Krokodiltårar
Skrämmande många brukar ta fel på detta uttryck
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 17:35:32:
sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar
Skrämmande många brukar ta fel på detta uttryck
*pussar på Roisin*
.....*asg*
....det var väldigt vad ni tar detta allvarligt.......*fnissar*.......tror nog inget barn kommer att gå under för att det finns olika mening och betydelse för just krokodiltårar....*garvar*.....och herregud det finns ju flera ord som har olika betydelse i olika dialekter så ta det lungt...och leee alla..... Inget allvarligt detta!!!!
bonzana:
Exakt! Brrr... jag skäms när någon använder ord och uttryck fel! Läste ett inlägg där jantelagen definitivt hade missförståtts och kunde inte ta till mig av det hon ville få fram bara på grund av att jag retade mig så!
och sjäääälvklart!!!! jag har fel ....och kommer inte säga annat....*asg*
Från DN:
Krokodilen har uppenbarligen lyckats i sitt svekfulla uppsåt att få människor att tro att den sörjer. Nilkrokodilen kan verkligen frambringa ett klagande läte, vilket har givit upphov till den folkliga föreställningen krokodilen inte bara klagar utan också gråter också hela tårefloder som lockar godtrogna människor, vilka sedan raskt blir djurets byte.
Krokodiltårar står alltså för hycklad sorg.
Från Maria Wetterstrands blogg:
Idag gråter moderater krokodiltårar över att regeringen tillåter en indexuppräkning av bensinpriset vid nyår.
Alltså, barnet kommer inte att å under för att de inte vet vad krokodiltårar är. Däremot kanske den blir tagen på mindre allvar i en seriös diskussion om den använder uttryck den uppenbarligen inte vet betydelsen av.
falska tårar. det blir roligt när folk säger fel :)