• bellanbus

6-åring i "förpubertet"........

Är det fler som har 6-åringar som har gått in i någon "ny" fas????

Min dotter är nosig och hittar på det ena efter det andra, inte bara hemma utan även på dagis! Hon gaddar ihop sig med jämnåriga tjejkompisar och hånflinar fröknar upp i ansiktet....
    Min dotter har alltid varit väldigt intensiv men nu är det olidligt! Man undrar vad man gör för fel och varje dag är det något nytt!

Vill bara höra om fler har det så här????
  • Svar på tråden 6-åring i "förpubertet"........
  • Emilia Thindra

Hade / Har samma bry med min blivande 8 åring. Man brukar kalla 6-7årsåldern för lilla tonåren. Nu är det lite lugnare men jesus vad hon kunde/kan hålla på. Kaxig & svarar emot Du e inte ensam om detta. Ha en bra dag

• Hannah76

Japp så har vi det här hemma med...*S* Det är som att ha en tonåring.. Och sen helt plötsligt så blir hon liten igen..*L*

• bellanbus
    Hannah76 skrev 2007-04-06 19:43:13 följande:
    Japp så har vi det här hemma med...*S* Det är som att ha en tonåring.. Och sen helt plötsligt så blir hon liten igen..*L*
    Det är ju det som är så svårt att förhålla sig till...ena sekunden en pubertal tjej och nästa sekund är hon så liiiiten så liiiiiten att man inte vet hur man ska bemöta henne...usch..
  • Hannah76

Ja det är skitsvårt att läsa av hur de är för stunden..*L* Hon driver oss till vansinne.. Inget verkar gå in.. Och inga "hot" har verkan..*L*

• Joma07

men hur gör ni då för att "överleva" ? har en jättejobbig 6 åring som ibland verkar nästan njuta av att driva oss till vansinne. och framför allt, hur *piiiip* länge håller dom på med detta? ...inte så att man räknar dagar tills han är myndig men nästan...

• Hannah76

Vi har börjat ta time outer.. Hon får gå iväg till sitt rum för att vråla en kudde eller gå in på toa o skrika av sig lite o vi får gå iväg o stressa ner.. man känner sig så jävla tråkig o tjatig.. Vi har börjat ignorera o istället premiera "gott uppförande"..*L* Hoppas det inte håller på allt för länge.

• bellanbus

Jag har fått bli MYCKET mer konsekvent och typ sträng, vilket inte alls är min starka sida... Det blir en typ av time out här med, och så har jag matat in mantrat i henne "Gör man bra saker så kommer bra saker till en, gör man dåliga saker så kommer dåliga saker till en", men vet inte om det funkar...
    Men det är f-n inte klokt hur detta kan tära på ens nerver!

Har hört av många som haft "jobbiga" 6 åringar att de oftast blir lugna sen i den "riktiga" puberteten, så även om det inte är så, kan man ju intala sig det nu

Suck suck...

• Hannah76

Mantrat här hemma är "Det går över, det går över, det går över.." *L*

• Joma07

går det verkligen över??? tänk om det stannar där?

...jag har tre hårstrån kvar på huvvet... alla är gråa... ser framemot när han blir tonårig HAH!

Men något positivt, lillebror som är två år yngre verkar ta in allt jag säger åt den store. Lillen kanske blir inte alls så?
    *hoppas hoppas*

Önskar massor med styrka till er alla medsystrar och -bröder

• jososc

Känner precis igen mig. Har en flicka som snart fyller 8, hon ska vara så tuff och "cool" ena stunden samtidigt som hon kan börja gråta och vara liten nästa. Den enda trösten är ju att det är helt "normalt" och att det går över(förhoppningsvis)

Svar på tråden 6-åring i "förpubertet"........