• Svar på tråden Krokodiltårar
  • lejoch

fniss! detta kommer att leda till missförstånd...

- Ja, lille Jonte grät verkligen krokodiltårar när han tappade mjölkpaketet i morse
    - Oj, vilken beräknande liten unge!

• Meta83
    sunny79 skrev 2007-04-11 17:50:15 följande:
    japp...lycklig ändå och  här kommer vi gladeligen fortsätta kalla de storoora tårarna för krokodilisar!!!
    Håller helt med dig!!!
    Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • Trinity78
    lejoch skrev 2007-04-11 17:50:40 följande:
    fniss! detta kommer att leda till missförstånd... - Ja, lille Jonte grät verkligen krokodiltårar när han tappade mjölkpaketet i morse - Oj, vilken beräknande liten unge!
    Reality is a bore
  • Butterscotch

Vad förvånad jag blir över att vissa tänker fortsätta att säga fel (och lära sina barn att säga fel) när det tydligt framgått i tråden vad krokodiltårar faktiskt betyder. Varför inte lära barnen att säga rätt?

• Björnes Magasin

för mig är det stora tårar. för min man är det falska tårar. vi har haft iskussioner om det många gånger. (likaså att mula någon(med snö, tycker jag) men han säger mulla.....?!)

• Bonanza
    Björnes Magasin skrev 2007-04-11 17:53:33 följande:
    för mig är det stora tårar. för min man är det falska tårar. vi har haft iskussioner om det många gånger. (likaså att mula någon(med snö, tycker jag) men han säger mulla.....?!)
    Då kan du gratulera din man till att ha rätt angående tårarna då!
  • Amita

Att gråta krokodiltårar (falska tårar) på latin (Crocodili lachrymae) är ett uttryck för hycklad sorg som kommer ifrån tron att krokodilen gråter som ett barn för att locka till sig medlidsamma människor som sedan blev hans offer. Detta är ett välbekant motiv i folksagor och sägner, men krokodilen lär ju som bekant inte kunna gråta.

• shine

Vi kallar stora tårar för krokodiltårar.
    Kommer fortsätta med det

• Lenab79
    shine skrev 2007-04-11 17:55:01 följande:
    Vi kallar stora tårar för krokodiltårar.Kommer fortsätta med det
    Då kommer du ju fortsätta lära ditt/dina barn ett felaktigt uttryck som KAN vålla problem för dem
    *8-10 juni hotell... Bebbeverkstaden ÖPPNAS!!!*
Svar på tråden Krokodiltårar