• dinana

Kattsand

Vilken kattsand föredrar du till dina innekatter?????

Jag är less på alla olika försök att hitta en sort som inte kladdar/stinker/dammar. Pris bryr jag mig inte så mycket om bara jag hittar en bra sort.

mamma till en liten molly ♥♥♥ 061216
  • Svar på tråden Kattsand
  • LillLisa

Vi kör med katty, från Granngården. Den gör bra klumpar och det luktar inget. Vi har iofs lådan på ett svalt ställe.

• AnnelieL

KRISTALLER.....helt klart... Har testat mkt annat..men det fungerar absolut bäst med kristaller.. Jag köper stora påsar (räcker till våra 2 katter i 2 veckor) för 89:- på Willys.

• maskrosen77

tycker everclean är super.. bästa jag har haft..

• Zenobia

Miss cat har vi, vi byter nog hela sanden 1 gång i veckan. Vi har nämligen en fis förnäm herre där det inte räcker med att bara ta upp kiss och skit. Utan ja vill ha sanden bytt också.

• lindac77
    Silverkatten06 skrev 2007-04-20 10:41:56 följande:
    Ming - Då är det ju riktigt irriterande. Om de funkar, men inte i Sverige alltså. Var kan manköpa amerikanska toaletter?
    Men eftersom de även säljs i Sverige så tycker man ju att de borde funka på svenska toalettstolar också?

http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html
  • lindac77
    Zenobia skrev 2007-04-20 16:18:46 följande:
    Miss cat har vi, vi byter nog hela sanden 1 gång i veckan. Vi har nämligen en fis förnäm herre där det inte räcker med att bara ta upp kiss och skit. Utan ja vill ha sanden bytt också.
    När jag testat Miss Cat här hemma har jag också fått byta all sand efter nån vecka. Stinker ju annars och katterna vägrar gå på lådan.

Just därför har jag bytt till en sort som klumpar bra och inte luktar illa så snabbt. Blir ju inte så billigt i längden när man måste byta allt så ofta.
  • Zenobia

lindac77

Jag har det problemet att katten blir stor tokig om sanden klumpar sig. Då måste ja rensa direkt när den andre varit på lådan =(

Sen tycker ja det är frächare att byta sanden efter en vecka för det finns nog alltid nånting kvar ändå fast man lyfter upp det som är.

• ming
    lindac77 skrev 2007-04-20 16:23:25 följande:
    Men eftersom de även säljs i Sverige så tycker man ju att de borde funka på svenska toalettstolar också? www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html
    Ja, det kanske de gör. Jag tänkte nog på en annan sak som liknar denna, som inte passar på våra toaletter.
  • lindac77
    Zenobia skrev 2007-04-20 16:30:58 följande:
    lindac77Jag har det problemet att katten blir stor tokig om sanden klumpar sig. Då måste ja rensa direkt när den andre varit på lådan =(Sen tycker ja det är frächare att byta sanden efter en vecka för det finns nog alltid nånting kvar ändå fast man lyfter upp det som är.
    Aj då, ja gillar katten inte klumpande sand så är det ju ingen idé att testa det.

En del sorters klumpande kattsand blir snabbt ofräscha eftersom klumparna faller sönder och man inte får bort allt. Men har man en sort som klumpar bra och har rejält med sand i lådan så att det inte fastnar på botten så behöver man inte byta ut all sand så ofta. Klibbar det fast kiss och bajs på botten så kvittar det nog vilken sort man har för då stinker det ju verkligen!
  • Zenobia

det är juh det, det ska vara bra att skotta över sanden och är det klumpar då blir han sur =)

• Silverkatten06

Man kanske ska testa en sån där litter kwitter i alla fall. Man kan ju inte bli mer än lurad

Fast en grej jag inte fattar med den. Om katten står på ringen och krafsar i sanden så måste ju en del av sanden hamna i toaletten. Blir det inte stopp i avloppet då?

• smula86

Jag (min katt) använder EverClean + doftsand från Catman. Funkar utmärkt och gör att det tillomed luktar gott inne i badrummet. Doftsanden från Catman blandar man bara i den andra sanden och doften aktiveras när den blir våt.

• imsel

Silverkatten06: tänkte precis samma sak. men borde det inte finnas nån sand som det kannske inte gör så jättemycket om man spolar ner lite ibland?
    typ, vet inte vad den heter, men pappers..strö (?)

• Percy

Vet inte riktigt vad den heter men vår kattsand e super (vi har innekatter). De ser typ ut som vita genomskinliga stenar, nästan som små matta diamanter. O sen e de iblandat små blå kulor. Finns o köpa på hemköp. Där köpte vi vår sand :)

• Mynta13

Pussy Compact. Haft det i flera år, bra klumpar, drygt så det räcker riktigt länge. Ca 89 kr för 10 kg, finns bla på välsorterad ICA o Willy´s.

• fler som jag

Everclean Low Track!! Kanonbra sand med aktivt kol i för att få en maximal "odour reduction" och den funkar kanon. Har själv 2 hankatter och det märks inte att vi har katt på lukten iallafall.
    Så kan jag starkt rekommendera Djurmagazinets egna kristallsand då den är både billigare och bättre än Willys. Luktar absolut inget kiss där heller samt att den räcker 3 veckor på mina 2 hankatter, 5,5 och 6 kilos katter så det är inga kattungar.

Djurmagazinets KRISTALLSTRÖ kostar 69:-
    Everclean Low Track kostar 179:- för 11,35kg.

Lycka Till!!

• fler som jag

glömde säga att EverClean har bonuskort... köp 10 få 11:e GRATIS!!

• vis69

Vet ej, är allergisk mot katter...

Svar på tråden Kattsand