• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • stinamaria

Ankiz: Babytravels lilla lift ska tydligen passa. Men jag har inte provat själv. Om det är varmt så kan du ju annars bädda direkt i vagnen med en filt eller så.

• Ankiz

stinamaria: ja, jag tänkte väl att det måste gå att bädda direkt i. Fast blir det kallt kan det ju kanske vara skönt med en lift... Många funderingar!
    Tack för ditt svar!

♥Mamma till Oliver 050922 och Lillebror i magen BF 070629♥
  • Fröken NollÅtta

Denna tråd ska väl ligga bland medlemsgrupper som alla andra barnvagns grupper. FL vill ha det så.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • FrogLeg

Jaha ja nu har han svarat och han anser inte att de är något problem att vagnen rostar! Vi ska ta o mejla Phil&Teds senare idag / kväll. PW har visst blivit sämre på reklamationer!

• Asereht
    KaiN skrev 2007-05-05 13:45:27 följande:
    måste man köpa den i england? finns det inga återförsäljare i sverige?
    P&T finns på bla Babyland och Babyproffsenbutiker. Sen finns de på nätet på http://barnbutiken.jetshop.se/, http://www.1klass.se/E-handel/, http://www.babybee.se + säkert några till som jag glömt.

Barnbutiken har butik i sthlm och 1klass finns på Solås Center i Jönköping.
  • Asereht
    Fröken NollÅtta skrev 2007-05-05 14:28:33 följande:
    Denna tråd ska väl ligga bland medlemsgrupper som alla andra barnvagns grupper. FL vill ha det så.
    Då antar jag att vi blir flyttade på om det är så de vill ha det. Men då borde ju tex Tillbehör till UJ och all världens skötväskor! tråden heller inte platsa, det handlar ju inte ens om barnvagn vilket denna tråd göör.
  • mellebus

Ett sytips för de som har MYCKET tid över, sy ett eget myggnät! Det har jag gjort men det var krångligt och blev fel hela tiden. Det är säkert värt varenda krona att köpa ett orginal myggnät (och dessutom få uv- skyddet i samma!) men jag har ett uv-skydd från Axel&Ida och tyckte det kändes onödigt att köpa ett till. Så nu har jag alltså sytt ett nät av linnetyg som förhoppningsvis ska skydda från mygg och kanske också ge lite skön "mörkläggning" om barnen sover ute! Finns att se i mitt galleri.
    Förrsesten- hur gör man när man vill länka till sitt galleri?

• Asereht
    mellebus skrev 2007-05-05 17:32:47 följande:
    Ett sytips för de som har MYCKET tid över, sy ett eget myggnät! Det har jag gjort men det var krångligt och blev fel hela tiden. Det är säkert värt varenda krona att köpa ett orginal myggnät (och dessutom få uv- skyddet i samma!) men jag har ett uv-skydd från Axel&Ida och tyckte det kändes onödigt att köpa ett till. Så nu har jag alltså sytt ett nät av linnetyg som förhoppningsvis ska skydda från mygg och kanske också ge lite skön "mörkläggning" om barnen sover ute! Finns att se i mitt galleri. Förrsesten- hur gör man när man vill länka till sitt galleri?
    För att länka gör du som du gör med andra länkar, du går in i ditt galleri och så kopierar du länken i adressfältet och klistrar in det i tråden. Här är länken till mitt: http://www.familjeliv.se/hem/asereht/galleri.php
  • Asereht

Förresten, sy myggnät är nog inget för mig! jag skulle bli galen! Funkar inte Axel&Ida som nät också då? Jag tycker det är så smart med kombinationen annars.

• mellebus

Asereth: Tack, j ag ska prova!
    Jodå Axel o Idas solskydd funkar men det är ingen baksida på det och så blir det inte riktigt tätt så myggorna kan lätt krypa in! Därför sydde jag ett enbart myggnät. Solskyddet använder jag kanske om solen är gassande, annars så passar det bättre på vår emmaljunga scooter.

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6