Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Hmm... vad betyder ssk då?

• Villain

Stenfalk: Jo, det är samma som de beskriver i mönstet på sjalen jag just gav upp med. Där beskriver de det att man ska sticka ihop två maskor genom den bakre maskbågen... blir det skillnad alltså menar du? Jag får väl lyda expertisen då
    Har precis kommit hem efter en joggingrunda. Ska duscha och äta jordgubbar med grädde och sedan sätta tänderna i tigerögat

• Villain

Nu har jag påbörjat mailkontakt med Sarahs yarns. Mycket trevlig tjej det där! Har fått en PDF-fil med prisuppgifter etc. Undrar nu bara en sak jag undrat förr... vad betyder siffrorna 2/8 weight yarn eller 2/18 eller 2/8. Har sett dem i sverige också men förstår inte vad de betyder.

• Villain

Jaha... så var det det där med light weight och sport weight och DK weight och allt vad de heter garnen... ska beställa lite "try before you buy" men har inte bestämt vad än. Translate någon?

• Villain

Förvirringen är total. Måste vara värmen som gör att alla blandar ihop allas pågående projekt??
    Hur gör man när man får garn på "rulle"? När man stickar av det tänkte jag alltså. Ska man bara låta rullen ligga och snurra eftersom precis som med ett nystan eller ska man ha någon särskild makapär att ha rullen på? Stora problem jag funderar på som ni ser

• Villain

Åh gosh... jag behöver en direktlänk till Stenfalks rådfrågarlinje snart
    Stenfalk: Förstår jag det rätt på tiger eye-mönstret: Man ska börja varje varv med 3 räta maskor = kantmaskor. Eller ska man både börja och sluta varven med dem? Jag får nämligen bara 2 maskor över när jag gjort mönstret... Ska börja om för säkerhets skull... men visst ÄR det så att man lägger upp 31 maskor och stickar rätstickning 4 varv, sedan avigt ett varv (det sk varv 1) och sedan påbörjar man mönstret och gör alla udda varv aviga utom varv 3? Men det är alltså de här kantmaskorna jag inte får kläm på... Vidare var det en mindre brottningsmatch att sticka ihop 3 maskor men det gick även om det ser lite klumpigt ut... kanske går till sig när man sträcker arbetet? *andas*

• Villain

Stenfalk: Svar snabbt som ögat! Tack! *imponerad* Då börjar jag om (har bara gjort 10 varv...) eftersom jag inte får tre maskor över måste ngt ha blivit fel någonstans....

• Villain

Laven: Akta dig så de inte spottar på dig, alpacorna... visst är de ungefär som Lamor har jag för mig?

Stenfalk: Visst läser man mönstret från höger till vänster? Eller?

Svar på tråden Coola stickare, del 2