• Svar på tråden Krokodiltårar
  • L2K

Godis va min första tanke.

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Chewie

Bor också i Skåne och det betyder äkta STORA tårar!

• ÄngelBängel

Jag tror inte att det finns någon dialektal variant här. Krokodiltårar kommer från att krokodilerna utsöndrar "tårar" för att bli av med saltet. De gråter utan att vara ledsna.

Så så länge inte krokodilerna i Skåne gråter för att de är ledsna så är det en missuppfattning

• Chaia

Falska tårar! (Bor i Stockholm)

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • Bemma

Hmmm...vad man säger är ju en sak. Vad saker betyder en annan. Alla ni som säger krokodiltårar till stora tårar har ju fel...och kommer antagligen att misstolkas många gånger. Och som någon sa är det inget dialektalt i detta uttryck utan det finns bara rätt betydelse och fel betydelse.

Det är ungefär som att jag tills jag var i gymnasieåldern trodde att "göra någon en björntjänst" var något positivt men det är det ju verkligen inte. Bara att inse att man använt ett ord på fel sätt.

• Bemma
    KROKODIL-TÅR(1 a). ( krokodil- 1726 osv. krokodile- ,,,1599,, – ,,1807,,., krokodils- 1675–1847) [jfr t. krokodilstränen] nästin bl. i pl., om hyck­ lade tårar l. hycklad sorg;

Från svenska akademins ordlista
  • Indah
    ÄngelBängel skrev 2007-04-19 11:23:29 följande:
    Jag tror inte att det finns någon dialektal variant här. Krokodiltårar kommer från att krokodilerna utsöndrar "tårar" för att bli av med saltet. De gråter utan att vara ledsna.Så så länge inte krokodilerna i Skåne gråter för att de är ledsna så är det en missuppfattning
    Jag har också lärt mig det, att de får "tårar" för att äter djur i havsvatten och de måste få ut allt salt. Fast jag visste att det betydde falska tårar innan jag visste om det där med saltet.
    Jag är lika förvånad över att folk inte visste det som jag är över att folk inte vet vad en björntjänst är. Inget nedlåtande utan bara förvånad för jag trodde inte att det fanns flera "betydelser".
Svar på tråden Krokodiltårar