• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Mamasnest

Nuså: Inte illa det heller. Min äldsta är född dagen före Valborg (= ytterligare en svensk "högtid") så där missade jag tyvärr med en dag.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Sjuttiosjuan

Grattis Mamasnest! Skont att hora att forlossningen gick bra, nar man sjalv inte fatt barn an sa ar det SA skont att hora att det inte alltid ar en mardromsupplevelse.. :D

Jag tyckte vadret sag sa trist ut i lordags sa jag akte aldrig till Hyde Park, akte pa bilutflykt till Guildford istallet. Kan nog tanka mig att bo dar, det var inte sa litet att jag far lappsjuka :)

• Sjuttiosjuan

Ar det forresten nagon som bor i UK som har startat ett eget foretag har? Tex oppnad en butik av nagot slag?

• YokohamaNr2

Om du fragar nagot specifikt sa kan vi nog hjalpa dig Pumpalot? vet du var ni hade tankt att bo? Det finns svenska mammagrupper lite var stans i London

Lycka till och fraga pa!

• Pumpalicious

Vi skulle i så fall bo i Molesey (Surrey) strax utanför Hamptoncourt.

Mina frågor och funderingar:

- Hur funkar det med mammaledighet i England?
    - Pappaledighet?
    - Mammapenning?
    - Barnomsorg - vad kostar det?

• YokohamaNr2

Mammaledigheten ar nu lagstadgad 9 manader, vad du far betalt beror pa ditt jobbs formaner men den statliga mammapenningen ar £109 per vecka

Pappor far hela tva veckor ledigt

barnomsorg ar dyrt, dagis ligger runt £180-200/vecka, det kan bli lite billigare med dagmamma/nanny/aupair. Dessutom far du rabatt om ni tjanar under en viss summa men dey ar nog inte troligt

Kolla din coumcils hemsida for att kolla narmare pa vad for barnomsorg det finns, de kommunala drivs av the learning trust sen finns det ju oxa privata. Alla maste vara godkanda av Ofstead som ocksa publicerar rapporter om hur bra/daliga olika dagis (nurseries) ar

hoppas det hjalpte lite grann

Kram

• Pumpalicious

oj, en rejäl minskning av både mammapenning, mammadagar och pappadagar *orolig*

Och sen det där med skolgången - hur är skolorna?

• YokohamaNr2

Ja det beror helt pa var du hamnar, ofta finns det typ en jattebra skola dar alla vill ha sina barn och da blir the catchment area mycket litet alltsa maste du bo ett stenkast fran skolan! Men hamnar ni i ett trevligt omrade sa ar skolorna overlag bra tror jag, speciellt lagstadiet ar nog inget att oroa sig for.

Man forstar hur bortskamd man ar i sverige nar man flyttar hit absolut

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***