• BrideOf Rocky

Utrycket "Black Trash"...

Har kommit på vilket sjukt jävla begrepp WT (white trash)är på det sättet att det är väldigt rasistiskt mot dom som är svarta.

Jag personigen är rätt så WT, men det ordet antyder ju att man är unik om man är vit och keff, medans alla svarta är Trash.

Fan vad stört.
    Det finns ju lika många trashiga svara människor, varför använder man inte ordet Black Trash?

Ska lätt börja med det nu!

• Svar på tråden Utrycket "Black Trash"...
  • IlsaBlackWidow

"Det är väl inte så konstigt om det även finns öknamn på en vit underklass när den svarta och övriga etniska grupper har sina öknamn??"

Så för att en grupp har öknamn så blir klimatet bättre av att ge andra öknamn?
    För övrigt om du menar ordet "nigger" så gäller dte ju alla i gruppen, inte som WT som syftar på endast de som är på botten i en grupp.

• Momsie

IlsaBlackWidow, jag förstår inte hur du resonerar???
    I USA är det ingen som drar några osm heslt paralleller till SVARTA när man pratar om WT och dessutom är uttrycket förlegat och används inte alls på samma sätt som flera tycks tro här...trailor trash är vanligare och omfattar alla oavsett etniks bakgrund.
    T.ex. benämndes A.N.Smith och nu även B. Spears som WT, i det första fallet stämde det bättre, i det andra är det huvudsak hennes klädsmak som åsyftas.

• Momsie

IlsaBlackWidow, har jag, någonstans lagt en värdering i uttrycket, min eller någon annans??
    Tagga ner lite, jag tycker att ni verkar ha missförstått WT överhuvudtaget här och om det är så att en grupp börjat kalla sig för det här i Sverige så får det stå för dom, jag har inte uttalat mig om det.

• IlsaBlackWidow

Fast jag diskuterar inte USA nu utan jag diskuterar hur begreppet låter om man tolkar det. Precis som det framgår i ts.

• Maliinka

Har bara läst litegrand i tråden men vill kommentera en sak. Flera (bl.a. ts) verkar mena att uttrycket WT är rasistiskt mot svarta eftersom det skulle antyda att alla svarta är "trash". VA!? Så har jag då aldrig tänkt. Det kan ju lika gärna betyda att det inte finns några "trash" ö.h.t. bland svarta, så därför behövs inte uttrycket "black trash". Så tolkar iaf jag det.

Trash, vilket fruktansvärt uttryck att använda om människor...

• Momsie

Maliinka, förstår inte heller kopplingen, men jag fattar inte att ordet "trash" är värre än ngt annat nedsättande??

IlsaBlackWidow, uttrycket ÄR amerikanskt och härstammar från USA.

• IlsaBlackWidow

Momsie - "IlsaBlackWidow, uttrycket ÄR amerikanskt och härstammar från USA."

No shit!!

Än en gång: Jag diskuterar hur begreppet låter och hur jag med flera tolkar det, inte hur jenkarna tolkar det.
    Antagligen så tolkar de precis som ts och jag eftersom svarta inte haft särskilt hög status där och "dåliga vita" behöver en egen benämning för resten är "bra".

• Maliinka

Momsie- självklart är allt man säger i nedsättande ton om människor fel.

• Momsie

Men att BÖRJA med Black Trash är ju faktiskt, och detta är min peraonliga uppfatnning, väldigt naivt eftersom det finns väldigt många fler fattiga etniska grupper, ska ni börja med Yellow Trash och Red Trash då också???

Allt är inte svart som inte är vitt....

• Momsie

Jag tror detta är liiite under min nivå, så jag hänvisar till uttrycket:
    "Never argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

• IlsaBlackWidow

Varför ska man börja med något nedsättande momsie?
    Du verkar ju anse att det är ok att kalla vissa "trash" för att andra har andra skällsord.
    God logik.

Haha ja du är ju på en hög nivå... i din egen egobubbla.

• Stoffe76

Momsie: vi diskuterar på olika nivåer, det kan jag hålla med om. Men att din nivå skulle vara högre stämmer lika illa som att vår skulle vara högre. Vi för två separata diskussioner, känns det som.

Men, om du känner att denna diskussion är under din nivå, så gör du ju det. Låt helst bli att kalla oss idioter, bara. Det är nästan lika illa som att kalla någon trash.

• lluvia

Jag kommer antagligen upprepa något som skrivits hundratals gånger.

Alla är väl medvetna om att det genom historien varit den vita befolkningen i USA som varit mest priviligerad, efter slaveriet etc.
    Fattigdomen har man främst hittat (och hittar än i dag) hos den svart och latinamerikanska befolkningen.

När man då ser en vit underklass växa fram, med samma låga status som den svarta och latinamerikanska befolkningen är det inte helt omöjligt att förstå hur uttrycket "white trash" kom till.

Det handlar i första hand inte om rasism utan om att man ser verkligheten som den är: den svarta befolkningen är i allmänhet fattigare än den vita!

Det betyder inte att man tycker att denna ordning är den rätta.

Jag tror att det är exakt samma fenomen i Sverige. Vår nya underklass är invandrarna, det är invandrarna som går arbetslösa osv.

Infödda svenskar med samma låga ekonomiska och sociala status som invandrarna benämns därför av en del som white trash.

Jag har använt uttrycket i diverse namndiskussioner men jag tycker faktiskt att uttrycket i sig är vidrigt.

Inga människor är skräp.

Men när ett uttryck redan är etablerat i en diskussion är det svårt att byta till.

• Stoffe76

lluvia: jag förstår hur du menar. Skönt med ett nyanserat inlägg, även om jag inte helt håller med dig. Tycker fortfarande att uttrycket är rasistiskt, även om det kanske är "realistiskt".

Svar på tråden Utrycket "Black Trash"...