• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Asereht
    Jag beställde från Pramworld och det fungerade utmärkt. Inget strul vare sig med dem eller DHL.

Däremot är det flera i tråden som haft lite strul vid leverans då DHL har en förmåga att sicka iväg paket åt fel håll i landet och verkar ha seriösa problem att läsa postnummer. I samtliga fall har DHL påstått att det stått fel adress/postnnummer på paketet och i samtliga fall har adressuppgifterna stämt när paketet väl kommit fram till mottagaren. Pramworld har varit mkt tillmötesgående och hjälpt till.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Johi 77
    Asereht skrev 2007-06-25 10:40:55 följande:
    Viselin/fliselin har jag aldrig använt öht. Jag gör i ett eller två lager skummgummi beroende på tjocklek på fleece och tyget jag använder. Jag sicksackar ihop tyg och skummgummi innan jag syr ihop så att det hålelr sig jämt kant i kant. Ju tjockare det blir desto trixigare med kantbandet tycker jag.Det är ju alltid bäst att förtvätta tyg så att man är på den säkra sidan.
    Gäller förtvätten både bomullstyg och fleece?
  • Johi 77
    Asereht skrev 2007-06-25 10:43:26 följande:
    Jag beställde från Pramworld och det fungerade utmärkt. Inget strul vare sig med dem eller DHL.Däremot är det flera i tråden som haft lite strul vid leverans då DHL har en förmåga att sicka iväg paket åt fel håll i landet och verkar ha seriösa problem att läsa postnummer. I samtliga fall har DHL påstått att det stått fel adress/postnnummer på paketet och i samtliga fall har adressuppgifterna stämt när paketet väl kommit fram till mottagaren. Pramworld har varit mkt tillmötesgående och hjälpt till.
    *ler* Inte klokt att dhl vidhåller att det är fel på adresslappen från England. Det måste finnas många stollar på det företaget som inte kan läsa av en enkel adresslapp. Det enda som PW inte lyckas med är ju att sätta ut å,ä och ö men man förstår ju adressen ändå...
  • Asereht
    Johi 77 skrev 2007-06-25 10:47:13 följande:
    Gäller förtvätten både bomullstyg och fleece?
    Fleece krymper inte så det kan du strunta i. Synteter öht brukar inte krympa och tvättas ju heller inte på några högre gradantal så det behöver man inte förtvätta. det tyg man bör tvätta om det inte varit tvättat tidigare är sådana tyger som man vet ahr en tendens att krympa som tex bomull.

Jag shoppade massor av fleece igår. Det var rea på fleecefiltar på vårt Coop 39:- för en filt som är 150x200cm. Det är ett meterpris på 19,50:-/m! Jag köpte ett gäng kan jag ju säga. SÅ nu har jag lite att greja med! Fina färger fanns det också. Så nu ska jag beara bestämma mig för vad jag ska börja med.

Så här i efterhand så ångrar jag lite att jag inte köpte ett badlakan i grönt som jag stod och fingrade på men 150:- för en handduk som jag vill klippa sönder kändes lite dumt.

Jag har så mycket idéer och så lite tid!
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Ulrika22
    Johi 77 skrev 2007-06-25 10:28:25 följande:
    *grrr* Förstår verkligen din frustration! Mitt paket var "bara" spårlöst borta en vecka men oj vad arg jag var! Efter flera samtal om dagen lyckades de till slut hitta paketet. DHL påstod att Pramworld skrivit en adress i Stockholm men när jag fick paketet så hade de gjort allt korrekt så det var dhl som strulade. Hoppas du får vagnen snart!
    Ja jag hoppas jag får min vagn, usch känns så tråkigt när det blir såhär... och nu när jag ringde till fedex kundtjänst så fick jag prata med nån riktig sur kärring... den senaste uppdeteringen dom har på mitt paket är den 15 juni, dvs 10 dagar sen och då fråga jag henne om inte det va bevis nog att paketet kommit bort men det tyckte hon inte, nu har jag bett min sambo ringa, han ger sig inte i första stund....
  • fenurila K o L t

DHL har grov lässvårighet saker och ting hände när jag blev redigt förbannad och skällde ut dem på DHL

v.33 bara 7 veckor kvar
  • FrogLeg

DHL = Skitföretag iaf när de gäller leveranser av Phil & Teds vagnar från PW annars vet jag inte hur dom är...

• Jempa L

Hmm, jag kan ju inte låta bli att fingra på P&T när jag går i en barnvagnsaffär Men vad har man egentligen för teknik för att spänna knäppena till ryggstödet? Jag lyckades inte få ihop det nedre spännet...

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • fenurila K o L t

Jempa: Man får in en teknik, hade också svårt att få ihop spännena ibörjan

v.33 bara 7 veckor kvar
  • Liizza

Frustrerande!!
    Jag la en order på Babydaysdirekt den 5:e juni.. Efter 4 dagar fick jag vet att den var slut och snart skulle komma in men sen har det dröjt och dröjt.. Vi velade om att vi skulle ta bort orden eller ej och lägga den på ett annat företag men valde att ha kvar en ändå (tror ni jag ångrar mig nu?)
    Förra veckan den 20:e ringde de och sa att den kommit in och de skickar den på en gång, det ska ta 4 arbetsdagar dvs jag borde ha vagnen i morgon. MEN när jag försöker "tracka" den via den hemsida de gav mig så finns det ingen order.. Jag har mailat 3 ggr utan att få något svar från dem över huvudtaget! Blir tokig juh!! Nu har jag väntat i 20 dagar på någonting som jag enligt deras hemsida borde fått efter en vecka.
    Tyvärr kan jag inte ringa dem heller för jag har sån fjantig telefonfobi och att när det gäller engelska blir jag tvärstum :(
    Tycker att det är riktigt dålig stil av dem att inte svara på mailen..
    Kram i sommarvärmen från en surmulen Liza UTAN vagn..

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6