-5 timmar. (Fast tyvärr sover inte jag då än...)

Jag vill gärna fika nästa vecka, den enda dagen jag kan är tisdag, så då lägger jag helt fräckt och själviskt upp en fika-lista för tisdag!

FIKA tisdag 15/5

Swenglish

• Swenglish

Sole- var det du som hade en babyvakt som hade fått bäst i test av vi föräldrar och var relativt billg- vad hette den?

• Sole

halloj!

vi har haft premiär på kaskadkräkning (i floder!) ute på café.
    Sitter där och matar V och det bara forsar - över honom, filten (som jag försöker stoppa med) och över mig, det blev en blöt pöl tom på stolen!

Tur att jag fikade med en erfaren mamma (har en 3-åring)

Ang. gördel
    hittade en jättebra gördel på Twilfit idag 8såg tips oven nu) men det var inte en trosgördel utan bara en gördel för 299 kr.
    En flexees hette den.
    När butiksiträdet gav mig en M sa jag att jag gärna provar L för det är ju roligare att behöva gå ner i storlekar - men jag fick gå upp till XL!

Swe
    Den heter Topcom Babytalker 1010 och kostade 300-400, kommer inte exakt ihåg.

Håller även med ovanstående - vilka fina bebisar vi har fått och va vi är erfarna mammor nu!

• Pippil8

jaha, här kommer ni i era innan-grav-jeans och jag har 9 kg kvar. blä! men tänker nog påbörja noll godis/kakor/snacks i nästa vecka så borde det väl hända något.

Ginger - ang amning - jag ammar ca 0030, 0400 och 0600 (då är det ett enda småsnuttande till kl 8) så det är väl ungefär som du. Utom i natt då jag provade det där med ersättning och fick sova till 0230. Men det är väl bara några veckor/någon månad kvar tills det blir bättre hoppas jag!

I kväll testar vi att ge extra mjölk som jag pumpade ur i natt. Undrar om de också gör att jag får sova längre? Är precis som några av er andra rädd att störa mjölkproduktionen.

Vilken dag vill ni fika i nästa vecka? Jag föredrar måndag eller tisdag.

Jo förresten - jag testade en ny variant på "amningströja" häromdagen som funkade bra. Jag klippte av axelbanden på ett tajt linne så det blev en tub. Klämde fast tuben under BH:n. Sedan var det bara att dra upp tröjan och öppna BH:n så har man ändå magen (den degiga...) dold ordentligt.

• Hellur

God kväll tjejer!

Även jag har tillbringat dagen med en erfaren mamma. Hon har en dotter på 6 år och en liten kille på 6 månader.
    Åt pizza till lunch och bulle till fika

Har gått ner alla mina kilon, så tar gärna nåt onyttigt ibland Men kommer inte i mina vanliga byxor, magen är för pösig, kommer i en storlek större.

Var på BVC i eftermiddags, William följer kurvan som han ska. Han är i dag 5 veckor och vägen 5320 g och är 58 cm lång. Han har gått upp 1 kg sedan födseln.

Fikar gärna nästa vecka! Fika passar bra för mig så lägger till mig på listan.

FIKA tisdag 15/5

Swenglish
    Hellur

• Hellur

Jag har nog riktigt amningsförvirring, glömmer ord och byter ut bokstäver
    Vägen = väger
    Fika passar bra på tisdag för mig ska det ju vara...

• Lillie74

Halloj,
    jag har typ 2 kg kvar och kommer i mina jeans men de sitter rätt tajt men vad gör väl det

Vi var på 2 mån. koll igår, 4480 kg och 57 cm lång, hon ligger något under i vikt men på kurvan vad gäller längd och huvudmått.

I går hände nåt jättejobbigt, mitt i babymassagen som vi lärde oss i mammagruppen igår började Filippa tokgråta, hon grät så hon skakade, blev alldeles röd och svettig och tårarna sprutade ur ögonen och hon kunde inte sluta, det höll på typ i en kvart. Det var jättehemskt, hon har aldrig skrikit så och jag höll på att börja tjuta själv efter ett tag. Till slut frågade BVC- tanten om hon kunde ta henne och prova få henne att lugna ner vilket hon gjorde men inget hjälpte, till slut bara slocknade hon i min famn av ren utmattning, puh....vilken pärs det var. I kväll fick hon ytterligare en attack, dock inte lika långvarig och kraftfull som i går men samma typ av utbrott.
    Är det någon som upplevt nåt liknande? Det är säkert så att deras beteenden ändrar sig ju äldre de blir och detta kanske är nåt nytt som hör till åldern, vad vet jag.

Jag kommer också på tisdag

FIKA tisdag 15/5

Swenglish
    Hellur
    Lillie74

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4