• Svar på tråden Krokodiltårar
  • sunny79

.....*asg*
    ....det var väldigt vad ni tar detta allvarligt.......*fnissar*.......tror nog inget barn kommer att gå under för att det  finns olika mening och betydelse för just krokodiltårar....*garvar*.....och herregud det finns ju flera ord som har olika betydelse i olika dialekter så ta det lungt...och leee alla..... Inget allvarligt detta!!!!

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • Kajee
    sunny79 skrev 2007-04-11 17:56:57 följande:
    Bara för att vara lite provocerande så ...... Hur vetenskaplig är egentligen länken susning.nu och förresten vem säger egentligen att krokodiltårar kommer från latinet??? ööö det kanske inte alls existerar i latinet utan är ett rätt och slätt ett svenskt ord som betyder krokodil och tårar och får tolkas precis som man vill..... *asg*
    Uttrycket kommer från en fabel där en pojke har fångat en krokoldil. Krokodilen börjar gråta och bönar och ber om att få släååas fri. pojken tycker synd om krokodilen och släpper den fri. Och *snafs* så har krokodilen ätit upp pojken.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lejoch

bonzana:
    Exakt! Brrr... jag skäms när någon använder ord och uttryck fel! Läste ett inlägg där jantelagen definitivt hade missförståtts och kunde inte ta till mig av det hon ville få fram bara på grund av att jag retade mig så!

• sunny79

och sjäääälvklart!!!! jag har fel ....och kommer inte säga annat....*asg*

• Lenab79

Från DN:
    Krokodilen har uppenbarligen lyckats i sitt svekfulla uppsåt att få människor att tro att den sörjer. Nilkrokodilen kan verkligen frambringa ett klagande läte, vilket har givit upphov till den folkliga föreställningen krokodilen inte bara klagar utan också gråter också hela tårefloder som lockar godtrogna människor, vilka sedan raskt blir djurets byte.
    Krokodiltårar står alltså för hycklad sorg.

Från Maria Wetterstrands blogg:
    Idag gråter moderater krokodiltårar över att regeringen tillåter en indexuppräkning av bensinpriset vid nyår.

*8-10 juni hotell... Bebbeverkstaden ÖPPNAS!!!*
  • Bonanza
    sunny79 skrev 2007-04-11 18:00:26 följande:
    .....*asg*....det var väldigt vad ni tar detta allvarligt.......*fnissar*.......tror nog inget barn kommer att gå under för att det  finns olika mening och betydelse för just krokodiltårar....*garvar*.....och herregud det finns ju flera ord som har olika betydelse i olika dialekter så ta det lungt...och leee alla..... Inget allvarligt detta!!!!
    Nej, det finns inte olika meningar och betydelser. Det finns rätt betydelse, och så finns det de som har missuppfattat. Frågan är varför man vägrar inse att man HAR FEL? Att man använder ordet FEL. Det handlar inte om så (så tjock) och så (så frön). Det handlar om EN betydelse som är rätt, och EN som är fel, och om ovilja att lära sig.
  • sunny79
    Kajee skrev 2007-04-11 18:00:35 följande:
    Uttrycket kommer från en fabel där en pojke har fångat en krokoldil. Krokodilen börjar gråta och bönar och ber om att få släååas fri. pojken tycker synd om krokodilen och släpper den fri. Och *snafs* så har krokodilen ätit upp pojken.
    söt berättelse.......och lite fakta bakom uttrycket... och sv.akademinsordbok tror jag lite mer på än susning.nu så jag är väl överbevisad....*asg* Jag ger mig...*lägger mig ner på rygg*
    men kommer troligtvis använda uttrycket som jaag vill men looooovar att förklara mig för alla barn....och andra som inte vet om ordet egentliga mening *asg*

Ta inte allt så allvarligt tråsiar!!!! Nu ska jag sluta provocera!!!! *vit flagg*
  • lejoch

Alltså, barnet kommer inte att å under för att de inte vet vad krokodiltårar är. Däremot kanske den blir tagen på mindre allvar i en seriös diskussion om den använder uttryck den uppenbarligen inte vet betydelsen av.

Svar på tråden Krokodiltårar