• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Trikarn

Marvelina: UJ ska var en av de bästa vagnarna om man har ett barn med muskelsvaghet..sitter själv och funderar på om jag måste byta sedan när Costas vill börja sitta..ev att jag får låta Stora tjejen sitta bak och KOrall sitta fram..Men just nu så är jag nöjd och hoppas att Costas vill ligga ner i vagnen tilsl att han är en sisådär 7 mån iallf..Korall ville sitt aupp från 3 mån...Men costas har ingen muskelatur att tala om så det dröjer nog...

Sítter o hoppas på att jag vinner tävligen om vagnen i tidn mama..det ore guld!! men är samtidigt sugen på en röd Sport istället för "vanliga e3"

• Kryckan

Ångrar också att jag inte beställde UV/myggnätet samtidigt som jag beställde vagnen.

Vad är det billigaste priset ni sett på det (dubbelt UV-myggnät) till P&T Sport? Och var var det i så fall. Tror Babyland och Barnens hus här i Uppsala tar rätt lika och då kostade det 475 eller 495 har jag för mig. Det är ju rätt saftigt, så finns det billigare någon annanstans vore det ju trevligt.

Är det någon som har det dubbla uv/myggnätet och kan svara på om det funkar knasigt då man bara har ett barn i vagnen? Dvs innan man har syskonsitsen i bruk?
    Har läst här att de inte är täta vad gäller myggnätsbiten, men jag är ju ändå mest ute efter UV-skyddet så det stör mig inte lika mycket. Borde gå att få till med lite gummiband/spännen eller liknande vid behov också (tycker jag utan att ens ha sett hur det ser ut )

• mina1

Kryckan

395:- i Kinna, men det är ju ca 50 mil från Uppsala tyvärr.

• Kryckan

Asereht: Svårt att skiljas från vagnen? Förstår det!

Minns inte vem som skrev och frågade men jag köpte min vagn (sport) från peppermint i maj (då det var 10% rabatt).
    Köpte då: vagn + lift + syskonsits + sidoväskorna + frakt (som då var £15), det ingick dubbelt regnskydd = 5700 kr

Ångrar som sagt att jag inte i samma veva köpte UV-Myggnätet men får köpa det här hemma istället. Blir dyrare om man bara ska beställa det från utlandet, med tanke på frakten.

• Kryckan

50 mil är nog inte värt det... Vart säljs det då? Kanske går att beställa per post? *önsketänkande*

mina1 skrev 2007-06-25 21:35:47 följande:
    Kryckan395:- i Kinna, men det är ju ca 50 mil från Uppsala tyvärr.
  • mina1

Kom på att det var regnskyddet och inte uv-skyddet jag sett. Förlåt!

• Kryckan

Asereht: Det har ju skrivits in här miljarder gånger (skäms nästan för att fråga igen.. kanske värt en egen tråd bara för egengjorda saker till P&T?!) men hur tjockt skumgummi använder du till dynorna till vagnen? Får ett svagt minne av 1,5 cm, kan det stämma?

Har bestämt mig för att sy nåt snart, känns som det behövs nu när det är varmt ute, med lite snygg frotté eller sval bomull att ligga mot istället för syntettyget.

Visst har du lammskinnsdynan från P&T?! Skulle du i så fall rekommendera den till andra? Känns som en vanlig fäll inte kommer få plats i syskonsitsen. Inte de vi har i alla fall. Tänker till vintern sen när dottern ska sitta i syskonsitsen, hon måste ju få lite varmt och mysigt då hon inte kommer sitta lika skyddat som hon gör idag eller gjort i gamla Emmaljungan.

Om någon annan har lammskinnsdynan får ni gärna säga vad ni tycker om den. Eller om ni har åkpåse eller så, vad ni tycker om dem! Måste inte vara just P&Ts åkpåsar. Berätta vad ni har och om de funkar bra!
    Tack tack!

(Vad vore livet utan internet?!)

• Kryckan

Ah ok, vad synd! Kanske är 495/475 som gäller som pris dådå.. har för mig att det inte var så himla mycket billigare från utlandet heller.. kanske 50 kr eller så.. Värsta är väl att få någon av barnaffärerna att ta hem ett inom kort. Det är ju NU det är behov av uv-skyddet liksom.

mina1 skrev 2007-06-25 21:41:53 följande:
    Kom på att det var regnskyddet och inte uv-skyddet jag sett. Förlåt!
  • anno1975

Jag tycker att mitt dubbla uv myggnät funkar bra på min singel vagn. Problemet är att det släpar i hjulen och är lite långt på sidorna eftersom man inte drar det bakåt.... men inga stora glipor för getingar mm

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6