• gbg77

IKEA´s barngrind

Någon som vet hur bred IKEA´s barngrind är (den vita i metall) och vad den kostar? Hittar inte någon information om den på deras hemsida. Ni som har den, är den bra?
    Tack

• Svar på tråden IKEA´s barngrind
  • Vintervila

Vi har en sån uppe i trappen och är jättenöjda med den. Tycker den känns stabil. Tröskeln är inga problem, kanske i början men inte nu iaf. Men vår skruvar man också fast..? Man skruvar fast nån plastgrej som man spänner grinden mot..?

• Kreativ

Belinda - precis!! förutan plastgrejen är ju inte rinden stabil nog att vara godkänd. Så jag ärnyfiken på vad dessa grindar är för några, som de i tråden här INTE skruvar fast?! åter mycket smidigare! vi har nämligen också betongväggar...

Melvin, 10 månader.
  • Silverkatten06

Ja, man skruvar fast en plastgrej som man sedan spänner grinden emot. Men jag tror inte att man måste ha den där plastgrejen om man inte vill. Beror väl lite på vilket material man har där grinden ska vara? Hur lätt den kan glida så att säga?

• Kreativ

jag skulle då inte chansa.. vi borrar trots betongvägg. Men det där känner mannog bäst själv..

Melvin, 10 månader.
  • Silverkatten06

Jo, vi har också satt upp våra plastgrejor, men jag tror ju inte att de håller för så värst mycket tryck. Det är ju bara plast, fattar faktiskt inte varför de inte gör den delen lite rejälare i metall med ordentliga kanter istället...

• Cheera

Usch vad jag känner mig korkad nu, trodde dom där plastgrejerna va till för att skydda väggarna från märken
    Fastskruvade är dom iaf

• Kreativ

ja de kan gott vara rejälare om de nu ändå ska vara där! trr de är i plast för att synas så lite som möjligt, eller nåt annat fånigt. Eller en billighetsgrej... Hur som helst så ger de bättre stöd för grinden, så den sitter fast ordentligt, än att strunta i dem

Lite OT, men ni har ju alla grind så... jag slänger in en fråga - tips på resegrind? Vet att Babyproffsen har en men har fått höra att den är dålig...?

Melvin, 10 månader.
  • Cheera

Resegrind, finns det? Vecklas den upp på samma sätt som en resesäng då då eller
    Jag har en extragrind hemma, gammal som gatan som följer med lite överallt. Och så sätter jag den lite överallt hemma också. (Om jag vill ha dörren eller balkongdörren öppen). (Eller som på skärtorsdagen då jag inte vela ha in hela områdets barn med grusiga skor).

Apropå Ikea, jag har en resesäng från Ikea! Kan ju säga att den är lika problematisk att få ihop som alla andra saker därifrån! Och inte finns den nån manual kvar heller så man kliar sig i skallen ganska styggt varje gång Lite OT, sorry.

• Kreativ

det är precis en sån grind jag vill ha! Så jag kan ha den när altanen är öppen, eller ytterdörren... det ska vara en sån som inte skruvas man spänner upp den där man vill ha den för stunden. Då kallas det resegrind eftersom man kan ta med den när man ska bort o tillfälligt behöver grind. Har aldrig sett nån, så jag vet inte hur man spänner fast den eller så... men jagvill ha en!!!!

Melvin, 10 månader.
  • Silverkatten06

Har ingen "resegrind", men har sett såna i tyg som man drar för som en rullgardin ungefär. Fast de måste säkert fästas i väggen de med.

Om du inte ska ta med den hem till andra utan bara ha den hemma fast till två olika dörrar så finns en grind från Akta Graco som jag funderar på (www.babyland.se/article.aspx) Finns i två olika bredder (70-90cm eller 110-140 cm) och det medföljer två väggfästen och efter vad jag hört ska det vara superenkelt att flytta grinden emellan. Är lite putt för att jag inte köpte denna från början som jag hade tänkt mig, men vi ska ju ha fler grindar (många trappor och dörrar i detta hus)

• cattis

Vi har inte skruvat fast den där plastgrejen i väggen. Det som är viktigt med grindar som inte är fastskruvade i väggen är att man kollar då och då att grinden verkligen är spänd. Det är lika viktigt om man har plastgrej fastskruvad på väggen eller inte och det är det som avgör stabiliteten. Vår grind är jättespänd så gäster brukar klaga på att den är svår att stänga. Klenisar tycker vi.

• Kreativ

smart grind, den från acta, men faktiskt riktigt skitful, så nej tack Jag vill ändå ha nåt man inte borrar i väggen med. Vill kunn ata med den till folk som inte har grind, så man kan ha den där tillfälligt. Samtidigt som jag vill kunn aha öppet i sommar utan att Melvin försvinner

Melvin, 10 månader.
  • adrenalin

vi täntke skaffa grind och var och klämde på den vita från ikea bland annat. och så föll den sönder i affären i rpincip! utan att vi behövde göra nåt.

då fick man faktiskt lite avsmak
    okej, den kanske är nött av allamänniskor som varit och klämt på den! Men nejtack!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Cheera

Kreativ:
    Grinden från babyland är så mycket snyggare än min, min är bajsbrun! Man kan skruva ut dom där sakerna som man fäster i väggarna för att passa in den mellan oilka dörrar som harolika bredd, men det är en "hasp" som man för ner för att spänna till den riktigt, lika så har man upp den om man ska ta bort grinden.
    Men jag skulle tro att den är från 70-80-talet!

Mamma hade den för trappen när mina småbröder var små och vi hade hundar. Det blir liksom ingen dörr på den utan man måste hoppa över grinden eller ta bort den helt om man ska över.

Usch vad jag är dålig på att förklara, lite mer kaffe kanske
    Har ingen aning om vart den komer ifrån, är som sagt gammal som gatan!

• Cheera

Kanske inte hasp, men nånting är det iaf Har ingen bild på den heller, än

• Silverkatten06

Nej, snygg är den kanske inte, men vilken grind är egentligen snygg? Tycker inte att det är så snyggt med grind överhuvudtaget, men ett nödvändigt ont under ett par år...

Läskigt det där med IKEA-grinden som rasade i affären. Var tvungen att rycka lite extra i vår grind idag för att kolla att den sitter ordentligt...

• omis78

Hejsan, ville bara säga att jag läste någonstans att man inte ska ha grindar vid ovansidan av trappan som man spänner fast p ga att de kan lossna. De är till för att ha dem längst ner i trappen.

• Tjej 83

har ni nån bild på denna grind? skulle vilja se hur den ser ut
    fått veta att de finns 2 grindar på ikea.
    1 ma spänner fast o 1 man skruvar fast.
    kostar de???

• skrattmaja

har precis pratat med ikea och den vita i metall som man spänner fast kostar 449 kr är man ikea family medlem så kostar den 359 kr
    (så nu får man väl leta upp sitt family kort som ligger någonstans..)

skratt-maja numer mamma till johanna ♥
Svar på tråden IKEA´s barngrind